رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

جزئیات آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی اعلام شد

1402/06/19 - 17:52 - کد خبر: 99496 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح آخرین وضعیت تغییرات و چاپ کتب درسی پرداخت و گفت: کتاب پیام آسمانی پایه هفتم نونگاشت است که امسال در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و کتاب‌های کار و فناوری پایه ششم و هفتم نیز نونگاشت است و اجرای آزمایشی دارند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش سال 1390 تصویب شد و سند برنامه درسی ملی نیز تصویب شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید آماده تولید محتوای متناسب با انتظارات تحولی می‌شد اما با اجرای نظام 6.3.3 وزارت آموزش و پرورش بدون زمان کافی درگیر تأمین معلمان پایه ششم شد و سازمان پژوهش نیز در زمان محدود باید کتاب درسی تولید می‌کرد آن هم بدون داشتن طراحی مناسب و کافی.
وی افزود: در سال‌های بعد از آن نیز سازمان پژوهش درگیر فرایند جدی تولید کتاب درسی بدون نقشه جامع و یکپارچه برای آن شد و حتی در سال‌های 91 تا 98 کاری جز اصلاح جزئی کتب‌های درسی سال‌های قبل و ارائه آن به عنوان کتاب جدی نتوانست انجام دهد و این اقدامات با عنوان همسو سازی با اسناد تحولی نامگذاری شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی اضافه کرد: آن زمان آموزش معلمان و انسجام کتاب‌های درسی انجام نشد و کتاب‌‌های تولید شده بدون اجرای آزمایشی به صورت‌ سراسری و حتی بدون آموزش معلمان تدریس می‌شدند.
وی با بیان اینکه نگرش معلمان در دوره‌ای که کتاب‌های نونگاشت وارد مدارس شدند، متناسب با اهداف تولید تغییر نکرد، افزود: این فرایند دشوار در سال 97 به پایان رسید و در ابتدای سال 1401 نقشه راهی را طراحی کردیم که اگر بخواهیم در برنامه درسی مدارس تحول ایجاد کنیم باید چه اقداماتی انجام شود و به پرسش‌هایی که از سال 90 مطرح بود پاسخ دادیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: یکی از پرسش‌ها، تولید محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان است یعنی بخشی از محتوا ناظر به توانمندی مورد نیاز دانش‌آموزان باشد و اینکه چرا هنوز بر روی برخی دروس مانند ریاضی و فیزیک متمرکز هستیم.
وی ادامه داد: سوال دیگر این بود که سازمان پژوهش تا چه زمانی می‌خواهد تولید کننده محتوا باشد و محتوای یکسان برای تمام کشور تولید شود؟ آیا قرار نیست از ظرفیت بیرونی استفاده شود و آیا نمی‌توان بخشی از مطالب درسی را به صورت غیر مکتوب و چند رسانه‌ای ارائه کرد.

لزوم طراحی راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی افزود: برای پاسخ به این پرسش‌ها در بازه زمانی معقول، نقشه راه اجرایی سازی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه طراحی شد، معتقدیم باید به مدرسه برگشت و آن را احیا کرد.
وی با تأکید بر اینکه سه خدمت باید به مدرسه ارائه دهیم، گفت: نخست باید راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه را ارائه دهیم؛ در طول این سال‌ها به معلم فقط کتاب دادیم، در راهنمای عمل برنامه درسی ملی به مدرسه می‌گوییم اگر مدیر مدرسه ابتدایی هستید باید بدانید در دوره ابتدایی این اتفاقات رخ بدهد.

 باید دست معلم از منابع آموزشی متنوع پر شود
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اهداف و رویکردهای هر دوره تحصیلی متفاوت است و ابتدا باید به مدرسه تصویری از برنامه درسی بدهیم تا بداند اهداف مدنظر هر دوره تحصیلی چیست.
وی ادامه داد: مأموریت دوم این است که دست معلم از منابع آموزشی متنوع پر شود؛ کتاب درسی یکی از منابع آموزشی است اما تحقق اهداف مهارتی در قالب کتاب دشوار است و با طراحی اردو، بازی و موقعیت یادگیری متفاوت اتفاق می‌افتد.

در دوره گذشته تجربه‌های شکست خورده از کتاب‌های تحولی داشتیم
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با اشاره به اینکه سازمان باید از ظرفیت سایر تولید ‌کننده‌ها و معلمان برای استفاده از منابع آموزشی مختلف استفاده کند، گفت: البته به دنبال رهاسازی هم نیستیم بلکه شرایط را برای استفاده از سایر ظرفیت‌ها فراهم می‌کنیم.
وی ادامه داد: مأموریت سوم، ارائه خدمات پشتیبان علمی به مدرسه است؛ در دوره گذشته تجربه‌های شکست خورده از کتاب‌های تحولی داشتیم که توسط معلمان به خوبی فهم نشد و همراستا با تولید کتاب جدید، معلمان را آموزش ندادیم بنابراین به دنبال توانمندکردن و توجیه معلمان هستیم.

 برنامه راه با 8 گام تولید شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه برای تحقق این سه هدف، برنامه راه با 8 گام تولید شد، گفت: گام نخست نقشه راه، تدوین چارچوب انسجام بخش برنامه درسی است و نظام‌واره شایستگی‌های پایه و عمومی آموزش و پرورش تدوین شد.
وی ادامه داد: بر این اساس محتوای درسی صرفاً بر پایه محتوایی همچون ریاضی و علوم نیست و بر 4 شایستگی هویت اسلامی و ایرانی، تفکر و تعقل با مواردی همچون تقویت روحیه کنجکاوی و اکتشاف به ویژه در دوره ابتدایی، تفکر و بینش، استدلال و خلاقیت، ارتباط مسؤولانه موثر و خودسازی و مدیریت خود متمرکز است؛ ناگفته نماند هم اکنون یکی از زمینه‌های ضعف جدی دانش‌آموزان توان برقرای ارتباط مناسب است.

سال گذشته با 40 مرکز نامه‌نگاری کردیم 
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی اظهار کرد: یکی از نقص‌های سازمان در سال‌های گذشته این بود که مطالعات جدی درباره نیاز سنجی فرهنگی و تربیتی جامعه و اینکه با چه آسیب‌هایی مواجه هستیم و چه مهارتی مورد نیاز دانش‌آموزان است، انجام نشد.
وی افزود: سال گذشته یک نیاز سنجی انجام داده و با 40 مرکز نامه‌نگاری کردیم و 100 مطالعه به دست ما رسید که با تحلیل آنها به مجمو‌عه‌ای از مفاهیم رسیدیم که تدوین آنها برای دانش‌‌آموزان ضروری است‌.

جدول عناوین دروس فعلی از دهه 80 تا به امروز تغییری نداشته است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در گام دوم، راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری را اصلاح خواهیم کرد، گفت: هم‌اکنون در برنامه درسی ملی 11 حوزه یادگیری وجود دارد‌.
وی با تأکید بر اینکه در گام سوم، باز طراحی جدول عناوین دروس و توزیع زمان آموزش است، افزود: جدول عناوین دروس فعلی از دهه 80 تا به امروز تغییری نداشته است و یکی از اقدامات حداقل برای دوره ابتدایی اول و دوم که در 6 ماهه دوم امسال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌شود،  تغییر عناوین دروس است.

بازطراحی رشته‌های دوره متوسطه دوم 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: بازطراحی رشته‌های دوره متوسطه دوم نیز یکی دیگر از برنامه‌هاست و در حال بررسی هستیم که آیا باید رشته‌های شاخه نظری را تلفیق کرد؟ کارگروهی در سازمان پژوهش تشکیل شده و در حال بازنگری دوره متوسطه دوم هستیم و امیدواریم در نیمه دوم امسال پیش‌نویس اولیه آن فراهم شود و پس از آن از معلمان نظر سنجی کنیم.
وی افزود: در گام‌های بعدی به سمت تولید بسته تربیت و یادگیری می‌رویم که شامل راهنمای معلم و محتوای چند رسانه‌ای برای دانش‌آموزان است و فقط بر روی کتاب درسی تأکید نداریم.

کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم نونگاشت است
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی گفت: فرایندی را برای تولید بسته دوره ابتدایی در مهر 1403 آغاز کردیم و از معلمان با تجربه برای دوره آموزشی دعوت کردیم و از توان آنها برای تولید محتوای بسته یادگیری استفاده خواهیم کرد؛ همچنین سامانه navarre.roshd.ir آماده دریافت نظرات دانش‌آموزان و معلمان در ارتباط با کتاب‌‌های درسی است.
وی درباره بهسازی کتاب‌های درسی بیان کرد: موارد جدیدی از اسناد لانه جاسوسی در 8 عنوان کتاب و در قالب 30 سند اضافه شد؛ همچنین کتاب پیام آسمانی پایه هفتم نونگاشت است که امسال در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود؛ کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم نونگاشت بوده و اجرای آزمایشی دارند و بخشی از محتوای جدید به صورت چند رسانه‌ای است.

 کتاب‌های درسی سال آینده به طور کامل با کاغذ داخلی تولید می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی درباره تأمین کاغذ کتاب‌های درسی گفت: در سال تحصیلی آینده کل فرایند تهیه کاغذ کتاب درسی از محل شرکت‌های داخلی خواهد بود و شرکت‌های داخلی قول داده‌اند تا پایان اسفند کاغذ مورد نیاز را تأمین کنند براین اساس کتاب‌های درسی سال آینده به طور کامل با کاغذ داخلی تولید می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ورود منابع آموزشی مختلف به مدارس و نگرانی از ورود کاسبان کمک آموزشی، عنوان کرد: با توجه به دسترسی به محتوای چند رسانه‌ای تجربه خوبی را داریم و اکنون در حال باز طراحی شبکه رشد هستیم تا معلمان به این منابع مختلف دسترسی داشته باشند و نگرانی‌ها از این موضوع نباید مانع اقدام شود.

 تمرکز بر روی کتاب درسی کار درستی نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: تمرکز بر روی کتاب درسی کار درستی نیست و نمی‌توان تمام اهداف را با آن تأمین کرد و نیاز به کتاب راهنمای معلم حتی بیشتر از نیاز کتاب دانش‌آموزان است و سازمان به عنوان متصدی برنامه درسی ابتدا باید معلم را مخاطب قرار دهد و به او ابزارهایی بدهد که محتوا را به شکل مناسب به دانش آموزان ارائه دهد.
وی درباره ماندگاری کتاب‌های درسی گفت: برای تولید کتاب ماندگار باید از جهت نوع کاغذ و صحافی متفاوت باشد و این نیازمند اعتبارات بیشتر است در صورتی که یکی از مشکلات سازمان در امسال، کمبود اعتبار برای خرید کاغذ بود.
انتهای پیام/
جزئیات آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی اعلام شد خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار