مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور؛

هشت شهر ایران ثبت جهانی شده است

1398/09/30 - 15:27 - کد خبر: 9935 نسخه چاپی

نصر: مشاور معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: در ایران هشت شهر و دو روستا ثبت جهانی شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، ویدا توحدی پیش از ظهر امروز در حاشیه آیین افتتاح خانه ملیله زنجان، در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه ارزیابان برای ثبت جهانی ملیله زنجان، اظهار کرد: علاوه‌ بر وجود کارگاه‌های آموزشی و آموزشگاه‌های آکادمیک خصوصی، ابداع و نوآوری جزو شاخص‌های مهم برای ارزیابان است. همچنین رواج داشتن هنر به‌صورت خانوادگی در منطقه، دیگر معیاری است که ارزیابان به آن اهمیت می‌دهند.
این مسئول ادامه داد: علاوه‌ بر آنچه که گفته شد ارزیابان به دنبال آن هستند که ببینند، در حال حاضر معیشت بخشی از مردم در این منطقه وابسته به این هنر است و اینکه آیا دولت در راستای توسعه این هنر و بهبود معیشت خانوارهایی که به این هنر وابسته هستند، اقدامی می‌کند، آیا حمایت‌های مادی و معنوی را دارد یا خیر و یا اینکه گالری یا موزه‌ مناسب را برای نمایش و معرفی این هنر تدارک دیده است یا نه.
وی افزود: پس از ارزیابی و بازدیدها گزارشی تهیه و به منطقه آسیا و اقیانوسیه ارسال می‌شود و وقتی تاییده ۶ منطقه اولیه را گرفت به شورای جهانی صنایع‌دستی وارد و به پنج قاره جهان ارسال می‌شود که اگر توسط شورای این قاره‌ها نیز تایید شد، به شورای جهانی برای ثبت زنجان به عنوان شهر ملیله، ارجاع داده می‌شود.
توحدی تصریح کرد: مرحله نخست ارزیابی انجام شده و  امروز به پایان می‌رسد. البته باید مطمئن باشیم که همه فاکتورهای اعلامی وجود دارد.
مشاور معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور درباره تعداد شهرهای ثبت شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۹ شهر جهان و در ایران نیز هشت شهر و دو روستا ثبت جهانی شده است.
انتهای پیام/
هشت شهر ایران ثبت جهانی شده است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار