مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

آنچه باید در مورد هاری بدانیم

1402/06/22 - 13:48 - کد خبر: 99633 نسخه چاپی

نصر: مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه اگر فردی توسط هر حیوان پستانداری مورد گزش قرار گرفته یا با بزاق دهان حیوان تماس پیدا کند، احتمال مبتلا شدن به بیماری هاری را دارد، گفت: درمان و پیشگیری این بیماری با انجام واکسیناسیون امکان پذیر است.

به گزارش نصر، سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص  نظارت به رفتار و مراودات کودکان با پستانداران اهلی و وحشی به والدین هشدار داد و اظهار کرد: هاری بیماری وحشتناک و غیر قابل درمانی است.
وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید در مورد گزش‌هایی که توسط هر حیوان اهلی و وحشی پستاندار اتفاق می‌افتد حساس باشند، گفت: سگ، گربه، گرگ و روباه و حتی در برخی مواقع این بیماری از طریق گاو، بز، اسب و گوسفند انتقال می‌یابد که مورد فوتی نیز گزارش شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه آلودگی به هاری در حیوانات اهلی و وحشی به ویژه در حیوانات اهلی که اطراف ما زیاد است، وجود دارد.
خیاط‌زاده افزود: احتمال بیمار بودن سگ‌های بلا صاحبی که در شهر در حال چرخش هستند اگرچنانچه توسط شهرداری جمع آوری نشده و دامپزشکی نیز آنهت را مورد عقیم سازی و واکسیناسیون قرار ندهند، وجود دارد و در صورت گزش انسان‌ها می‌تواند آنها را آلوده کنند.
وی با بیان اینکه اگر فردی مورد گزش قرار گرفته و در مراکز بهداشت واکسن و سرم نزده و مراقبت‌های لازم صورت نگیرد مرگش حتمی است، تصریح کرد: اخیرا دو نفر در استان به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست دادند که یکی بر اثر حمله روباه و عدم انجام واکسیناسیون رخ داد و دیگری خانمی بود که با بزاق دهان سگ تماس پیدا کرده بود ولی به مراکز پیشگیری و مبارزه با هاری مراجعه نکرده بود تا مراقبت‌های لازم از جمله شست‌شوی محل و انجام واکسیناسیون رایگان به صورت دوره‌ای انجام گیرد.
انتهای پیام/
آنچه باید در مورد هاری بدانیم خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار