یادداشت/

ماندگارترین ظهر پاییزی/ مردانی آذر اسطوره ادب و مردانگی

1402/08/04 - 11:44 - کد خبر: 101847 نسخه چاپی

نصر: یکی از ماندگارترین ظهرهای پاییزی ام میهمان خانواده بسیار محترم و عزیز هاشمی مهر در تجارتخانه تاریخی نصیرزاده بودم. میهمان ویژه این ضیافت ساده ولی دلچسب جناب آقای حاج کریم مردانی آذر یکی از اسطوره‌ها و خیران مدرسه ساز کشور بود.

دقایقی در حیاط این تجارتخانه با حاج کریم گپ و‌ گفتی داشتیم و بعد ناهار را میهمان خانواده هاشمی مهر بودیم.
حاج کریم بعد از بازدید از موزه این‌تجارتخانه گفت: امروز مرا به ۷۰ سال قبل بردید؛ جمع آوری این وسایل و اسناد تاریخی فقط با عشق امکان پذیر است.
این بزرگمرد آنچنان شکسته نفس و مناعت طبعی دارد که به اصرار روی فرش دستبافت نشست چرا که می گفت: برای خلق این آثار می دانید چه نورچشمی‌هایی به کار رفته است من نمی توانم روی آنها بنشینم،
قطعا تاریخ آذربایجان و ایران خانواده مردانی آذر را در تاریخ خود حفظ خواهد کرد خانواده ای که فقط برای فرزندان این مرز و بوم از دل و‌جان زحمت کشیدند و ماحصل اش هم اکنون شده است؛ بیش از ۷۵ باب مدرسه و بیمارستان و مراکز درمانی متعدد...
 

حاج‌ کریم مردانی آذر در خصوص انگیزه ساخت مدارس به من گفت: ۲۵ سال پیش برای سفری چهار روزه به ایران آمدم ولی خدا خواست و ماندم؛ قصد داشتم بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب در تهران احداث کنم ولی به سفارش مرحوم برادر بزرگم در مسیر مدرسه سازی حرکت کردم.
از این بزرگ مرد پرسیدم « بزرگترین سرمایه تان چیست؟» گفت: همین شور و‌نشاط دانش آموزان مدارس مردانی آذر بزرگترین سرمایه ام است، از همراهان حاج کریم نکاتی را شنیدم که تحت تاثیرم قرار داد؛ اینکه سال‌هاست در اتاقی در هتلی در تبریز زندگی می کند، هیچ خانه و خودرویی ندارد و با اتوبوس شرکت واحد در شهر سفر می کند، تاکنون مدرسه نرفته ولی ۷۵ مدرسه ساخته است، شعر می خواند و ازدواج نکرده و عاشق جمع هایی است که خانواده ها و کودکان حضور دارند.
 

مراسم تجلیل از این بزرگمرد آذربایجان امسال در سالن همایش های بین المللی خاوران تبریز با شور و‌هیجان خاصی برگزار شد که از حاج کریم در خصوص این مراسم پرسیدم؛ گفت: مراسم باشکوهی بود و‌ حضور دانش‌آموزان نیز آن را تکمیل کرد.
حاج کریم مردانی آذر اقدام ارزشمند دیگری نیز در کشور رقم زده است که ماحصل آن کاهش محسوس تعداد کودکان کَر و لال در کشور است.
وی در خصوص وارد کردن نیازهای عمل جراحی کشت حلزون گوش گفت که اوایل با چمدان به ایران می آوردم و برای این دانش آموزان مدرسه ای ویژه را نیز تاسیس کردیم و خوشبختانه طی دو سال گذشته دیگر مراجعه ای برای ثبت نام در این مدرسه نیست چرا کودکان درمان شده‌اند.
 

وی افزود: از اینکه می بینم فارغ التحصیلان این مدرسه معلمان امروز مدارس ناشنوایان شده اند و‌حتی برخی ها تا مدارج عالیه دانشگاهی رسیده اند بسیار خوشحال می شوم.
دوستی می گفت؛ همه انسان ها به این دنیا می آیند و چند صباحی زندگی می کنند و از دنیا می روند مهم این است که فرد ردپایی ارزشمند از خود به جای گذارد.
و امروز خانواده مردانی آذر؛ رد پای مردانگی؛ گذشت، نیکوکاری و توجه به همنوع را از خود به یادگار گذاشته اند که سال های سال نقل محافل خواهد شد.
انتهای پیام/
ماندگارترین ظهر پاییزی/ مردانی آذر اسطوره ادب و مردانگی امیر کریم زاد شریفی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار