گزارش اختصاصی نصر/

نگاهی متفاوت به تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان

1402/06/14 - 16:40 - کد خبر: 99287 نسخه چاپی

نصر: سی و ششمین دوره تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان با هزار و یک اتفاق خوب و بد و با قهرمانی دوچرخه سوار تبریزی به اتمام رسید.

به گزارش نصر، قدیمی ترین تور دوچرخه سواری آسیا امسال نیز خوشبختانه مثل سال های گذشته بدون هیچگونه حادثه و اتفاق تلخی به اتمام رسید و دوچرخه سوارانی از ۱۱ کشور دنیا در مناطق مختلف آذربایجان رکاب زدند و تصاویری زیبا از حضور در مناطق زیبای شمالغرب ایران به ثبت رساندند.

کندوان و تعجب ورزشکاران خارجی 
دوچرخه سواران اروپایی و آسیایی از روز شنبه هفته گذشته با حضور در منطقه توریستی کندوان ماجراجویی خود را شروع کردند و از نزدیک نظاره گر طبیعت بی نظیر این منطقه بودند؛ البته این مرحله برای گردشگرانی که از نقاط مختلف کشور در کندوان حضور داشتند هم جذاب بود و گردشگران ساعاتی به تماشای یک رویداد بین المللی پرداختند.

یادآوری تلخ روزهای خوش دریاچه ارومیه
رکابزنان این دوره از تور که انتظار دیدن یک دریاچه بزرگ مابین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را داشتند، با دیدن بیابانی از نمک های به جا مانده از خشک شدن نگین آذربایجان تمام تصوراتشان از هم پاشیده شد.
البته در مرحله اول تور که در ارومیه به پایان رسید نکات منفی دیگری هم وجود داشت که از جمله آن به عدم هماهنگی میان دستگاه های این شهر، عدم توانایی کامل در کنترل ترافیک و از همه مهم تر برنامه خط پایان بود که این مراسم در کنار یک خیابان معمولی و فاقد هیچگونه جلوه خاص در کمترین زمان ممکن و به شکل کاملا ساده برگزار شد.
البته گفتنی است شهر ارومیه همزمان با این رویداد میزبان مسابقات والیبال قهرمانی آسیا بود و تمام تمرکز خود را بر روی میزبانی شایسته از این رقابت ها قرار داده بود.

استقبال کم نظیر مردم در منطقه بنیس شبستر 
انتقال خط پایان به منطقه بنیس شبستر یکی از بهترین تصمیمات این مرحله از تور بود که به همین علت مردم استقبال خوبی از دوچرخه سواران در این منطقه انجام دادند به طوریکه در خط پایان جایی برای تماشای خط پایان وجود نداشت و در چندین متری این ناحیه مردم از نزدیک به تشویق ورزشکاران پرداختند.

اردبیل و حواشی میزبانی از تور
یکی از مهم ترین بحث های تور در استان اردبیل رایزنی این استان برای حضور تیمش در این رویداد بود که با مخالفت مسئولان تور روبرو شد و علت آن هم سن بالای دوچرخه سواران تیم اردبیلی بود که با عملکرد ضعیف در تور کندوان مجوز حضور در تور ایران - آذربایجان را کسب نکردند.

حضور پرشور بانوان برای نخستین بار
برای اولین بار در تاریخ برگزاری این تور، ۴ داور زن به همراه داوران مرد در امر قضاوت حضور داشتند که این اقدام قابل تحسین بود. همچنین حضور بانوان عکاس در مراحل مختلف تور و عکاسی از مسیر مسابقات نیز اتفاقی بود که پیش از این روی نداده بود.

تبریز و حسرت داشتن یک تیم دوچرخه سواری
شاید اولین نکته ای که با برگزاری تور آذربایجان به ذهن مردم می رسد، تیم پتروشیمی و ستارگان تبریزی این تیم باشد که سال ها در دوچرخه سواری ایران فرمانروایی کردند اما حال با وجود ستارگان و استعدادهایی همچون سعید صفرزاده و علی لبیب تبریز از داشتن تیمی در حد نام این تور محروم بود و سعید صفرزاده با یک تیم چینی قهرمان شد، مهدی سهرابی با تیم عراقی عملکرد موفقی داشت و علی لبیب نیز در دقایق پایانی با حضور در تیم مس سونگون توانست در این تور رکاب زند.

حضور ضعیف تیم ملی ایران و حذف تیم دانشگاه آزاد تبریز 
با حذف تیم دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و حضور تیم مس سونگون که بیشتر حالت اجبار داشت، با عملکرد ضعیف تیم ملی ایران نشان دهنده عملکرد ضعیف دوچرخه سواری ایران در سال های گذشته بود. تیم مس سونگون تا آخرین لحظه تمایلی به حضور در این رقابت ها نداشت و با حذف تیم دانشگاه آزاد و فشار عمومی بالاخره این تیم در سی و ششمین دوره تور حضور یافت. البته تیم ملی ایران دیگر تیم داخلی هم عملکرد بسیار ضعیعی داشت و حضور ضعیف این تیم در تور جای تامل دارد.

رویدادهای ورزشی بهترین فرصت برای معرفی ایران
با توجه به شرایط سیاسی و فعالیت های منفی که بر علیه ایران همواره صورت می گیرد، برگزاری چنین رویداد های بزرگ بین المللی و حضور افراد مختلف از کشور های جهان می تواند فرصت بسیار بزرگی برای نشان دادن مناطق مختلف ایران باشد و صنعت گردشگری را تقویت کند.
البته بسته شدن برخی مسیرها با وجود اینکه مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند، اما این نکته هم وجود دارد که در کشورهایی همچون فرانسه یا ایتالیا جاده های گردشگر پذیر هم بسته می شود و مردم از این فرصت برای تماشای یک مسابقه جذاب استفاده می کنند.
انتهای پیام/
نگاهی متفاوت به تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار