خبر/

مسکوت ماندن طرح تفکیک زباله از مبدا در تبریز

1402/06/27 - 15:05 - کد خبر: 99816 نسخه چاپی

نصر: طرح تفکیک زباله از مبدا با وجود گذشت چندین سال از تصویب آن امکان عملیاتی شدن در کلانشهر‌ها از جمله تبریز را پیدا نکرده است.

به گزارش نصر، این طرح با وجود اینکه از سال‌ها قبل طراحی شده بود، اکنون به طرحی شکست خورده و بدون نتیجه تبدیل شده است.
کارشناسان اداره حفاظت از محیط زیست می گویند: تا زمانی که زمینه و بسترسازی های لازم و کافی در این زمینه فراهم نشود، اجرای این طرح محقق نخواهد شد و در این مسیر به همکاری همه قشرهای جامعه در خصوص مدیریت پسماند و فرهنگ سازی توسط رسانه ها نیاز است.
 مدیریت پسماند سه ضلع دارد: ضلع اول آن شهرداری است و ضلع دوم مردم هستند که باید همکاری این دو مجموعه به حد عالی برسد و ضلع سوم نیز سازمان حفاظت محیط زیست و بقیه دستگاه‌های همکار به عنوان دستگاه ناظر هستند که باید پیگیری‌های لازم را مقرر کنند.
در کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز روزانه حدود یک‌هزار تن زباله تولید و سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای جمع آوری و دفن زباله این شهر هزینه می‌شود.
هیئت وزیران در ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ (۱۸ سال پیش) آیین نامه‌ای را برای اجرای قانون مدیریت پسماند‌ها تصویب کرده بودند که بر اساس ماده ۴ آن شهرداری‌ها باید پسماند‌های عادی را به صورت تفکیک شده از شهروندان تحویل گرفته و جمع آوری کنند، اما متاسفانه تاکنون اقدام جامع و کاملی در شهر‌ها برای اجرای این قانون صورت نگرفته و روز به روز به تعداد زباله گرد‌ها افزوده می‌شود و در این سال‌ها فعالیت‌ها در حد آموزش تفکیک زباله از مبدا در مدارس یا استقرار کیوسک‌هایی برای دریافت زباله‌های خشک شهروندان بوده است.
انتهای پیام/
مسکوت ماندن طرح تفکیک زباله از مبدا در تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار