رئیس جمهور در همایش اقتصاد تعاونی ایران:

فعال‌شدن هشت هزار تعاونی طی دو سال/ تصور وضع قانون جدید در مولدسازی خطا است

1402/06/19 - 14:06 - کد خبر: 99480 نسخه چاپی

نصر: رئیس جمهور با بیان اینکه تقویت تعاونی‌ها، تقویت عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و مسئولیت‌پذیری، ایجاد اشتغال و جلوه روشن مردمی‌سازی حکمرانی و دولت است، گفت: هشت هزار تعاونی طی دو سال گذشته فعال شده و دولت نگاه ویژه‌ای به تقویت تعاونی‌‎ها در حوزه زنان دارد.

به گزارش نصر، سید ابراهیم رئیسی در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما به نقش تعاونی ها در اقتصاد  اشاره کرد و اظهار داشت: میدان‌دادن به تعاونی‌ها جلوه روشنی از مردمی‌سازی حکمرانی و دولت و در راستای عدالت اجتماعی، اقتصادی، مسئولیت‌پذیری و ایجاد اشتغال است.
وی بیان داشت: موضوع تعاونی‌ها باید به عنوان بخشی از اقتصاد کشور در کنار بخش های دولتی و خصوصی مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی نسبت به تعاونی‌ها انجام شده که نتیجه آن یکصد  تعاونی فعال است، اضافه کرد: در این دوره نیز  هشت هزار تعاونی فعال شده و دولت نگاه ویژه‌ای به فعال‌سازی تعاونی‌ها در حوزه زنان داشته‌ است.
رئیسی ادامه داد: نزدیک به ۱۱ سال سند تعاون باید مورد بازنگاه قرار می‌گرفت اما در ابتدای دولت این بازنگری به سرعت انجام و نهایی شد.
وی با اشاره به فعال شدن بانک توسعه تعاون و گام‌هایی که در این ارتباط برداشته شده است، گفت: آنچه تاکنون نسبت به فعال شدن تعاونی‌ها در حوزه تولید و خدمات و فعالیت‌های اقتصادی انجام شده در خور تقدیر است اما نباید به این میزان قانع شد.
وی اظهار کرد: نشست امروز با این هدف است که ببینیم چه گام‌هایی برای نقش دادن به تعاونی‌ها و مردم در اقتصاد باید برداریم.
رئیس جمهور بیان داشت: اینها نیازمند آن است که در کارگروه‌هایی موانع پیش روی تعاونی‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در این زمینه از تعاونی های بزرگ درباره مشکلات آنها سوال شود.
رئیسی با اشاره به اینکه اتاق تعاون و معاونت تعاون وزارت رفاه در این زمینه می‌توانند ایفای نقش کنند، گفت: گام اول بررسی موانع و تسهیل کار تعاونی ها است و در این رابطه نمایندگان مجلس می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند تا موانع پیش روی تعاونی ها شناسایی شود که این گام بسیار مهمی است.
تصور وضع قانون جدید در مولدسازی خطا است 
وی درباره موضوع مولدسازی نیز توضیح داد: دلیل اینکه مولدسازی برخلاف آنچه که در بیرون از آن خوب تعریف نشد و تبیین خوب و جامعی صورت نگرفت این است که برخی تصور کردند برای مولدسازی قانون جدیدی وضع شده که این خطا است.
رئیس جمهور با بیان اینکه مولدسازی در برنامه های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم و در بودجه‌های سنواتی مورد تاکید قرار گرفته است اما سخن در عدم اجرا بود چراکه با نگاهی به ستون درآمد دولت از مولدسازی، مشاهده می کنیم که اهداف حاصل نشده است.
رئیسی در رابطه به اینکه چرا اهداف ترسیم شده محقق نشده است، نیز اظهار داشت: دستگاه‌ها سختشان است که زمین و ملک را به سهولت در اختیار تولید بگذارند.
وی با تاکید بر اینکه این آیین‌نامه‌ای که تصویب شد، قانونگذاری نیست بلکه تسهیل اجرای قانون مصوب است، اضافه کرد: قانونی در مجلس تصویب شده که موانعی داشته و درست اجرا نمی‌شده است و این تفسیر درست از مولدسازی است و قانونگذاری جدید نیست.
رئیس جمهور ادامه داد: برخی این بحث را درست تفسیر نکرده و تصور کردند قانون جدیدی است در صورتی که قانونی بوده که اجرا نشده است.
رئیسی تصریح کرد: بنای دولت این است که این قانون اجرا شود، لذا دارایی‌هایی که در اختیار دولت و دستگاه‌های اداری قرار دارند باید به سرمایه و پشتوانه تولید تبدیل شوند و آنچه که اکنون انجام می‌شود، همین است.
وی درباره نقش تعاونی‌ها در مولدسازی گفت: وقتی ما می‌خواهیم مولدسازی کنیم آنچه که از همه بهتر می‌تواند در این زمینه موثر باشد، تعاونی‌ها هستند بنابراین نقش تعاونی‌ها در مولدسازی می‌تواند نقش برجسته‌ای باشد.

تعاونی‌ها برای کارآمدی بیشتر باید رقابت‌پذیر باشند
رئیس جمهور با بیان اینکه تعاونی‌ها باید رقابت‌پذیر شوند، گفت: تعاونی‌ها برای کارآمدی بیشتر، ارائه تولید بهتر و خدمات بیشتر مسابقه بگذارند و اینها اقدامات مهمی است.
رئیسی با تاکید بر اینکه افزایش رقابت‌پذیری می‌تواند به رشد اقتصادی در کشور کمک بسزایی داشته باشد، درخصوص مساله محوری در تعاونی‌ها اظهار داشت: درست است که مساله اعتبارات و بودجه نقش فراوانی دارد اما نقش اساسی و محوری تعاونی‌ها مربوط به مدیریت است.
وی درباره اینکه چه کنیم که مدیریت کارآمدتر باشد، عنوان کرد: هم مدیر باید کارآمد باشد و هم باید در کارآمدی به او کمک کرد. تسهیل حضور تعاونی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی موجب مدیریت کارآمدتر می‌شود و وظیفه دولت است که این تسهیل را انجام دهد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به همه همکارانم در دولت تاکید می‌کنم حضور تعاونی‌ها را در بازارهای داخلی و خارجی تسهیل کنند زیرا اینها می‌توانند نقش آفرینی بسیاری در توسعه تجارت و داد و ستد انجام دهند.
رئیسی در حوزه بازار نیز یادآور شد: در اجتماعات زیادی گفته‌ام در ارتباطاتی که در سطح همسایگی، کشورهای اسلامی و همسو در نشست با ائتلاف‌های مهم اقتصادی در جهان داریم همه این است که زمینه برای بازار کار ایران بسیار فراهم است.
وی ادامه داد: ملت ایران توانسته است از تحریم‌ها و تهدیدها برای خود فرصت‌های فراوانی ایجاد کند. خداوند فرصت‌های فراوانی به این کشور داده است که جوانان‌ هم توانسته‌اند خیلی خوب کار کنند و کارهای بزرگی هم انجام دهند.

مرتضوی: ۴۴ هزار میلیارد تومان طی دو سال در حوزه تعاون سرمایه‌گذاری شد
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران گفت: در هفته دولت که با شعار «حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم» برگزار شد و حسب دستورات رئیس‌جمهور در راستای سیاست توسعه تعاون، جلسات متعددی با نخبگان این حوزه و تعاون‌گران داشتیم.
سید صولت مرتضوی با اشاره به اینکه در هفته دولت، ۳۷۳ طرح جدید تعاونی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: در این دولت بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد تومان در حوزه تعاون سرمایه گذاری شده است.
وی بیان کرد: ۹۱ درصد این منابع از محل منابع خرد و مردمی بود که این امر نشان می‌دهد تحقق شعار حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم، قابلیت و ضمانت اجرا دارد.

خاندوزی: نقش نهادهای پشتیبان در حمایت از تعاون‌گران افزایش یافت
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش گفت: تلاش کردیم که نهادهای پشتیبان تعاون در دولت مردمی بتوانند قوی‌تر از گذشته عمل کنند. 
سید احسان خاندوزی تصریح کرد: نهادهای تامین مالی همچون بانک توسعه تعاون، افزایش سرمایه مطلوبی در سال گذشته داشت و امید است بتوانیم نقش‌آفرینی این بانک را افزایش دهیم.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون که ضمانت‌نامه‌های موثری برای شرکت‌های تعاونی صادر می‌کند به زودی از محل تبصره ۱۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت، بدین معنا که می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر ضمانت‌نامه صادر کند.
خاندوی اضافه کرد: این صندوق در تمام سال‌های پیش از دولت سیزدهم، مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه داشت و به زودی به ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد رسید تا بتواند هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاون‌گران صادر کند.
با توجه به جایگاه بخش تعاون در قانون اساسی و تاکیدات در خصوص مردمی سازی اقتصاد و با هدف تبیین نقش و جایگاه بخش تعاون در توسعه اقتصاد مردمی و عدالت محور، با مشارکت گسترده خبرگان و نخبگان، نخستین همایش اقتصاد تعاونی مقامات بلندپایه کشور، مدیران و کارشناسان ارشد، روسای اتاق‌های تعاون کشور و اعضای اتاق های تعاون سراسر کشور، مدیران عامل اتحادیه ها و تعاونی ها در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
فعال‌شدن هشت هزار تعاونی طی دو سال/ تصور وضع قانون جدید در مولدسازی خطا است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار