گزارش اختصاصی «نصر» از آخرین وضعیت اراضی فاز دو خاوران/

4 ماه تا پایان مهلت فرمانداری/ تعیین تکلیف فاز دو خاوران نیازمند همت مسئولان

1402/06/29 - 09:17 - کد خبر: 99894 نسخه چاپی

نصر: باید تمام موضوع‌ها در عرض ۶ ماه جمع کنیم؛ البته ممکن ۴ و یا ۷ ماه هم بشود، اما احساسم بر این است می‌توانیم در مدت زمان اعلامی ماجرا را جمع کنیم.

به گزارش نصر، فاز ۲ خاوران تبریز موضوعی است که از سال ۱۳۸۹ آغاز و تاکنون ادامه دارد. 
ماجرا از این قرار است که شهرداری تبریز در آن زمان در عوض هزار متر زمین کشاورزی، 190 متر زمین مسکونی تحویل داده و با مالکان آن اراضی چنین معامله می کرد. 
سال ۱۳۸۹ بود که شهرداری تبریز با اجازه کتبی از استانداری و مصالحه‌ای که با مالکین زمین‌های زراعی منطقه زرنق انجام داد، قرار شد به ازای گرفتن هزار متر زمین کشاورزی از مالکین، ۱۹۰ متر زمین مسکونی (۱۹ درصد) و تفکیک شده در منطقه فاز ۲ خاوران به هر نفر تحویل دهد؛ برای این معامله ۵ هزار ۲۰۰ نفر زمین‌های خود را تحویل دادند و بنا بود شهرداری حداکثر تا مدت زمان ۱۰ سال ۱۹۰ متر را به آن‌ها تحویل دهد و در صورت عدم تحویل، مالکان زمین‌های کشاورزی حق فسخ داشته باشند.
آمار 5 هزار و 200 نفر آخرین آماری است که بهرام نسیانی شهردار وقت منطقه 9 داده بود و احتمال می رود این آمار دقیق نباشد. 
فاز ۲ خاوران از سال ۱۳۸۹ تا اواخر دولت دوازدهم در محدوده تبریز و بین اراضی زرنق، باغ یعقوب از حد شرقی جاده زرنق و بالاتر از آزاد راه تبریز به زنجان قرار داشت؛ این زمان تقریبا ۱۰ ساله بهترین فرصت بود تا شهرداری منطقه ۹ تبریز طبق متن مصالحه کار‌های تحویل اراضی مسکونی را انجام دهد، اما تقریبا در سال ۱۴۰۰ گره‌های این ماجرا با تعلل شهرداری در تحویل زمین‌ها به مرور بیشتر و عملا با یک اتفاق کور شد.



بخش باسمنج و آغاز مشکلات بین دو طرف 
مشکل و گره اصلی از این کلمه آغاز شد: باسمنج، نامی آشنا در بین اهالی آذربایجان شرقی که در سال ۱۴۰۰ به یک موضوع قابل بحث و نزاع در بین مردم و مسئولین تبریز تبدیل و دل نگرانی مالکان را بیشتر کرد.
بخش باسمنج نه تنها برای کلانشهر تبریز بلکه برای اهالی این منطقه هم سودی نداشته و به نظر می‌رسد پشت این مصوبه (بخش باسمنج) اهدافی بوده است که "علیرضا بیگی" نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه ای که با اعضای شورای شهر باسمنج داشت، قسمتی از موضوع را شفاف سازی نموده و بحث کوچک کردن تبریز توسط تهران را در آن جلسه باز کرده بود. 

بازگشت 400 هکتار از محدوده باسمنج به تبریز
تیر 1402: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی از بازگشت 400 هکتار از محدوده باسمنج به تبریز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ریاست جمهوری هم به جای آغاز طرح‌های جدید پیگیر اتمام پروژه‌های قبلی هستند، پیشنهاد می‌کنم مدیریت شهری تبریز هم این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
"تراب محمدی" اظهار داشت: سفر رئیس‌ جمهوری به تبریز برکات زیادی داشت، طی جلساتی با مدیرکل بازرسی ریاست جمهوری داشتیم، بخشی از مباحث در خصوص ۶۰۰ هکتار موجود در محدوده تبریز بود که ۴۰۰ هکتار آن در محدوده باسمنج بوده و به تبریز بازخواهد گشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد فاز اول خاوران، ۹۹ هکتاری که فروخته شده است در آینده برای شهرداری مشکل‌ساز خواهد بود و باید راه‌حلی برای آن پیدا کنیم و فکر می‌کنم راه‌حل آن در فاز دوم است.

امور اراضی پیگیر تعیین کاربری فاز دو خاوران 
"داداش نصیری" مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: شهرداری تبریز در سامانه مدیریت پنجره واحد زمین (ایران لند) مراحل ثبت نام را انجام داده است.
تاکنون جواب استعلامات چند اداره نیامده است و بعد از آمدن استعلامات از این ادارات آزمایش خاک انجام خواهد شد.

شهرداری در پی حل مشکل اراضی فاز دو
محمد حسین زاده" شهردار منطقه 9 تبریز در مصاحبه با نصر گفت: شورای عالی شهرسازی منتظر مجوز سازمان جهاد کشاورزی است، جواب استعلام 19 اداره برای این کار لازم است که همه ادارات به جز محیط زیست، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی پاسخی نداده اند؛ تاکنون علی رغم این که دو بار نامه ارسال شده جواب استعلامات را نداده اند و نامه سوم را با این توضیح ارسال می‌کنیم که اگر جواب نامه را ندهند به منزله اعلام رضایت و بلامانع است.
وی از سامانه ثبت قرارداد های فاز دو خاوران خبر داد و گفت: سامانه ای برای جمع آوری قرارداد ها توسط سازمان فناوری اطلاعات نیز در حال تنظیم است که مرحله اول جمع آوری قرارداد ها خواهد بود. 
وی تاکید کرد: مهمترین گام برای فاز دو خاوران مصوبه از شورای عالی معماری و شهرسازی است که
70 درصد باغ مسکونی و 30 درصد مسکونی باید تایید شود.
بعد از تایید در شورای عالی معماری و شهرسازی طرح تفصیلی توسط یک مشاور انجام خواهد شد.

6 ماه تا تحویل زمین به مالکان 
"یونس فاتح" فرماندار تبریز مرداد سال جاری در برنامه دادستان مدت زمان ۶ ماه را برای حل شدن مشکلات فاز دو خاوران اعلام کرد و گفت: چون قبلا کارشناس رسمی دادگستری بودم، با توجه به سوابق، ملاحظه و بررسی‌هایی که داشتم زمان ۶ ماه را اعلام کردم، سعی بر این است که بیشتر طول نکشد و باید تمام موضوع‌ها در عرض ۶ ماه جمع کنیم؛ البته ممکن چهار و یا هفت ماه هم بشود، اما احساسم بر این است می‌توانیم در مدت زمان اعلامی ماجرا را جمع کنیم.

بالای گاز یا پایین گاز مسئله این است! 
گزارش نصر می افزاید؛ یکی دیگر از موضوعات فاز دو  خاوران بحث "بالای گاز و پایین گاز" است، یکی از دغدغه های اصلی هیأت امنای فاز دو خاوران همین موضوع بوده و ماجرا از این قرار است که پایین گاز بعد از لوله گازی است که پس از سال 89 کشیده شده، یعنی زمانی که بسیاری از شهروندان قطعاتی که بالای خط لوله گاز بوده را خریداری نموده اند، قطعاتی که قیمت یکسانی با قطعات پایین لوله گاز دارد، اما اکنون بعد از کشیدن خط لوله گازی قیمت قطعات بالای گاز کمتر از پایین گاز بوده و نیاز است برای این مهم توجه شود تا کسی از همشهریان بعد از گذشت چندین سال انتظار متضرر نشوند.
این موضوع نیز بعد از سال 92 توسط شهردار وقت منطقه 9 اعلام شده بود که در آن قسمت قطعات به فروش رفته و مالک د‌اشت.
گزارش نصر در پایان اضافه می کند؛ باتوجه به وعده 6 ماهه فرماندار باید چهار ماه دیگر منتظر بود و عملکرد مسئولین را مشاهده کرد.
آژانس خبری تحلیلی نصر موضوع فاز دو خاوران را تا حصول نتیجه اطمینان بخش و حل مشکلات مالکین ادامه خواهد داد. 
انتهای پیام/
4 ماه تا پایان مهلت فرمانداری/ تعیین تکلیف فاز دو خاوران نیازمند همت مسئولان محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 6 نظر

پاسخ   کوروش   7 ماه پیش  

باسلام‌
بنده‌به‌نوبه‌خوداز‌زحمات‌نصرنیوز‌،آقای‌اخگروبقیه‌عزیزان‌
تقدیروتشکر‌دارم‌‌.🙏🏻

پاسخ   محمدی   7 ماه پیش  

۵۲۰۰ خانوار تبریزی ۱۲سال است منتظر تحویل زمین خود هستند
با تشکر از پیگیری های خبرگزاری نصر

پاسخ   پیمان نوعی   7 ماه پیش  

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز نصرنیوز واقعاً از زحمات شما عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم

پاسخ   کمال باوفا   7 ماه پیش  

انشالله هر چه زودتر تکلیف زمین هایمان مشخص شود که چشم امیدمان به این تکه زمین است.

پاسخ   پیمان نوعی   7 ماه پیش  

با سلام و عرض ادب ممنونم از پیگیری هایی که هم توسط نصرنیوز و هم هئیت امنای عزیز انجام می شود امیدواریم که بیشتر از سردر گممون نکنند مسئوولین عزیز،بلکه بتونیم از اجاره های هنگفت رهایی یابیم،والا دیگه خسته شدیم از اجاره خونه و اثاث کشی

پاسخ   محمد   7 ماه پیش  

سلام
آفرین به این همت نصر نیوز
پژوهشیار