گزارش اختصاصی نصر از دوام تبریز، شهر دوستدار کودک

اتحاد تبریز برای هم‌ پا شدن با نسل تکنولوژی ها

1402/06/15 - 13:23 - کد خبر: 99362 نسخه چاپی

نصر: پرورش ادبی نسل نو، تلاشی مبارک و ضروری در مسیر تداوم حیات فرهنگی زاینده جامعه ایرانی با غنای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانانی فرهیخته به عنوان نسل آینده‌ساز کشور است. 

به گزارش نصر، دوران کودکی و‌نوجوانی برای داشتن نگاهی نو و بالندگی قالب‌های ذهنی‌اش و‌ شکل گرفتن اندیشه‌ هایش بی تردید از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین دوران حیات بشری به‌شمار می‌آید. زیرا دوره کودکی لبریز از کنجکاوی بوده و جستجوگرانه به دنبال یافتن دنیای جدید و آموختن پیش‌ می‌رود و بی‌شک هنگامی که همین کودک پا به دنیای نوجوانی می‌گذازد، آرام آرام‌اندوخته‌های دوران کودکی را با تجربه‌های ابتدایی درهم‌آمیخته و به تدریج پایه‌های شخصیت و تفکرش شکل می‌گیرد.
این درحالی‌است که اندیشیدن در باره مسائل کودک و نوجوان را نمیتوان‌از جمله دغدغه‌های جامعه امروزی دانست.

حفظ تبریز به عنوان شهر دوستدار کودک
رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه تلاشمان این است تبریز به عنوان شهر دوستدار کودک تصویب و‌شناخته‌شود، اذعان کرد و‌گفت: کودکان جزو الویت اساسی ما هستند. باید مشارکت بخش خصوصی را در کارهایمان افزایش دهیم تا امکاناتی در تمامی مناطق برای کودکان فراهم شود.
"شهرام دبیری"  افزود: کودکان می‌توانند به صورت رایگان در آکادمی ورزش‌های مختلفی که در سالن‌های ورزشی که در مناطق مختلف شهر راه‌اندازی خواهند شد، ابتدا استعداد یابی شده ‌‌سپس آموزش های لازم را کسب کنند.

شهر دوستدار کودک، شهری برای رشد خلاقیت کودک
رییس شورای طرح «شهر دوستدار کودک» در تبریز  اظهار کرد: کودکان هم شهروندان تبریزی هستند و حق برخورداری از فضاهای عمومی، پارک ها، فضاهایی مناسب برای تفریح و سرگرمی را دارند، اهتمام لذا برای بروز خلاقیت هر چه بیشتر در کودکان در ایجاد فضاهای مناسب، اهتمام ویژه‌ای داشت.
"محمد عزتی"، با تاکید بر تلاش این طرح برای رشد خلاقیت کودکان، افزود: هدف اصلی شهر دوستدار کودک بر این اساس است که با همکاری شهرداری ها و سایر اداره ها مانند بهزیستی امکان بروز خلاقیت کودکان به حداکثر برسد.
وی، با اشاره به اهمیت اجرای این طرح، ادامه داد: هر روز مشکلات زیادی در حوزه های زیست محیطی، افزایش جمعیت، آلودگی هوا و سایر حوزه ها در شهرها رخ می دهد که سالمندان، توانخواهان و کودکان به عنوان قشرهای حساس جوامع شهری بیشتر از سایر اقشار با این مشکلات دست به گریبان هستند و باید با انجام اقداماتی این مشکلات را کاهش داد.

هم‌پاشدن کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با نسل تکنولوژی‌ها/ نسل‌های امروزی بسیار باهوش و نیازمند توجه ویژه‌تری هستند
“علی بینش”، مدیر کانون‌پرورش فکری کودک و نوجوان آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر در خصوص فعالیت های کانون به خبرنگار نصر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدیمی ترین نهاد فرهنگی که به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه هزینه ثبت نام در کانون سالانه ۲۰ هزار تومان است، افزود: در حال حاضر بالغ بر ۴۵۰ هزار کودک در آذربایجان شرقی، عضو مراکز کانون پرورش فکری کودک و‌نوجوان هستند.مخاطبان این کانون از ۴ سالگی پذیرش می‌شوند و تا ۲۰ سالگی می‌توانند از تمامی خدمات در مراکز فرهنگی، هنری و کتابخانه کانون بهره‌مند شوند. 
بینش با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های کانون در سه حوزه هنری، ادبی و فرهنگی است، تصریح کرد: فعالیت‌های کانون با ۶۲ عنوان مثل قصه گویی، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، شعر، سرود، داستان، نقاشی، بازیگری، معرفی شخصیت و… طبق برنامه به اعضای کانون ارائه می‌شود.
وی به اجرای فعالیت های فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: هیچ فعالیتی در کانون آموزشی نیست بلکه فراهم نمودن فضایی است که توسط برخی ابزارها جهت شناسایی، تبیین و انتقال مفاهیم تربیتی و همچنین کمک به پرورش استعداد کودکان به کار می روند.

کتاب، اساسی ترین پایه فعالیت های کانون است
مدیر کانون‌پرورش فکری کودک و نوجوان استان به ابزارهای تولیدی فرهنگی کانون خاطرنشان کرد ‌و افزود: بخش مهمی از فعالیت‌های کانون مرتبط با تولید کتاب، فیلم، بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سازنده متناسب با گروه‌ ‌نیازهای سنی است.
بینش با اشاره به اینکه تعامل با ناشرین بخش خصوصی برای کانون یک حرکت مثبت به سوی پیشرفت است، عنوان کرد: بعد ازچند سال، 100عنوان کتاب تازه وارد چرخه کتابفروشی های کانون پرورش فکری کودک‌و‌نوجوان شده است چرا که امسال کانون برای اولین بار غیر از کتاب‌های خود، از ناشران کتاب کودک، کتاب خریده است.
بینش تاکید کرد: حضور در کانون باعث اعتماد به نفس، خودباوری، خردمندی و‌خردورزی کودکان و نوجوانان در آینده در هر طیفی از جامعه که قرار بگیرند می‌شود چراکه به واسطه تربیتی که در کانون‌برای افراد انجام می‌گیرد، باعث می‌شود تا در آینده و در برهه‌های حساس زندگی درست ترین تصمیم‌ها را بگیرد و جزو افراد موفق باشند.
وی ابراز کرد: درحال حاضر بالغ بر ۲۴ مرکز ثابت کانون پرورش فکری کودکان، ۴ کتابخانه پست که از طریق پاکت‌های پستی به کودکان روستانشین و مناطق محروم کتاب می‌برد و ۵ کتابخانه سیار روستایی و شهری در آذربایجان شرقی وجود دارد.

هم‌پاشدن کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با نسل تکنولوژی‌ها
وی با بیان‌اینکه نسل کودکان امروزی آمیخته با تکنولوژی روز است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه از ابتدای تشکیل کانون تا اوایل دهه ۸۰، پایه کانون بر روی کتاب بود، استفاده و آموزش یارانه در کتابخانه کانون نیز تناسب نداشت اما با گذر زمان کانون به این نتیجه رسید که باید توانمندی‌های خود را برای هم‌پا شدن با نسل جدید به روز کند.
بینش به ورود کانون در بحث نحوه استفاده کودکان از ظرفیت‌های مجازی طی چندسال اخیر خاطرنشان کرد و گفت: باید عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.
نسل‌های امروزی بسیار باهوش و نیازمند توجه ویژه‌تری هستند و باید هم اعتمادشان را جلب کنیم هم اعتماد سازی کنیم. اگر ما برای آنان برنامه نداشته باشیم، شک‌نکنیم که دشمن برای جوانان ما برنامه‌های خوبی چیده است.
مدیر کانون‌پرورش فکری کودک و نوجوان استان با بیان‌اینکه از آینده جوانان نسل‌های امروزی واهمه داریمتاکید کرد: اگر برنامه‌ای برای کودکان و‌ نوجوانان امروزی نداشته باشیم، بی‌تردید آن‌ها به سمت به‌حال خود رها شدن و‌ مهاجرت سوق پیدا می‌کنند و‌این‌یعنی فاجعه!
بینش با بیان اینکه مهاجرت هر یک از نخبگان، معادل دور ریز چند میلیون نفت است، اظهار کرد: ۲۰سال بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان این مملکت سرمایه گذاری و هزینه می‌کنیم و درست زمانی که همین جوانان باید برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند، مهاجرت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نوجوانان نیاز به یک کار فرهنگی همراه با تولید فاخر دارند، ابراز کرد: باید جوانان‌را به سمت مشارکت‌های فرهنگی که خود کانون پرورش فکر تولید می‌کند، سوق دهیم و با ایجاد مجتمع‌های تخصصی فرهنگی نوجوانان در کنار سایرگرایش‌ها و‌تولیدات فکری و هنری دنیای نسل آینده را نظارت و کنترل کنیم.
وی اذعان کرد: کانون پرورش فکری کودک ‌نوجوان یک شرکت صددرصد دولتی و زیان‌ده دولتی محسوب می‌شود چرا که تمامی فعالیت‌های کانون هزینه بر است اما اینکه به یک مجموعه فرهنگی می‌گوییم زیان‌ده جای سوال و جای تامل دارد.
بینش افزود: به لحاظ ساختاری، کانون به‌عنوان یک شرکت دولتی مجمعی دارد که اعضای مجمع وزیرآموزش پرورش، وزیر ارشاد، رئیس صدا و سیما، رئیس اقتصاد و امور دارایی، و رئیس مجمع رئیس آموزش و پرورش است و هیئت مدیره را مدیرعامل مشخص می‌کند. همچنین بخشی از مجمع کانون از مجموعه‌های وابسته وزارت آموزش و پرورش است.
مدیر کانون‌پرورش فکری کودک و نوجوان استان به نحوه تامین‌بودجه کانون اشاره کرد و گفت: قسمتی از بودجه کانون را دولت تامین می کند و قسمت دیگر آن توسط فروش محصولات تولید شده فرهنگی کانون ‌‌از جمله بازی های فکری و فروش اسباب بازی تامین می‌شود. همچنین بودجه‌های عمرانی کانون استانی است و بودجه های جاری از ستاد دفتر مرکزی کانون تامین می‌شود.
وی گفت: تمامی ولاردات اسباب بازی که به شکل قانونی از مبادی گمرکی وارد می‌شود، باید با مجوز کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان باشد. 
بینش با بیان‌اینکه صنعت اسباب بازی یک صنعت هزینه بر است و این صنعت نیاز به سرمایه گذاری دارد، اظهار کرد: هر سرگرمی و بازی فکری و تولید اسباب بازی که امکان فروش در داخل کشور وجود داشته باشد، باید دارای مجوز از شورای نظارت بر اسباب بازی باشند.
وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه تنوع سرگرمی‌ها افزایش یافته، برای ما مهم است که چه میزان از تولیدات کانون مورد استقبال قرار کودک و‌نوجوانان قرار می‌گیرد و اینکه بتواند خود را نسبت به تنوع‌ها به روز نگهدارد.
انتهای پیام/
اتحاد تبریز برای هم‌ پا شدن با نسل تکنولوژی ها سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار