مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند؛

سالانه ۶۰ تن گوشت شتر در شهرستان مرند تولید می‌شود

1402/06/30 - 09:57 - کد خبر: 99968 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به تولید سالانه ۶۰ تن گوشت شتر در این شهرستان گفت: پرورش شتر در شهرستان حمایت می‌شود.

به گزارش نصر، «اسماعیل الهیاری» روز پنجشنبه در بازدید از دو واحد پرورش شتر در اراضی روستای «گلین قیه» و بخش «یامچی» مرند ضمن بررسی مسائل و مشکلات این واحدها از نزدیک، اظهار کرد: با پرورش شتر می‌توان تهدید خشکسالی را به فرصتی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه در شهرستان مرند حدود ۲۱۰ نفر شتر از نژادهای دوکوهانه و تک کوهانه در روستاهای گلین قیه، یامچی، شوردرق پرورش داده می شود، عنوان کرد: سالانه حدود ۶۰ تن گوشت شتر و هفت تن شیر شتر در شهرستان مرند تولید می شود.
الهیاری گفت: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تصویری که از شتر در ذهن همه ما جای دارد زندگی در کویر و مناطق خشک و کم آب است، خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش بارش‌ها در کشور، مناطق بسیاری با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.
الهیاری افزود: شتر حیوانی است که به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت را دارد، از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در طول شب و هنگام کاهش دما استفاده می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این حیوان در استفاده از مراتع با دام‌های دیگر رقابت نمی‌کند چرا که غذای او گیاهانی است که دیگر دام‌ها توان استفاده از آنها را ندارند.
الهیاری با بیان اینکه پرورش شتر به لحاظ استفاده از نیروهای بومی منطقه و همچنین بحث گردشگری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد روستای بارده داشته باشد، اعلام کرد: متقاضیان علاقه‌مند به پرروش شتر می‌توانند به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان و جهادکشاورزی شهرستان محل تقاضا مراجعه کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به این‌که چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، گفت: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود و این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد شد.
چند سالی است به دلیل تغییر سیمای زراعی منطقه آذربایجان شرقی به ویژه در نواحی دریاچه ارومیه به سمت رویش گیاهان خودرو و پوشش گیاهی فقیر، پرورش شتر رواج یافته است.
شتر در سراسر دنیا به عنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با پتانسیل بالا معرفی شده است که اهمیت پرورش آن در دنیا، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به ‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.
بسیاری از دام‌ها مانند گاو و گوسفند برای مفید و اقتصادی بودن نیاز به مراتع خوب و آب کافی دارند اما شتر بدون این ویژگی‌ها می‌تواند اقتصادی باشد، به عبارت دیگر گوشت شتر با سایر انواع گوشت قرمز متفاوت است، گوشت شتر پتاسیم، آهن و روی کمتر و کلرور سدیم بالاتری از گوشت گاو دارد و مقدار چربی در لاشه شتر کم است به دلیل همین چربی میان بافتی کم، گوشت شتر برتری بیشتری در مقایسه با گوشت‌های چرب دارد و چربی گوشت آن یک تا ۲ درصد کمتر از گوشت گاو است.
انتهای پیام/
سالانه ۶۰ تن گوشت شتر در شهرستان مرند تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار