عزیزپور در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

لزوم تاسیس بنیاد حفظ آثار استاد شهریار

1402/06/28 - 22:17 - کد خبر: 99887 نسخه چاپی

نصر: استاد دانشگاه تبریز با اشاره به وجود برخی اشکالات در چاپ اشعار استاد شهریار، بر لزوم تاسیس بنیاد حفظ آثار استاد شهریار تاکید کرد.

به گزارش نصر، محمد حسین بهجت تبریزی ، متولد ۱۲۸۵ در تبریز است که دوران کودکیش به سبب بروز جنگ در روستای بهشتی خشکناب کنار پدرش حاجی میرآقا خشمنابی و مادرش کوکب خانم چنان با محبت و آرامش رقم خورد که بعدها در منظومه «حیدربابایه سلام» به شیرینی با خیال شاعر تجلی یافت. دوران جوانی اش را با شیرینی کلام و قدرت قلم در جمع شعرا و ادیبان در تهران سپری کرد و به مرور زمان علی رغم تمام سختی های زندگی، خود را در مقام شهریار بزرگ به جایگاهی رساند که امروز ۲۷ شهریور ماه به یاد او روز ملی شعر و ادب نامگذاری شده است. در خصوص مقام بلند شهریار با دکتر علی اصغر عزیزپور ادیب و استاد برجسته دانشگاه تبریز در قیاس با شعرای هم عصر و تمام شاعران تاریخ ادبیات ایران گفتگویی انجام دادیم.
عزیزپور در مورد شعر شهریار و جایگاه والای خانواده می گوید: «در شعر شهریار خانواده جایگاه ویژه ای دارد و با بی نظیرترین عبارت ها تجلی می‌یابد. شهریار در اشعارش به اقشار مختلف جامعه، دوستانش، همسرش و... به وضوح پرداخته و حتی در مورد شعرای بزرگ پیشین و شعرای هم عصر خود شعر گفته است که بی نظیر است.»
این استاد دانشگاه می افزاید: «شهریار در برخی شعرهایش با پرداختن به یک شخص مثلا یک سرباز، یک بیمار، کودکی فقیر و... به مسائل مهم تری اشاره کرده است. در دورانی که به برخی اقوام توهین می شد، او در قالب شعر ناراحتی خود را از این قضیه اذعان می‌کرد و واکنشی شاعرانه نشان می داد و بر همین اساس شاعر ملی بودن برازنده شهریار بزرگ است».
عزیزپور به ابعاد ملی و جهان وطنی شهریار اشاره کرده و ادامه داد: «شهریار بزرگ ایران را نه به صورت یک کل، بلکه جز به جز قابل احترام و پرداخت می دید و در اشعارش از همه اقوام و ملیت ها به نیکی یاد کرده و علاوه بر این دو زبانه بودن شهریار آن هم در حد اعلی، او را دو چندان شایسته و ملی می سازد.»
وی در ادامه به چند بعدی بودن اشعار شهریار اشاره داشت: «شهریار از شعرای رمانتیک بود و عناصر شعر رمانتیک مثل خیال، دوست داشتن طبیعت، عشق به دوران کودکی، حزن و اندوه درونی و... در اشعار او به زیبایی تجلی یافته اند‌. در عین حال، او در اشعار اجتماعی-سیاسی هم پای زمانه خود قدم برداشته است و در واقع شهریار،  شاعری چند بعدیست که بخشی از اشعارش هنوز در دیوانش به چاپ نرسیده است».
عزیزپور در ادامه به برخی اشکالات در چاپ اشعار استاد شهریار اشاره کرد و با تاکید بر لزوم ایجاد بنیاد حفظ آثار استاد شهریار، اظهار داشت: «در خصوص حفظ اصالت اشعار و آثار استاد شهریار، تاسیس یک بنیاد که عمیقاً به تدوین اشعار و حفظ آثار ایشان اهتمام بورزد، ضروری است. برای برنامه ریزی در این زمینه، افرادی باید در این میدان باشند که دلسوز شهریار و آذربایجان بوده، ملی بودن شهریار را بپذیرند و برای اشعارش حرمت اهمیت قائل شوند. امیدوارم مسئولان و دلسوزان امر به این مهم اهتمام بورزند.»
انتهای پیام/
لزوم تاسیس بنیاد حفظ آثار استاد شهریار نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار