رئیس اداره دامپزشکی مراغه؛

مراغه در رتبه دوم واکسیناسیون تب مالت آذربایجان‌شرقی قرار دارد

1402/06/22 - 17:41 - کد خبر: 99651 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره دامپزشکی مراغه گفت: این شهرستان پس از «شبستر» در رتبه دوم درصد پیشرفت و میزان واکسیناسیون تب مالت آذربایجان‌شرقی قرار دارد و با تزریق حدود ۱۰۵ هزار دز واکسن طی ماه‌های اخیر، دارای ۱۵ درصد افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته است.

به گزارش نصر، «فراز احمدی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی این شهرستان که در محل فرمانداری برگزار شد، به خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که تزریق ۹۳ هزار دز واکسن تب مالت برای سال جاری پیش‌بینی شده بود و تداوم این افزایش سالانه می‌تواند این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را طی سال ۱۴۰۴ تا حدودی کنترل کند.
وی با تاکید بر اینکه عوامل دیگری نیز در مقابله با بیماری تب مالت دخیل بوده و ریشه کردن آن تنها از طریق واکسیناسیون بسیار دشوار است، اضافه کرد: این شهرستان ۱۸۰ هزار راس دام سبک و ۱۷ هزار راس دام سنگین دارد و میزان واکسیناسیون به طور طبیعی کمتر از میزان دام است.
وی با تاکید بر اینکه دام عشایر منطقه نیز گاهی به این شهرستان منتقل می‌شود، ادامه داد: از سوی دیگر واکسیناسیون دام تنها در بخشی از سال امکانپذیر است و به همین دلیل باید فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه فرآوری و مصرف لبنیات سنتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا این بیماری در کنار واکسیناسیون دام، قابل کنترل باشد.
به گفته رییس اداره دامپزشکی مراغه کارشناسان این بخش علاوه بر واکسیوناسیون دام‌ها در روستاهای هدف، اقدامات متعدد دیگری چون پایش گاوداری‌ها و آموزش و ترویج را نیز در دستور کار قرار می‌دهند.
«احمدی» اضافه کرد: تست سل و تب مالت به صورت مستمر و مطابق با برنامه از گاوداری‌های سطح شهرستان در حال انجام است و امسال با موافقت اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی و سازمان دامپزشکی کشور، دام‌های بالغ میش نیز مایه‌کوبی شدند.
وی این را هم بیان کرد که امسال کلاس‌های آموزشی و ترویجی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی در روستاهای کردده، قوزلوجه، کرمجوان، مغانجیق، آشان و جمال‌آباد و آموزش چهره به چهره در چندین روستا از جمله بهنق، آشان و غیره برگزار شده است.
به گزارش ایرنا دانشکده علوم پزشکی مراغه اوایل سال جاری، اسامی ۴۵ روستای شهرستان که در سال گذشته کانون‌ تب مالت انسانی بود را به دامپزشکی شهرستان اعلام کرد و واکسیناسیون با تمرکز بر این روستاها انجام شد.
ضمن توجه به اینکه افزایش میزان واکسیناسیون تب مالت در این شهرستان پیش از این در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی این شهرستان تصویب شده بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز تیر سال جاری در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی اعلام کرد که «بیماری تب مالت در آذربایجان‌شرقی رو به افزایش است و آمارهای سه سال گذشته این موضوع را ثابت می‌کند».
انتهای پیام/
مراغه در رتبه دوم واکسیناسیون تب مالت آذربایجان‌شرقی قرار دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار