گزارش/

وین، بهترین شهر ارگانیک اروپا

1402/07/13 - 10:07 - کد خبر: 100704 نسخه چاپی

نصر: گسترش شهرنشینی و وابستگی بخش وسیعی از جمعیت به محصولات غذایی که در شهرک‌های صنعتی در شهرها و کشورهای دیگر جهان تولید می‌شوند باعث شده است مدیران سلامت و شهری به فکر تولید محصولات ارگانیک در سطحی وسیع باشند.

به گزارش نصر، امنیت و کیفیت محصولات غذایی مورد استفاده شهروندان از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران سلامت است. تجربه بیماری کووید-۱۹ به‌خوبی نشان داد که زیست در جهان‌شهرهای امروزی تا چه حد یکپارچه و به‌هم‌پیوسته شده است که رخدادی در شرق عالم به‌سرعت توانست تا غربی‌ترین شهرهای زمین را تحت تأثیر خود قرار دهد.
پایتخت اتریش تنها کلانشهری است که محصولات ارگانیک خود را تولید می‌کند. وین با تبدیل تعدادی از فضاهای سبز خود به زمین‌های تولید مواد غذایی ارگانیک موفق به دریافت عنوان بهترین شهر ارگانیک اروپا شد.
شهر وین اتریش عنوان "بهترین شهر ارگانیک" را به خود اختصاص داد، این عنوان یکی از هفت جایزه‌ای به‌شمار می‌رود که به‌عنوان بخشی از جوایز ارگانیک سالانه اتحادیه اروپا اهدا می‌شود. این جایزه به پاس قدردانی از تلاش‌های بی‌نظیر پایتخت اتریش برای تبدیل برخی از فضاهای سبز خود به زمین‌های تولید مواد غذایی ارگانیک اعطا شده است.
درحقیقت، این شهر با حدود دو هزار هکتار زمین زراعی و باغ‌های انگور که توسط دپارتمان‌های جنگلداری و کشاورزی اداره می‌شود، یکی از بزرگترین مزارع ارگانیک در اتریش است. مقامات وین همچنین تلاشی هماهنگ برای تبلیغ این کار به ساکنان محلی به‌عنوان مصرف‌کنندگان نهایی و تشویق آن‌ها به ترویج مصرف مواد غذایی ارگانیک بکار گرفته‌اند.
به این ترتیب، سال گذشته با آمدن این محصولات به بازار با نام تجاری "Wiener Gusto"، مصرف‌کنندگان توانستند مایحتاج خود را به‌صورت ارگانیک از سوپرمارکت‌های محلی در منطقه لاینزر تیرگارتن یا به‌صورت آنلاین خریداری کنند.
محصولات ارگانیک را می‌توانید تحت عنوان "Wiener Gusto" پیدا کنید
نخستین محصول ارگانیک ارائه‌شده“Wiener Gusto”  به شهروندان آرد گندم ارگانیک بود. از آن زمان به بعد دامنه این محصولات به‌طور مداوم گسترش یافت و شامل عدس کوهی، سیب‌زمینی، روغن بذر کتان، دیگر آردهای ارگانیک و مجموعه متنوعی از غذاهای مخصوص گوشت پرورش‌یافته شد. محصولات دیگری مانند آب‌میوه‌ها، روغن آفتابگردان و توفوارگانیک نیز در دست ساخت هستند.
یورگن چرنوخرسکی، عضو شورای شهر در امور آب و هوا که این جایزه را در بروکسل دریافت کرد در این رابطه گفت: "با"Wiener Gusto" سیگنالی قوی برای کشاورزی ارگانیک در وین می‌فرستیم و اکنون با دریافت عنوان بهترین شهر ارگانیک اروپا آن را فراتر از مرزهای شهرمان تبلیغ و معرفی می‌کنیم".
وین در کنار ارگانیک‌بودن محصولات، منشأ محلی و محل کشت آن‌ها را نیز در نظر می‌گیرد تا مسیرهای حمل‌ونقل کوتاه را تضمین کند. این امر به نوبه خود به کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای و افزایش امنیت غذایی آن کمک می‌کند.
تقریبا ۱۴ درصد از زمین‌های وین به کشاورزی اختصاص داده شده است که برخی از آنها دراختیار شهرداری و برخی دیگر در اختیار بخش خصوصی است.
مهراب محرابی‌نیا
انتهای پیام/
وین، بهترین شهر ارگانیک اروپا منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار