خبر/

جشنواره زغال‌اخته در کلیبر

1402/06/29 - 14:15 - کد خبر: 99933 نسخه چاپی

نصر: جشنواره زغال‌اخته 30 و 31شهریور در شهرستان کلیبر آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود. انبوه درختان کوچک زغال‌اخته در جنگل‌های منطقه ارسباران با سایر درختان جنگلی دیده می‌شود که از گذشته برداشت این محصول در استان آذربایجان شرقی به شکل یک سنت درآمده است.

 به گزارش نصر، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلیبر از برگزاری جشنواره زغال‌اخته همراه با جشن ثبت ملی «مخشر» و «اریشته‌آشی» در کلیبر خبر داد.
اباذر عباسپور در این‌باره گفت: «برای معرفی هرچه بیشتر زغال‌اخته که یکی از مهم‌ترین تولیدات باغی شهرستان کلیبر و منطقه قره‌داغ است، جشنواره زغال‌اخته در این شهرستان برگزار خواهد شد.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلیبر ادامه داد: «این جشنواره ۳۰ و ۳۱ شهریور برگزار خواهد شد که اجرای موسیقی و آواهای محلی، بازی‌های بومی-محلی سنتی، عرضه و فروش محصولات فرآوری‌شده زغال‌اخته، پخت و عرضه انواع نان سنتی (یوخا- ال‌چورگی و قالینچا) نیز پیرامون این جشنواره برگزار خواهد شد.»
او اضافه کرد: «همچنین غرفه‌هایی شامل عرضه محصولات صنایع‌دستی، محصولات لبنی، تولیدات روستایی و عشایری و سایر محصولات کشاورزی فرآوری‌شده از محصولات باغبانی پیرامون این جشنواره فعال خواهند بود.»  شهرستان کلیبر در تولید زغال‌اخته در آذربایجان شرقی رتبه نخست را به‌خود اختصاص داده است. شهرستان کلیبر 220هکتار باغ زغال‌اخته دارد که 200 هکتار آن بارده است و 20هکتار آن نیز به باغ‌هایی که تازه احداث شده‌اند، اختصاص دارد. ظرفیت تولید محصول زغال‌اخته در شهرستان کلیبر سالانه حدود یک هزار و 800تن و این میزان ممکن است در بعضی سال‌ها به‌دلیل خسارت ‌یا عوامل دیگر تغییر کند.
جالب اینکه این محصول به‌دلیل مقاوم‌بودن به آفات و بیماری‌ها و استفاده‌نشدن از سموم در فرایند تولید آن ارگانیک محسوب می‌شود. کمتر باغاتی در کلیبر می‌توان یافت که در تولید زغال‌اخته از سموم برای مبارزه با آفات استفاده کرده باشند.
در سال‌های گذشته تکثیر زغال‌اخته با روش‌های سخت و زمان‌بر مثل خوابانیدن و پا‌جوش انجام می‌شد، اما روش کشت بافتی جدید، هم آسان است و هم می‌توان با آن به تولید انبوه دست یافت؛ زغال‌اخته یک محصول دارویی و ادویه‌ای نیز محسوب می‌شود.‌
انتهای پیام/
جشنواره زغال‌اخته در کلیبر نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار