آیت الله مدنی شهید مظلوم ترور

1402/06/21 - 08:04 - کد خبر: 99555 نسخه چاپی

نصر: ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ یادآور یکی از تلخ ترین روزهای انقلاب اسلامی برای جمهوری اسلامی و مردم آذربایجان است که طی آن آیت الله سید اسدالله مدنی امام جمعه و نماینده رهبری در استان توسط منافقان تروریست به شهادت رسید و بنا به اعتراف دوست و دشمن او شهید مظلوم ترور بود.

به گزارش نصر، ساده زیستی، همراهی و همگامی با امام خمینی (ره) در مقاطع مختلف قبل و بعد از انقلاب، تعهد و اعتقاد راسخ به آرمان های انقلاب اسلامی، تلاش برای همگرایی تمام گروه های موافق و مخالف انقلاب، شهادت طلبی و مقابله با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از جمله ویژگی های بارز اجتماعی و سیاسی شهید مدنی بود که بر همین اساس او را در میان گروه های مختلف مردمی دارای جایگاه و پایگاه والایی کرده بود.
آیت الله مدنی به سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی متولد شد و در آغاز نوجوانی به قم عزیمت ;کرد و پس از گذراندن دروس مقدماتی، چهار سال به تحصیل فقه و اصول در محضر امام خمینی (ره) مشغول شد.
وی پنج سال بعد به نجف اشرف عزیمت کرد و هم زمان به تحصیل و تدریس پرداخت و در جلسات دروس آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و حاج سیدابوالقاسم خویی به قصد تحصیل شرکت و ضمن تحصیل روزانه چندین جلسه درس، از کفایه، رسایل، مکاسب و لمعه را برای شاگردان خود تدریس می کرد.
این شهید محراب اولین کسی بود که در جریان حوادث سال ۱۳۴۲ در نجف، از امام تبعیت کرد و در انتشار اعلامیه آیت الله حکیم به همین مناسبت نقش به سزایی داشت.
آیت الله مدنی در جریان تشکیل مجلس اول خبرگان از سوی مردم همدان انتخاب شد و پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی که امام جمعه تبریز بود، از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده امام در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب شد.

حجت الاسلام آل هاشم در کنار آیت الله مدنی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز درباره ویژگی های شهید مدنی به اخلاق حسنه و روابط نزدیکش با آحاد مردم اشاره و اظهار کرد: خدمت خالصانه و صادقانه به مردم و تلاش برای نزدیکی به آنها از هر طیف و گروهی از ویژگی‌های برجسته شهید محراب آیت الله شهید مدنی بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه آیت‌الله مدنی عالم عامل در تعالی ارزش‌های اسلامی بود، ادامه داد: شهید مدنی خود را مطیع ولی‌فقیه می‌دانست و بر اطاعت همگان از ولی فقیه نیز تاکید داشت، اتحاد و انسجام مسلمانان، رعایت موازین اسلامی در فعالیت‌های سیاسی، گسترش عدالت اجتماعی و توجه به استقلال اقتصادی همواره مورد تاکید شهید مدنی بود.
آیت‌الله مدنی به مسئله وحدت جامعه و امت اهتمام جدی داشت و حساسیت این موضوع را به خوبی درک و حس می‌کرد و بر همین اساس معتقد بود فعالیت‌های سیاسی باید در راستای موازین و احکام اسلامی باشد.
وی ادامه داد: آیت الله مدنی بر حکومت عدل اسلامی تاکید داشت و معتقد بود این حکومت سبب می‌شود انسان‌ها زودتر به اهدافشان دست پیدا کنند.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه آیت‌الله مدنی همواره دغدغه دین داشت و از همین رو نیز همیشه در میدان عمل حاضر بود، گفت: او که در دوران نهضت اسلامی از جمله مبارزان فعال و انقلابیون پیشرو بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مناصب و جایگاه‌های مختلف به انجام وظیفه پرداخت تا جان خود را برای دین و میهن در طبق اخلاص بگذارد.
وی ادامه داد: آیت‌الله مدنی به مسئله وحدت جامعه و امت اهتمام جدی داشت و حساسیت این موضوع را به خوبی درک و حس می‌کرد و بر همین اساس معتقد بود فعالیت‌های سیاسی باید در راستای موازین و احکام اسلامی باشد.
حجت الاسلام آل هاشم به نحوه آشنایی خود با شهید مدنی اشاره می کند و می گوید: در سال های قبل انقلاب طلبه بودم و می شنیدم که آیت الله مدنی با طاغوت مبارزه می‌کند و به دستور او مردم کارخانه مشروب سازی در آذرشهر را خراب کردند و رژیم ایشان را دستگیر و تبعید کرده بود.
وی یادآور شد: وقتی آیت الله قاضی طباطبایی شهید شدند، ایشان از طرف امام به امامت جمعه شهر تبریز منصوب شد که علما و حزب اللهی ها و گروه های مردمی از خرم آباد به تبریز می آمدند و در مسجد جامع جمع می شدند. من هم در آنجا بودم.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: مردم خرم آباد به قدری از آیت الله مدنی تعریف می‌کردند که ایشان را بعد از امام خمینی(ره) شخص دوم کشور می دانستند و به واقع ایشان نیز مطیع محض امام، مجتهد و مورد وثوق و علاقه شدید حزب الله بود.
وی ساده زیستی را از خصوصیات برجسته شهید مدنی برشمرد و گفت: روزی ایشان به من گفتند: فلانی در خانه شما کوفته تبریزی درست می کنند که من یک بار به منزل شما مهمانی بیایم؟ من کوفته خیلی دوست دارم. گفتم: حاج آقا! خانه ما خانه شماست و همراه یکی از محافظان به منزل ما تشریف آوردند.
حجت الاسلام آل هاشم افزود: آیت الله مدنی به من فرمودند: من از شما فقط کوفته تبریزی خواسته بودم، آن وقت شما کته و آش هم درست کردید؟، ایشان خیلی ساده زیست بود. مثلاً برای ناهار یک تخم مرغ یا مقداری سیب زمینی یا آش برایشان کافی بود. چندان اهل تشریفات نبودند.

 استقبال مردم تبریز از آیت الله مدنی در ایستگاه راه آهن به عنوان امام جمعه منصوب امام راحل
یکی از روحانیون و فعالان فرهنگی تبریز نیز با بیان اینکه آیت الله مدنی شهید راه اسلام و انقلاب، اسوه اخلاق برای همه مردم و مظلوم به معنی واقعی کلمه بود، گفت: بدون تردید نام و یاد وی برای همیشه تاریخ به عنوان دومین شهید محراب انقلاب اسلامی ماندگار خواهد بود.
تقی زاده با بیان اینکه ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ به هیچ عنوان از یاد و خاطره مردم آذربایجان پاک شدنی نیست، یکی از محورهای جهاد تبیین برای روشنگری افکار عمومی را پرداخت بدون تعارف به وقایع انقلاب اسلامی و اقدامات ننگین تروریست های مورد حمایت غرب و امریکا دانست.
حجت الاسلام حسین تقی زاده با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف زندگی چنین شهدایی باید همواره در فضای فرهنگی و رسانه ای کشور تبیین شود، نقش رسانه ها در انتقال آثار و ارزش های دینی و انسانی نظام را بسیار مهم و موثر برشمرد و اظهار کرد: تشریح زندگی نامه و ویژگی های شخصیتی بزرگانی همچون آیت الله مدنی برای نسل جوان باید به نحو شایسته و مقتضی به انجام برسد.
وی از نهادهای فرهنگی درخواست کرد تا با اطلاع رسانی جامع و مفید و تبیین درست از وقایع انقلاب و انتشار زندگی نامه های شهدای گرانقدر مثل آیت الله مدنی، نسل جوان و جدید را بیش از پیش در جریان این وقایع قرار دهند.
تقی زاده با بیان اینکه ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ به هیچ عنوان از یاد و خاطره مردم آذربایجان پاک شدنی نیست، یکی از محورهای جهاد تبیین برای روشنگری افکار عمومی را پرداخت بدون تعارف به وقایع انقلاب اسلامی و اقدامات ننگین تروریست های مورد حمایت غرب و امریکا دانست.
وی با تاکید بر اینکه امنیت، آرامش و آسایش امروز ایران اسلامی مدیون خون پاک شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، گفت: باید توجه کنیم که مقام و منصب های امروزی حاصل شهادت بزرگان نظام از جمله شهید مدنی است.
امام خمینی (ره) در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت آیت الله مدنی، تصریح کرده اند: "سید بزرگوار و عالم عادل عالیقدر و معلم اخلاق و معنویات، حجت الاسلام و المسلمین، شهید عظیم الشأن مرحوم حاج سیداسد الله مدنی- رضوان الله علیه- همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقی شقی به شهادت رسید؛ اگر با به شهادت رسیدن مولای متقیان اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزیزش شهید مدنی هم آرزوی منافقان را برآورده خواهد کرد".
آیت الله مدنی مقارن ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه بعد از ظهر روز ۲۰ شهریور هنگامی که بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و یکی از روحانیون تبریز مشغول سخنرانی بود، توسط شخص ناشناسی که به بهانه پرسش به طرف او رفت و تظاهر به آغوش گرفتن ایشان کرد، با انفجار نارنجک ترور شد و به شهادت رسید.
انتهای پیام/
آیت الله مدنی شهید مظلوم ترور خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار