یادداشت/

چرا پروتکل استقبال از رئیس قوه قضائیه در تبریز رعایت نشد؟

1402/07/16 - 15:13 - کد خبر: 100877 نسخه چاپی

نصر: در این عکس چهار نفره که امام جمعه تبریز، استاندار و رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در کنار رئیس قوه قضا حضور دارند پروتکل های احترام سیاسی و آئین تشریفات و استقبال از مهمانان عالی رتبه رعایت نشده است. چه کسی باید این موضوع را به چهره های در تصویر گوشزد می کرد؟

سفر یک روزه رئیس قوه قضائیه به تبریز با تمام حواشی و نقاط مثبت و منفی آن به اتمام رسید. اما فی نفسه، حضور یک مقام ارشد نظام در بین قاطبه مردم، دانشجویان و قضات و … می تواند در جلب اعتماد عمومی و حل پاره ای مشکلات دیرینه موثر باشد.
اما در میان حجم عظیمی از اخباری که در مورد سخنرانی ها و نشست های عالی ترین مقام قوه قضائیه در تبریز منتشر شد تصویری منتشر شد که به زعم ما، دارای اشکال است. عکسی که از نحوه ایستادن حاضران از مراسم استقبال از حجت الاسلام اژه ای در فرودگاه تبریز منتشر شد.
به نظر می رسد در این عکس چهار نفره که امام جمعه تبریز، استاندار و رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در کنار رئیس قوه قضا حضور دارند پروتکل های احترام سیاسی، آئین تشریفات و استقبال از مهمانان عالی رتبه رعایت نشده است.
چه کسی باید این موضوع را به چهره های در تصویر گوشزد می کرد؟ شاید از نظر عمومی و برگزارکنندگان مراسم و هیات همراه و تیم های حفاظتی رئیس قوه قضائیه و نیز میزبان چندان مهم نباشد اما واقعیت چیز دیگری است.
در همه آئین های استقبال سیاسی نحوه ایستادن، پوشش لباس و حتی دگمه کت، فاصله و قدم زدن مسئولان از پای پلکان هواپیما تا پاویون و سپس در نشست های مهم و جلسات عمومی تابع یک سری مقررات و ضوابطی است که قطعا همه تیم های همراه آقای اژه ای با توجه به حجم سفرهای استانی ازآنها آگاه هستند. اما اینکه چرا این مساله در تبریز رعایت نشده جای سوال دارد.
بر اساس پروتکل های مصوب، نماینده ولی فقیه باید در طرف چپ رئیس قوه و استاندار در طرف راست ایشان قرار گیرد. سایر مسئولان نیز به تناسب مسئولیت خود در طرف استاندار قرار می گیرند. به عبارت دیگر باید خلیل الهی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در کنار استاندار و در دست چپ آقای اژه ای می ایستادند.
البته در برخی از شهرستان ها هم بحث چپ و راست چندان رعایت نشده اما حداقل آنکه دو مقام ارشد سیاسی استان در طرفین رئیس قوه ایستاده اند. اما متاسفانه در عکس منتشره از فرودگاه تبریز تصویری متفاوت را شاهد هستیم.
البته خلیل الهی از این بابت مقصر نیستند چون موضوع تشریفات سیاسی مربوط به ایشان نیست بلکه باید گروه های دیگری این موضوع را هم به استاندار و هم آقای خلیل الهی یادآوری می کردند.
 

استقبال از اژه ای در ایلام
نگاهی به عکس های استقبال رئیس قوه قضائیه در شهرستان های دیگر این موضوع را اثبات می کند. همان گونه که عرض شد شاید چنین ادعا شود که موضوع چندان مهم نیست.
 

                                               استقبال از آملی لاریجانی در ایلام

 

 
 

                                                   استقبال از رئیسی در یزد

 

                                                    استقبال از اژه ای در خراسان جنوبی

اما واقعیت این است که در یک مراسم رسمی همان گونه که به نحوه پوشش خبری، تصاویر شخصیت های مهم سیاسی کشور، پخش سرود ملی، اهتزاز پرچم و ادای احترام به شهدا، صدای تریبون ها، ورود و خروج مهمانان، محتوایبنرهای تبلیغاتی و حتی آب و لیوان روی میز توجه می شود باید رسوم تشریفات و پروتکل های استقبال هم دقیقا رعایت شود چرا که بر اساس رویه های دیپلماتیک، همه مسئولان باید خود را ملزم به رعایت این پروتکل ها نمایند و مهم تر از همه آنکه مسئولان تیم های حفاظتی و مدیران تشریفات این مسائل را تذکر داده و یادآوری کنند.

به قلم محمد امین خوش نیت
آذرقلم
انتهای پیام/
چرا پروتکل استقبال از رئیس قوه قضائیه در تبریز رعایت نشد؟ منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   شهروند   7 ماه پیش  

چه امر مهمی !!!!!!!!!!!!!!!
خدا هيج کس منجمله نويسنده اين متن را بيکار نکند
پژوهشیار