برگزاری نشست "محبت به امام حسین (ع) در میان ادیان و مذاهب" در کربلا

1402/06/16 - 18:07 - کد خبر: 99365 نسخه چاپی

نصر: با هدف نزدیکی فرهنگ های مختلف شیعی زیر پرچم اربعین و نیز شناسایی قیام عاشورا به ادیان و مذاهب دیگر نشست "محبت به امام حسین(ع) در میان اقوام و مذاهب" به همت عتبه الحسینیه در هتل ریاحین الفائضی کربلا برگزار شد.

به گزارش نصر، پروفسور حسین صالح، دبیر نشست و رئیس مرکز پژوهش های فرهنگی کرکوک در این مراسم گفت: بدون شک زیارت اربعین علاوه بر دستاوردهای معنوی خود، فرصتی تاریخی برای گسترش مناسبات ملل مسلمان فراهم کرده است.
وی با اشاره به اهداف این نشست گفت: برپایی رویدادهای فرهنگی باعث نزدیکی بیش از پیش ملت های مختلف مسلمان زیر پرچم امام حسین(ع) خواهد شد.
استاد حسین صالح با بیان اینکه مراسم اربعین عامل اتحاد و نزدیکی مسلمانان به ویژه شیعیان سراسر جهان شده است افزود: امیدواریم از این فرصت برای نزدیکی هرچه بیشتر به یکدیگر بهره مند شویم.
حسن قناعتلی، استاد فلسفه دانشگاه استانبول نیز در این مراسم با تقدیر از آغوش باز اهالی عراق به ویژه کربلا برای زائران اربعین گفت: امام حسین(ع) مانند صور اسرافیل روح تمام آزادگان جهان را زنده کرده است.
 

وی با اشاره به تاثیرات جهانی قیام عاشورا در عصر حاضر تصریح کرد: امام حسین(ع) دیگر متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست بلکه به تمام انسان های آزاده در سراسر جهان تعلق دارد.
این استاد فلسفه در ادامه خاطرنشان کرد: در نگاه جهانی باید این اندیشه را تبلیغ کنیم که حسین(ع) نور هدایت و کشتی نجات است.
وی با تاکید بر لزوم صیانت از آئین های محرم به ویژه پیاده روی اربعین گفت: اهل بیت(ع) را از اسلام بگیریم دیگر اثری از آن باقی نمی ماند لذا باید علاوه بر زنده نگاه داشتن آئین های ویژه، سیره عملی آنان را در جامعه جاری سازیم.
قاسم اوجان، نویسنده و روزنامه نگار اهل ترکیه نیز با بیان اینکه امام حسین(ع) با نثر جان خویش، اسلام را زنده نگه داشت تاکید کرد: نه تنها شیعیان بلکه تمام دنیای اسلام به آن حضرت مدیون و بدهکار است.
وی ادامه داد: امروز آئین هایی چون پیاده روی اربعین ادای دین به امام حسین(ع) است.
این روزنامه نگار اهل ترکیه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) نه تنها شهید راه اسلام بلکه شهید راه انسانیت و آزادگی است.
حسین کورداوغلو استاد دانشگاه بروکسل بلژیک هم به عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: با توجه به شناسایی روزافزون امام حسین(ع) در اروپا، لازم است حماسه عاشورا به تمام زبان های جهان از رسانه های مختلف تبلیغ شود.
وی با اشاره به تلاش شیعیان مقیم بلژیک برای به رسمیت شناساندن مراسم عزاداری محرم گفت: در سایه عنایات آن حضرت و تلاش مسلمانان مقیم بروکسل، در حال حاضر مراسم روز عاشورا در این شهر یک آئین پذیرفته شده تبدیل شده است.
حسین کورداوغلو با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد قیام امام حسین(ع) و حماسه عاشورا گفت: امروز صدای امام حسین(ع) در اروپا هم شنیده می شود و مردم ساکن در کشورهای مختلف علاقمند هستند بیشتر در این باره بدانند.
کشیش پدر نیکولا، از کلیسای ارتدوکس بالکان نیز در این مراسم گفت: حماسه عاشورا مورد توجه کلیسای ارتودکس بوده و ما نیز برای آشنایی بیشتر با آئین های این ایام در کربلا حضور یافته ایم.
وی مراسم پیاده روی اربعین را رویدادی فراتر از اراده بشر خواند و گفت: من حضور اراده خدا را در این راهپیمایی  دیدم چراکه میزبانی یک زیارتگاه با ابعادی محدود از ۲۰ میلیون زائر بیشتر به یک معجزه شبیه است.
این کشیش کلیسای ارتودکس بالکان خاطرنشان کرد: عظمت پیاده روی اربعین و حضور میلیون ها نفر از عاشقان امام حسین(ع) برای ما یادآور داستان های مربوط به بازگشت مسیح است.
پدر نیکولا تصریح کرد: امام حسین(ع) امروز در میان ادیان مختلف به عنوان شخصیتی آزاده، مبارز و ظلم ستیز که جان خود را در راه آرمان های والای بشریت فدا کرد مورد احترام و تکریم است.
دکتر اقباله خطوطی، از دانشگاه کوزوزو نیز در این مراسم گفت: ما به دنبال راهی هستیم که چگونه امام حسین را در بالکان معرفی و تشیع را در آن منطقه گسترش دهیم.
وی تاکید کرد: مسلمانان بالکان برای شناسایی اهل بیت(ع) و نیز به جا آوردن آئین ها و مراسمات نیازمند حمایت های معنوی بیشتری هستند.
این استاد دانشگاه اهل کوزوو خواستار کمک و اهتمام کشورهای مسلمان به خصوص شیعیان برای راه اندازی مدارس ویژه برای تحصیل و تربیت فرزندان مسلمانان و نیز کرسی های دانشگاهی در این مناطق شد.
گفتنی است، در این نشست مهمانانی از مصر، بورکینافاسو، گرجستان، ایران، ترکیه، بلژیک، کوزوو حضور داشتند.
 گروهی از فعالان فرهنگی تبریز نیز در حاشیه زیارت اربعین در این نشست حضور یافته بودند.
انتهای پیام/
برگزاری نشست نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار