معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

آذربایجان‌شرقی به ۶ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد

1402/06/21 - 13:56 - کد خبر: 99576 نسخه چاپی

نصر: معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در حال حاضر آذربایجان شرقی به بیش از ۶ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد.

به گزارش نصر، علی جنتی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: تامین این تعداد تخت بیمارستانی نیازمند عزم جدی دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز مشارکت آحاد جامعه به خصوص خیران سلامت است.
وی خواستار مشارکت و همکاری خیران و نیکوکاران برای تامین نیازهای حوزه بهداشت و سلامت آذربایجان شرقی شد و اظهار کرد: با توجه به فرسودگی بخش عظیمی از مراکز درمانی آذربایجان شرقی، همکاری با خیران می تواند در بازسازی و نوسازی فضاهای فیزیکی بیمارستان ها کمک شایانی به دانشگاه علوم پزشکی کند.
جنتی با بیان اینکه در سند توسعه درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعداد پنج بیمارستان بزرگ برای تجمیع و جایگزینی بیمارستان های فرسوده کنونی پیش بینی شده است، طرح های ملی بیمارستان یکهزار تختخوابی و نیز ۷۰۰ تختخوابی منطقه غرب تبریز را از جمله اقدامات این مجموعه برای تامین کمبود تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی بیان کرد.
وی به محدود بودن منابع و امکانات کشور و استفاده از تمام ظرفیت ها از جمله ظرفیت خیران و مسئولیت های اجتماعی شرکت های مختلف صنعتی و نیز مولدسازی برای رفع مشکلات مالی اشاره و اضافه کرد: باید توجه داشت که با منابع موجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی امکان رفع این مشکلات مقدور نیست.
جنتی ادامه داد: در این خصوص به شدت نیازمند کمک های خیران، مشارکت همه دستگاه های بین بخشی و برون بخشی و تبدیل حوزه سلامت به یک مطالبه عمومی در آذربایجان شرقی هستیم.
وی یکی از دغدغه های مهم و اصلی حوزه درمان آذربایجان شرقی را فرسودگی مراکز درمانی اعلام و اضافه کرد: بر اساس اخرین برآوردهای موجود ۷۰ درصد بیمارستان های استان بیش از ۶۰ سال عمر دارند که این موضوع خطری بالقوه برای حوزه سلامت استان به شمار می رود.
جنتی فرسودگی بیمارستان ها را چالش عمده و تهدید در پدافند غیرعامل خواند و یادآور شد: هنگام وقوع زلزله هایی با قدرت بالا در تبریز بدون تردید اتفاقات ناگوار در مراکز درمانی روی می دهد که جان و مال مردم را به شدت تهدید می کند.
وی هزینه ساخت و تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی را بسیار بالا و هنگفت توصیف و اضافه کرد: برای هر تخت بیمارستانی نیازمند حداقل ۸۰ مترمربع فضای فیزیکی است که هزینه ساخت آن هفت تا هشت برابر ساخت ساختمان های معمولی است و این مساله حوزه سلامت را به شدت تحت تاثیر مسایل مالی قرار می دهد.
وی جذب و جلب سرمایه گذاران را یکی از برنامه های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد و افزود: متاسفانه تاکنون در این زمینه موفقیت های چندانی نداشته ایم اما سازو کار و تسهیلات لازم را در این رابطه فراهم کرده و از حضور سرمایه گذاران به شدت استقبال می کنیم.
انتهای/ 
آذربایجان‌شرقی به ۶ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار