امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق:

حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است

1402/06/22 - 19:05 - کد خبر: 99659 نسخه چاپی

نصر: وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریع‌تر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

به گزارش نصر، نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و عراق ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست گفت: عراق در منظومه سیاست خارجی ایران جایگاه ممتازی دارد و فراتر از ارتباطات فرهنگی، تجاری، اقتصادی، سیاسی روابط  خویشاوندی بین دو کشور برقرار کرده است. این روابط، دو ملت و کشور را جدایی‌ناپذیر کرده و خوشحالیم که با صدای بلند اعلام کنیم عراق و ایران از عالی‌ترین روابط منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند.
وی افزود: بر اساس توافنامه کمیسیون اقتصادی دو‌ کشور، شاهد پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی بین دو کشور بودیم از جمله شروع پروژه راه آهن شلمچه و بصره که با هدف تبادل کالا بین دو کشور و همچنین تبادل فرهنگی موضوع گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم در آینده کوتاه‌مدت شاهد ارتباط ریلی مستقیم بین دو کشور باشیم.
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوعات گفت‌وگو میان برادرم آقای فواد حسین بود. در اجرای موافقتنامه امنیتی گفت‌وگوهای مهمی داشتیم تجربه به خوبی نشان داده که باید نسبت به تامین امنیت ملی دو کشور عزم و اراده جدی داشت. اطلاعات بسیار خوبی در خارج کردن گروهک تروریستی از مرزهای نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آن به عمق خاک عراق و خلع سلاح آنان رد و بدل شد. امیدواریم به زودی بندهای امنیتی این توافقنامه به طور کامل اجرا شود.
وی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریع‌تر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.
امیرعبداللهیان افزود: می‌خواهم در اینجا تشکر ویژه داشته باشم به خاطر میزبانی عالی از زوار میلیونی کشورهای دیگر به مناسبت روز اربعین و همچنین تشکر ویژه از همه مقامات ملی و محلی امنیت عراق، از کردستان و اقلیم کردستان از شهرهای مهم نجف، بصره، سلیمانیه و اربیل که استقبال گرمی از زوار داشتند.
وزیر خارجه صریح کرد: همچنین از برادرم فؤاد حسین به دلیل داشتن مواضع مستحکم و به موقع درباره پدیده اسلام‌هراسی و  اساعه ادب به قران کریم و کتب آسمانی در جهان و اسلام تشکر می‌کنم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌هایش با فؤاد حسین بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالیرتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود،‌ ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم.
انتهای پیام/
حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار