خبر/

شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی در آذربایجان‌شرقی ایجاد می‌شود

1402/06/30 - 14:14 - کد خبر: 99996 نسخه چاپی

نصر: با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آذربایجان‌شرقی بین وزارت نیرو و استانداری، ۲۷۲ مگاوات برق توسط هفت شهرک صنعتی بخش خصوصی تولید می‌شود.

به گزارش نصر، معاون وزیر و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق روز پنجشنبه در آیین امضا و مبادله تفاهم نامه ایجاد شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی در تبریز، توسعه انرژی خورشیدی را باصرفه ترین راهکار برای جبران کمبود برق دانست و گفت: برای تولید هرکیلو وات ساعت برق حدود یک سوم مترمکعب گاز طبیعی مصرف می شود در حالی که نیروگاه خورشیدی بسیار ارزان تر از این میزان و همه جا قابل نصب و تولید است.
«محمود کمانی» سیاست دولت را برنامه ریزی برای حمایت و اجرای ساخت نیروگاه خورشیدی برشمرد و افزود: از جمله برنامه دولت ایجاد شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی است و سرمایه گذار می تواند نیروگاه خورشیدی را از سه تا ۲۰ مگاوات احداث کند.
وی دغدغه سرمایه گذار را اخذ مجوززهای لازم از جمله در اختیار داشتن زمین و نیز تاییدیه محیط زیست دانست و ادامه داد: در این راستا ۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و مانع زدایی تصویب شده است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به دغدغه سرمایه گذاران مبنی بر عقد قرارداد پنج ساله خرید برق توسط وزارت نیرو با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: ما موظف به خرید برق از سرمایه گذار هستیم و قرارداد ۲۰ ساله داریم و سرمایه گذاران به هیچ وجه نگران خرید و انقضای مدت خرید نباشند.
کمانی اوج مصرف برق در تابستان امسال را ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد رشد داشت که با برنامه ریزی انجام شده تابستان را بدون قطع برق خانگی پشت سرگذاشتیم.
وزارت نیرو تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذاران در نظر بگیرد
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه بخش خصوصی استان سهم عمده ای در اقتصاد دارد، گفت: با این حال انگیزه زیادی در بخش خصوصی در زمینه ایجاد نیروگاه خورشیدی نمی بینم.
زین العابدین رضوی خرم رفع موانع و پرداخت وام های بانکی ارزان قیمت را راهکار اساسی برای تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی دانست و افزود: اگر نتوانیم ناترازی برق استان را برطرف کنیم در حوزه های مختلف دچار رکود خواهیم شد.
وی کمبود برق را عامل مهم فشار بر بخش خصصوصی و کاهش تولید اعلام و اظهار کرد: وزارت نیرو اولویت ویژه ای برای حمایت از سرمایه گذار در زمینه ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر قرار دهد.
بر اساس اعلام معاون فنی و عمرانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در هر استان پنج شهرک تخصصی انرژی خورشیدی احداث می شود.
انتهای پیام/
شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی در آذربایجان‌شرقی ایجاد می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار