گزارش نصر از همایش ملی شعر و ادب فارسی در تبریز/

شهریار آئینه تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایران/ لزوم احیای جایزه ملی شهریار

1402/06/28 - 18:59 - کد خبر: 99879 نسخه چاپی

نصر: در فرهنگ ایرانیان، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر انس می گیرد و پس از مرگ نیز آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سراید.

به گزارش نصر، ۲۷ شهریور سالروز درگذشت استاد سخن سید محمدحسین بهجت متخلص به «شهریار» بوده و در تقویم رسمی کشور به روز شعر و ادب فارسی ثبت شده است. 
در همین راستا مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و استقبال با شکوه هنرمندان آذربایجان در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد که در این مراسم از حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، هفت فعال فرهنگی استان تجلیل شد ‌و این مراسم با اجرای با شکوه خواننده پرآوازه ایران زمین، “سالار عقیلی” به پایان رسید.


 
آذربایجان قلب تپنده تمدن است/ مفاخری چون شهریار نماد روشن کشور هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در تالار پتروشیمی تبریز اظهار کرد: تبریز تنها یک شهر و جغرافیا نیست، بلکه آذربایجان و تبریز در تمام تاریخ ایران، نقش بی بدیل و تمدن سازی داشته است. 
"محمدمهدی اسماعیلی" با بیان اینکه پروژه‌های فرهنگی عمرانی استان آذربایجان شرقی با شتاب خوبی در جریان است، اظهار کرد: یک مکان باشکوه در شان بلندای شعر در تبریز در حال آماده سازی است که امیدواریم به زودی شاهد بازسازی مقبره الشعرا به بهترین شکل باشیم.
وی گفت: آذربایجان قلب تپنده ایران است، به هنگام سخن از تبریز، نه تنها میراث گرانقدر این خطه بلکه مردمان و اهالی فرهنک و هنر و همچنین وجود مقبرع الشعرای تبریز  و تدفین ۴۰۰ شاعر نامی ایران در آنجا گواه عظمت فرهنگی تبریز است که آن را به رخ جهان می کشد و افتخار می‌کنیم شهریاری که فرزند این خطه است و اشعاری همچون حیدربابا، خان ننه را سروده، در کنار آن در قله شعر و ادب فارسی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در همه تحولات مهم ایران عزیز ما، تبریز و آذربایجان پیشگام بوده‌اند، تصریح کرد: تاریخ ۵۰۰ ساله تاسیس ایران نوینی که از قرن ۱۰ هجری مجددا هویت ایرانی اسلامی با محوریت مودت به مکتب اهل بیت(ع) در تبریز شکل گرفت.
وی اذعان کرد: آنهایی که تاریخ تحولات ایران را دنبال می‌کنند می‌دانند اتفاقی که در ۴۰۰ سال قبل شکل گرفت، بنای یک سازه جدید تمدنی بر محور نظام مدنی شیعی شکل داد و نابرابری در جنگ ایران و روس که در مشروطه به قله رسیده است، حاکی از این مقاومت آذربایجان است. ما الان وقتی از تبریز حرف می‌زنیم از مواحیث ایران صحبت می‌کنیم زیرا غیری وجود ندارد. به همین دلیل است وقتی روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار بزرگ نام می‌گذاریم، آن چیزی که در اذهان ساطع می‌شود وحدت و انسجام ملی است.


 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امید است که استعدادهای فرهنگ و هنر آذربایجان راه استاد شهریار را بروند، افزود: هرکدام از مفاخر آذربایجان نماد کشور هستند و خود تبریز نماد فرهنگ و ادب و یک مکتب فکری، ادبی، هنری و فرهنگی است و شعاع تاثیرگذاری این خطه تا قفقاز جنوبی‌، آسیای میانه و غرب آسیا گسترده و همه متاثر از این مکتب متعالی با هویت ایرانی هستند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید نسل جدید و فرزندان آذربایجان با مفاخر خود آشنا شده و با آن انس بگیرند، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت شما هستیم، امسال دولت گام‌های بلندی برداشته و گره‌های کور دهه‌های گذشته را در همین دو سال با همت بلند دولت باز کرده است و راه برای شکوفایی اصحاب فرهنگ و هنر باز شده است.
وی ابراز کرد: شهریار در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی قرار گرفته است و ما همه به او افتخار می‌کنیم؛ امروز ایران فرهنگی ما که مرزهای گسترده‌ای دارد، یکی از نمادهای اصلی‌اش شهریار و شعرهایش است. ما به شهریار، زندگی، اشعار، سیره، سلوک، معنویت، شخصیت، عقلانیت و انقلابی‌گری این شخصیت بزرگ درود می‌فرستیم؛ او برای همیشه در تارک تاریخ این مرز و بوم ایستاده است و یکی از مظاهر عمده و اصلی در انسجام و هویت ملی ایرانی‌هاست.


 
لزوم احیای جایزه ملی شهریار
نماینده ولی‌فقیه در  آذربایجان شرقی در مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در تالار پتروشیمی تبریز اظهار کرد: تبریزی‌های عزیز سرمه چشم از غبار کفش میهمان می‌کنند و امروز هم جزو همان روز ادبی است.
“حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم” گفت: روز شعر و ادب روزی است که نماد فرهنگ و هویت ایران اسلامی است. این روز با تلاش دوستان فرهنگی اعم از استاد شعردوست به روز سالگرد رحلت استاد شهریار مزین شده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه این روز آنگونه که باید ملی گرامی داشته می‌شد، هنوز نشده است. پیشنهادم این‌است تا در این روز بیشتر دور هم جمع شوید و بیشتر به علم و فرهنگ توجه کنید.
وی با تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت برگزاری برنامه‌های متنوع، از وزارتخانه خواست تا مراسم امروز را با وسعت بزرگ‌تر و با اعطای جایزه شهریار تنوع بخشد.
آل هاشم با اشاره به اینکه شهریار در ایران زمین در جایی ایستاده است که تشییع و ایرانی بودن را به عنوان دو رکن مهم نشان می‌دهد، تصریح کرد: او هم از شیعی می‌گوید هم از نماد ایرانی دفاع می‌کند و به عناصر ایرانی عشق می‌ورزد.
امام جمعه تبریز گفت: شهریار غزل را به زیباترین نمود سروده است، قصیده را فخیمانه پاس‌داشته است و از قالب شعر فارسی به دور نمانده است و به حق شایسته عنوان داری این روز است که نمود ایراندوستی حافظ، سعدی و آینه‌دار هزار سال ادب فارسی است.
آل هاشم ابراز کرد: بدون تردید استاد سیدمحمدحسین شهریار نابغه معاصر شعر و ادب ایران اسلامی است و آئینه تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی است؛ او شخصیتی منحصربفردی است که هر انسان منصفی به جامعیت او و تسلط او به ادبیات کلاسیک و پدید آورنده سبک‌های جدید را می‌پذیرد.
آل‌هاشم به فخامت زبان، محتوا، کیفیت، زیستن با انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و آن را از ویژگی‌های استاد شهریار برشمرد، گفت: او به قدری شاعر جامعی بود که دیگر نوآوری در قالب ممکن نیست.


 
امام جمعه تبریز اظهار کرد: شهریار شاعر بزرگ و محبوب روزگار ماست و شاید کمتر ایرانی باشد که بیت و مصرعی از شهریار در ذهنش نباشد و اگر در سراسر ایران اسلامی در خیابان از مردم درباره شهریار بپرسیم همه او را می‌شناسند و به نحوی با شعرهایش در ارتباط هستند.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب که چشمه فیاض شعر هستند بارها با شهریار دیدار داشتند، ادامه داد: رهبری از ملامت افراد بزرگ رژیم پهلوی از بابت عشق شهریار به انقلاب بارها سخن گفته است.
وی با اشاره به برداشت خود از اشعار شهریار، گفت: مملو از دین‌داری و ولایت‌مداری، عشق به سرزمین مادری‌اش و غیرت ایرانی و میهن‌پرستانه همه متاثر از درون طوفانی و عشق واقعی استاد به ارزش‌های اسلامی است.

اکثر پروژه‌های فرهنگی و هنری استان را تا پایان دولت تحویل خواهیم داد
در ادامه این مراسم، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات رهبری اظهار کرد: «شهریار یک شخصیت نظیف و پاکیزه و دارای خصال برجسته‌ی اخلاقی بود. یک انسان متواضع، حق‌پرست، پارسا، بسیار صمیمی و صادق و از جمله‌ی کسانی که کالای شعر خود را حاضر نیست به کسی بفروشد، این خیلی مهم است.»  این سخن پر مغز را سال ۱۳۸۵ مقام معظم رهبری در کنگره بزرگداشت استاد شهریار گفته است.


 
عابدین خرّم افزود: منظومه ترکی حیدربابایه سلام و خان نه نه از شاهکارهای ادبی استاد شهریار است.
وی ادامه داد: استاد شهریار به زبان فارسی و ترکی تسلط کامل داشت و نماد اسلام گرایی، اسلام دوستی و نماد فرهنگ کهن آذربایجان است.
خرم در خصوص وضعیت مقبره الشعرای تبریز گفت: روزی که مسئولیت استانداری آذربایجان شرقی را تحویل گرفتم مقبره الشعرا در وضعیت تهدید و تخریب قرار داشت ‌با سفر پر خیر و برکت ریاست جمهوری اعتباراتی تزریق شد و امروز توفیق داریم بگوییم این مجموعه به طور کامل بازسازی شده و به زودی با اتمام عملیات اجرایی مابقی قسمت های پروژه تحویل مردم شریف می‌شود.
خرم  ابراز کرد: اکثر پروژه‌های فرهنگی و هنری استان در مرحله اجرا است و تا پایان دولت با حول و قوه الهی تحویل اهالی فرهنگ و هنر استان خواهیم داد.

خیلی‌ها حسرت به یدک کشیدن پسوند خطه آذربایجان را دارند
شهردار تبریز در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار اظهار کرد: جایگاه استاد شهریار تنها به مرور زمان با زوایای بی نظیر شخصیتی ایشان شناخته خواهد شد
“یعقوب هوشیار” تبریز را شهر اولین ها و همراه با تاریخ باعظمت عنوان کرد و گفت: تمام داشته و افتخار تبریز انسان هایی است که در طول تاریخ در خود پرورانده و نمونه آن را می توان مقبره الشعرای تبریز عنوان کرد.
وی مقبره‌الشعرای تبریز را مجموعه‌ای بی نظیر و مکان تدفین صدها عارف، شاعر و نامی این خطه عنوان کرد و گفت: چنین ظرفیتی را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت.


 
شهردار تبریز افزود: رهبر معظم انقلاب، در فرمایشات خود از تبریز و آذربایجان به عنوان قطب فرهنگی یاد کرده‌اند که تاریخ نشان داده که هیچ چیز نمی تواند لرزه بر جان این فرهنگ بیندازد.
هوشیار گفت: افتخار می‌کنیم آذربایجانی و تبریزی هستیم و خیلی‌ها این حسرت را دارند که پسوند این خطه را با خود یدک بکشند.
وی با تاکید بر اهمیت تفهیم‌بخشی آثار عالمان و مفاخر این استان، گفت: باید بتوان این فرهنگ ناب و عظیمی که به ما ارث رسیده است را تبیین و معرفی کنیم.
انتهای پیام/
شهریار آئینه تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایران/ لزوم احیای جایزه ملی شهریار سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار