گزارش روز؛

نوای مرشد از گود زورخانه‌های تبریز بر می‌ خیزد

1402/06/22 - 08:31 - کد خبر: 99610 نسخه چاپی

نصر: ورزش پهلوانی پس از سال‌ها رکود در تبریز، با احیای زورخانه‌های موجود در این کلان‌شهر توسط مجموعه شهرداری بار دیگر جان دوباره‌ای به خود می‌ گیرد.

به گزارش نصر، چند سالی بود که مرشد، ضرب زورخانه را به صدا در نمی‌آورد و پهلوانان شهر که زندگی‌شان مملو از فروتنی و خودگذشتگی است، از بزرگان خود رخصت ورود به گود را نمی‌گرفتند. گرز و میل‌های چوبی، سپر و تخته‌های زورخانه در ته گود خاک خورده بودند و لنگ جشن‌های گلریزان رنگ پول‌های مشکل گشا را به خود ندیده بودند.
اینجا تبریز، یکی از قطب‌های مهم ورزش زورخانه‌ای در کشور است؛ شهری که در ادوار مختلف تاریخی از جمله جنگ‌های ایران و عثمانی در دوران صفویه تا جنگ‌های ایران و روس در دوران قاجاریه و جنگ‌های ایران و عراق در دوران انقلاب اسلامی، شاهد حضور پهلوانانی چون اللهیار خان تبریزی، ابراهیم حلاج اوغلی و عبدالله سرابی بوده است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی‌مهری مسئولان ورزشی، این رشته ورزشی دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده و درب زورخانه‌های شهر یکی پس از دیگری به دلیل فرسایش و عدم اقبال مالکین به دلیل بی‌توجهی به این ورزش، بسته می‌شد.
 

اما این روزها، مردم کلان‌شهر تبریز به ویژه پیشکسوتان و ورزشکاران ورزش‌های باستانی شاهد احیای این ورزش به واسطه مرمت و بازگشایی زورخانه‌های قدیمی توسط مجموعه شهرداری تبریز و هئیت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی هستند. احیایی که علاوه بر زنده نگاه داشتن این میراث معنوی کشور، موجب گرایش جوانان به این ورزش خواهد شد.
مردم شهر تبریز هفته گذشته شاهد بازگشایی مرکز بین‌المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهدای خطیب به همت شهرداری منطقه ۶ تبریز بودند، که این مهم بهانه‌ای برای تهیه این گزارش است.

 توسعه زیرساخت‌های ورزش پهلوانی در اولویت شهرداری تبریز
مدیرعامل باشگاه ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ورزشی در اولویت نخست شهرداری تبریز اظهار کرد: شهرداری تبریز در چند ماه اخیر به دنبال توسعه ورزش‌های همگانی به واسطه توسعه زیرساخت‌های ورزشی است که خوشبختانه تاکنون در این راستا قدم‌های بزرگی برداشته است.
میرمعصوم سهرابی در ادامه با اشاره به احیای ورزش‌های باستانی در تبریز ابراز داشت: شهرداری تبریز پیش از این یک سالن ورزش زورخانه‌ای در اردوگاه الغدیر داشت که خوشبختانه هفته گذشته با احیای زورخانه شهدای خطیب این سالن‌ها به دو سالن افزایش یافت و دو سالن دیگر در شهرداری مناطق ۲ و ۸ تبریز درحال مرمت و بازگشایی است.
سهرابی در ادامه به بازگشایی مرکز بین‌المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهدای خطیب توسط شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: این زورخانه به دلیل وجود معارض، بیش از ۴ سال پملپ و متروکه شده بود که با دستور مستقیم شهردار تبریز، با همت شهرداری منطقه ۶ تبریز و همکاری باشگاه ورزشی شهرداری، این مکان تملک و بازگشایی شد.
وی بر برگزاری مسابقات مختلف ورزشی از جمله کشتی پهلوانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ایجاد باشگاه‌های ورزشی، تقویت مربیان، استعدادیابی بین نوجوانان و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در این زمینه به دنبال ترغیب و تشویق جوانان برای حضور در زورخانه هستیم.

بازگشایی زورخانه شهدای خطیب هدیه شهرداری به مردم تبریز
شهردار منطقه ۶ تبریز با اشاره به بازگشایی مرکز بین‌المللی توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شهدای خطیب اظهار کرد: این زورخانه چندین سال به دلیل وضعیت نامناسب فیزیکی و غیرقابل استفاده بودن آن، متروکه مانده بود که توسط شهرداری منطقه ۶ تبریز تملک و سپس بازگشایی شد.
احمد انیسه در ادامه افزود: این زورخانه به عنوان هدیه ویژه شهرداری تبریز به شهروندان و ورزشکاران تقدیم می‌شود که‌امیدواریم در این گود زورخانه، پهلوانان فراوانی پرورش و تحویل جامعه ورزشی کشور داده شود.
وی با بیان اینکه شهرداری منطقه ۶ تبریز به عنوان یکی از مناطق تاریخی و فرهنگی شهر قرار گرفته است، تصریح کرد: در طول ادوار تاریخ، این منطقه یکی از مناطق قهرمان‌پرور با مردمان پراستعداد در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه ورزشی است که‌امیدوارم با احیای این زورخانه این امر استمرار یابد.

حمایت شورای شهر از توسعه ورزش همگانی
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه نگاه شورای ششم به مقوله ورزش همگانی، نگاه توسعه‌گرایانه‌ای است، اظهار کرد: با راه‌اندازی مجدد باشگاه ورزشی شهرداری تبریز در شورای ششم، شاهد پیشرفت چشمگیری از فعالیت‌های شهرداری در زمینه ورزش همگانی و عمومی هستیم.
روح‌الله دهقان‌نژاد با اشاره به بازگشایی مرکز زورخانه شهدای خطیب در تبریز افزود: این مرکز علاوه بر توسعه ورزش پهلوانی، موجب افزایش نشاط و روحیه اجتماعی در محلات تبریز می‌شود.
وی با بیان اینکه در آیین بازگشایی این زورخانه، جشن گلریزان برای آزادی یک زندانی غیرعمد برگزار شد، ابراز داشت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به دلیل وجود آداب و آئین خاص، بهترین فرصت برای افزایش روحیه و مرام پهلوانی، تذهیب نفس، احترام به پیشکسوتان و بزرگان، توجه به معنویات و سلامت جسم و روح در نسل جوان و نوجوان است.

 خدمات ارزنده شهرداری برای ورزش قهرمانی ستودنی است
رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کلان‌شهر تبریز با بیان اینکه از ۱۲ زورخانه در استان، تعداد ۴ زورخانه در تبریز فعالیت دارد، اظهار کرد: ورزش پهلوانی برخاسته از فرهنگ اصیل ایرانی است و گود زورخانه حکایت از اعتقادات و باورهای دینی ما دارد و این هشت ضلعی حکایت از پایبندی به مناسبت‌های اسلامی است.
حسین افتخاری در ادامه افزود: تبریز که به عنوان یکی از قطب‌های ورزش پهلوانی در کشور شناخته می‌شود، همواره ورزشکاران و پهلوانان فراوانی را تحویل جامعه داده است؛ در این راستا هفته گذشته شاهد بازگشایی یکی دیگر از زورخانه‌های شهر بودیم که با بازگشایی این زورخانه، تعداد گودهای زورخانه در تبریز به عدد ۵ می‌رسد.
وی ضمن قدردانی از رویکرد جدید شهرداری تبریز در خصوص ورزش پهلوانی ابراز داشت:‌ امیدواریم با بازگشایی دو زورخانه دیگر که توسط شهرداری تبریز صورت خواهد پذیرفت، شاهد پیشرفت چشمگیر این رشته در شمال‌غرب کشور شویم.
اکنون با اینکه نگاه مدیران شهری و مسئولان ورزشی کلان‌شهر تبریز به مقوله ورزش‌های همگانی به ویژه ورزش پهلوانی یا همان ورزش زورخانه‌ای تغییر یافته است، شهروندان به ویژه ورزشکاران، بیش از پیش به توسعه ورزش پهلوانی و از سویی پاسداشت میراث بشری و بخشی از تاریخ ایران‌زمین‌ امیدوار خواهند بود.

گزارش: شاهین بدرحیدری
انتهای پیام/
نوای مرشد از گود زورخانه‌های تبریز بر می‌ خیزد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار