برگزاری نشست مقدماتی ارزیابی اقدامات شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی مصوب و پیشنهادی آذربایجان شرقی

1402/06/21 - 09:37 - کد خبر: 99558 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از برگزاری  نشست مقدماتی ارزیابی اقدامات شهرهای جهانی و ملی صنایع‌دستی مصوب و پیشنهادی استان با حضور فرمانداران و شهرداران شهرهای منتخب خبر داد.

به گزارش نصر، ظهر دوشنبه 20 شهریورماه 1402 با حضور فرمانداران و شهرداران شهرستان های تبریز، اهر، اسکو، کلیبر، شبستر، آذرشهر نشست مقدماتی ارزیابی اقدامات شهرهای جهانی و ملی صنایع‌دستی مصوب و پیشنهادی برگزار شد.
احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های غنی در حوزه صنایع‌دستی  است، ادامه داد: در این نشست که با حضور فرمانداران و شهرداران شهرهای مصوب و پیشنهادی برگزار شد، اقدامات لازمی که برای توسعه هنرهای اصیل از قبیل چاپ باتیک (کلاقه ای)، ورنی، فرش دستباف تبریز، سوزن دوزی و نخودچی ممقان، باقلوای گوگان، سفالگری کوزه کنان و ... مورد بررسی قرار گرفت.
یونس فاتح فرماندار شهرستان تبریز در این جلسه با تاکید به اینکه ثبت و توسعه هنرهای صنایع دستی مناطق مذکور موجب رونق بخشی به چرخه اقتصادی مردم آن مناطق خواهد شد، ادامه داد: خوشبختانه با ظرفیت های موجود می توانیم اقدامات ویژه ای در خصوص توسعه صنایع دستی استان انجام دهیم که به دنبال آن موجبات رونق بخشی گردشگری نیز محقق خواهد شد.
فرماندار شهرستان تبریز تاکید کرد: فرمانداران و شهرداران محترم در نظر داشته باشند که با حمایت و فراهم سازی امکانات لازم برای فعالان حوزه صنایع دستی میتوان این حوزه را توسعه بخشید، لذا از تمامی همکاران این حوزه خواستاریم تا مشارکت کاملی در این خصوص داشته باشند.
ابوالفضل غنی زاده فرماندار شهرستان اهر نیز در این نشست با اشاره به اینکه می بایست ارزش افزوده برای بخش خصوصی ایجاد شود، ادامه داد: به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای بخش خصوصی، ماندگاری ظرفیت ها نیز محقق خواهد شد، لذا در این راستا حمایت از بخش خصوصی باید به صورت مداوم توسط نهادهای دولتی صورت بگیرد. 
او ادامه داد: در این راستا برگزاری مستمر جشنواره های علمی برای بررسی بسامد و فراوانی هنر ورنی می تواند اثر گذار باشد، انجمن های فعال می توانند علمی و در بحث ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی داشته باشند. 
غنی زاده اظهار کرد: حرکت های دیپلماسی و ایجاد میز پیگیری هنرهای ملی و جهانی نیز در این راستا موثر خواهد بود. باید در نظر داشت که در صادرات صنایع دستی باید روانشناسی طرح و رنگ صورت پذیرد، چراکه باید ذائقه و سلیقه مخاطبان را شناسایی و به نسبت سلایق محصولات را به کشور هدف صادر کنیم. 
محمد مطهری فرماندار شبستر نیز در این نشست، اظهار کرد: ۲۶ شهریور شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در شبستر پیرو برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید در استان خواهیم بود که حضور هنرمندان در این شهرستان می تواند فرصت مناسبی برای آشنایی با ظرفیت های این شهرستان باشد.
 نوائی معاون عمرانی فرماندار آذرشهر نیز وجو ظرفیت هایی مانند باقلوای گوگان، نخودچی و سوزن دوزی ممقان را از مهم ترین ظرفیت های این شهرستان عنوان کرد و نقش مردم در برند سازی و معرفی هنرهای این منطقه را مهم عنوان کرد و گفت: می بایست بخش دولتی در بازاریابی این موضوع به فعالان این عرصه کمک کرده و امتیازات لازم را برای آن ها اخذ کند.
انتهای پیام/
برگزاری نشست مقدماتی ارزیابی اقدامات شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی مصوب و پیشنهادی آذربایجان شرقی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار