مدیرکل امور عشایر استان مطرح کرد: 

تامین 20 درصدی مواد پروتئینی آذربایجان شرقی توسط عشایر استان

1402/06/27 - 13:46 - کد خبر: 99801 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور عشایر استان گفت: جمعیت دو درصدی عشایری 20 درصد مواد پروتئینی استان را تامین می کنند. 

به گزارش نصر، نشست خبری مدیرکل امور عشایر استان صبح امروز دوشنبه 27 شهریور با اصحاب رسانه برگزار شد. 
"سید محمد حسن آل هاشم" در ابتدای این نشست به سیمای عشایر استان پرداخته و گفت: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع یکی از استان های عشایر نشین کشور به حساب می آید.
بر اساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور، جمعیت عشایر استان در دوره ییلاقی 13 هزار و 259 خانوار بالغ بر 70 هزار و 577 نفر و دوره قشلاقی 8 هزار و 97 خانوار بالغ بر 43 هزار و 857 نفر می باشد.
عشایر استان در قالب دو ایل قره داغ و شاهسون و 9 طایفه مستقل در دوره ییلاقی و دو ایل و هفت طایفه مستقل در دوره قشلاقی شکل گرفته اند و اکثرا درون کوچ می باشند و همه ساله در فصل ییلاق این استان پذیرای نزدیک به 6 هزار خانوار عشایر مهمان از استان های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی است.
دوره قشلاقی معمولا هفت ماه و دوره ییلاقی مابین پنج  ماه است، طول عشایر استان از 30 تا 250 کیلومتر متغیر می باشد.
وی ادامه داد: عملکرد اداره ما برخلاف دیگر ادارات ویترینی نبوده و جلو چشم نیست، همه کار های این اداره جهاد است و انعکاس اخبار به آن شکل صورت نمی‌گیرد.
آل هاشم با تاکید بر این که زندگی قبیله ای و شیوه زندگانی به روش کوچ از خصوصیت عشایر است، به عملکرد اداره در یک سال گذشته پرداخت و توضیح داد: انقلاب آبرسانی در مناطق عشایری با تامین آب شرب پایدار به 31 قشلاق با جمعیتی بالغ بر 450 خانوار، احداث چهار  دهنه پل و هشت مورد ابنه فنی در راه های عشایری، بازگشایی و احداث راه در مناطق ییلاقی و قشلاقی 25 کیلومتر، شن ریزی راه های ییلاقی و قشلاقی 12 کیلومتر، مرمت و بازسازی راه های عشایری سالیانه 2 هزار کیلومتر، بهسازی چشمه 20 مورد، نزدیک رسانی آب 12 کیلومتر و احداث آبشخور 10 باب، توزیع آرد عشایری 35 هزار تن، توزیع نفت سفید 3 میلیون لیتر، توزیع گاز مایع 2 میلیون کیلو، جذب و پرداخت تسهیلات 261 میلیارد ریال، توزیع پنل های خورشیدی و.. بخشی از عملکرد اداره در یک سال گذشته است. 
مدیر کل امور عشایر استان خبر داد: جمعیت دو درصدی عشایری 20 درصد مواد پروتئینی استان را تامین می کنند.
وی به مهمترین تولیدات عشایر استان پرداخت و افزود: سالانه 30 هزار تن شیر، 112 هزار تن گوشت قرمز، صنايع پشمی، صنایع دستی، قالی و قالیچه و.. اشاره کرد.
وی ادامه داد: عشایر مصداق عینی پیام مقام معظم رهبری است؛ در تولید ملی، اشتغال، اقتصاد و.. را می‌توان در عشایر دید. 
وی خاطرنشان کرد: 60 درصد عشایر استان در اهر، میانه، کلیبر، خداآفرین، ورزقان، چاراویماق و هریس قرار دارند.
آل هاشم به سفر رئیس جمهور در استان پرداخت و گفت: 150 میلیارد تومان از محل اعتبارات در سفر ریاست جمهوری اختصاص یافته بود که 80 میلیارد در جهت راه ها و 70 میلیارد تومان در جهت آب ها هزینه خواهد شد که تنها 2.5 میلیارد آن تخصیص یافته است!
وی تاکید کرد: هر کاری که در این اداره انجام می شود بر اساس برنامه راهبردی افق 1404 است. 
وی در ادامه به آمار عملکرد اداره در عشایر پرداخت و توضیح داد: 90 درصد آب آشامیدنی، 87 درصد راه، 91 درصد آموزش ابتدایی، 95 درصد توسعه برق، 97 درصد مخابرات و در بخش مسکن مناسب از 85 درصد امکانات زیر بنایی برخوردار هستند.
آل هاشم در پایان به آمار شهدای عشایر پرداخت و گفت: 113 شهید والامقام، هفت آزاده و 49 جانباز در عشایر استان داریم.
انتهای پیام/
تامین 20 درصدی مواد پروتئینی آذربایجان شرقی توسط عشایر استان محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار