جهش ۵۰ درصدی قیمت ادویه های مصرفی در فرآورده های گوشتی/

افزایش نرخ سوسیس و کالباس تابعی از گوشت و مرغ

1402/06/14 - 13:44 - کد خبر: 99273 نسخه چاپی

نصر: بازار نوشت: در حالی که به تبع افزایش قیمت گوشت و مرغ، نرخ محصولاتی مثل سوسیس و کالباس افزایش یافته، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرآورده های گوشتی می گوید: ادویه های مصرفی در این بخش نیز تا ۵۰درصد گران شده است.

به گزارش نصر، در حالی که بازار مرغ و گوشت کشور طی ماه های اخیر با نوسانات بسیاری همراه بوده است و قیمت ها به طرق مختلف دستخوش تغییرات شده است، تولیدات این بخش برای برخی صنایع ماده اولیه اصلی محسوب می شود. به این ترتیب رخ دادن هر نوع تغییر و تحولی در این بخش چه از نظر شرایط تامین و چه از نظر قیمت ها، این اصناف و صنایع را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
یکی از این صنایع در واقع صنف فرآورده های گوشتی همچون سوسیس و کالباس است که به طور مستقیمی پویایی این بخش مربوط به پویایی تولیدات در بخش دام و طیور کشور است.

افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ادویه های مصرفی در فرآورده های گوشتی
«محمدرضا معروف خانی»، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرآورده های گوشتی در خصوص شرایط حاکم بر بازار گفت: در ابتدا باید بدانید که در بخش توزیع این محصولات حدود ۱۵ واحد صنفی در سطح استان تهران فعال است. ضمن اینکه بازار الان به دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ و ادویه های مصرفی که اصولا تا ۹۰ درصد وارداتی است، با افزایش همراه است.
وی افزود: جالب است بدانید در حوزه ادویه های مصرفی که توسط کارخانجات تولیدی برای تولید فرآورده های گوشتی استفاده می شود به دلیل افزایش نرخ ارز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت ها را داشته است.
معروف خانی همچنین در خصوص نوسان قیمتی فرآورده های گوشتی گفت: از ابتدای سال تا به امروز در دو مقطع افزایش قیمت داشتیم؛ یک مقع در عید نوروز بود و دیگری حدودا یک ماه پیش بود که دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ اتفاق افتاد.

تغییر الگوی مصرف خانوارها در پی افزایش قیمت فرآورده های گوشتی
وی ادامه داد: همانطور که می دانید قیمت گوشت قرمز حتی تا ۵۰۰ هزار تومان هم بالا رفت و از آن طرف قیمت گوشت مرغ نیز به ۱۰۰ هزار تومان رسید. لذا با توجه به اینکه این دو محصول اصلی ترین مواد اولیه صنف ما هستند به تبع تولیدات این بخش نیز شاهد افزایش قیمت بود.
معروف خانی خاطر نشان کرد: در پی افزایش قیمت محصولات نامبرده شاهد هستیم که در بازار دو اتفاق رخ داده است؛ برخی مصرف کنندگان محصولاتی با کیفیت کمتر را جایگزین خریدهای قبلی خود می کنند؛ به این معنا که اگر تا پیش از این محصولات با گوشت ۹۰ درصدی خریداری می کردند الان محصولات با گوشت ۷۰ درصدی را خریداری می کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی مصرف کننده ها نیز میزان محصولات و فرآورده های گوشتی مصرفی خود را کاهش داده اند. با این وجود علیرغم افزایش قیمت ها بازار به ثبات رسیده و محصولات با کیفیت بالا هم مشتریان خاص خود را دارد.
این مقام صنفی همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی آنچه به عنوان فرآورده های گوشتی همچون سوسیس و کالباس در کشور تولید می شود از نظر کیفی در چه سطحی در مقایسه با دیگر کشورها است گفت: ما در حال انجام تحقیقاتی در راستای مقایسه کردن کیفیت تولیدات خود با دیگر کشورها هستیم، با این وجود مساله اینجا است که تولیدات ما کاملا متفاوت با دیگر کشورها است.
معروف خانی افزود: در واقع اصل اولیه تولید کالباس این است که صد درصد گوشت حیوانات و دام باشد اما در ایران کاملا متفاوت است و می توان گفت سوسیس و کالباس تولیدی در کشور به اصطلاح «ایرانیزه» شده است. به این معنا که متناسب با سلیقه و ذائقه مردم کشور تولید می شود.
وی اذعان داشت: در حال حاضر تولیدات این حوزه با ۶۰ تا ۹۰ درصد گوشت است و مابقی ادویه، سویا، قارچ، هویج و غیره است. چرا که این تولیدات با این ترکیبات به ذائقه مردم نزدیکتر است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرآورده های گوشتی همچنین در خصوص پیش بینی روند بازار در ماه های آتی نیز گفت: با توجه به اینکه صنف ما ارتباط مستقیم با گوشت و مرغ دارد بنابراین هرچقدر قیمت مرغ و گوشت قرمز تغییر کند قیمت محصولات ما نیز تغییر می کند. چون باید کاملا به روز خریداری کرد.
وی ادامه داد: در واقع در خوشبینانه ترین حالت الان کارخانجات قدر کشور نهایت می توانند بار دو تا سه ماه مورد نیاز خود را تامین کنند وگرنه خرید مواد اولیه عمدتا به روز و متناسب با نوسانات قیمت صورت می گیرد.

پیش بینی تولید ۱۴۰ میلیون تن گوشت طیور تا پایان ۲۰۲۳
گفتنی است در خصوص تولید جهانی گوشت و مرغ به عنوان اصلی ترین مواد اولیه صنف فرآورده های گوشتی، سوسیس و کالباس، آمارهای جهانی منتشر شده از سوی سایت تحلیلی statista نشان می دهد که برای سال ۲۰۲۳ در حوزه گوشت طیور، تولیدی حدود ۱۴۰ میلیون تن پیش بینی می شود. این در حالی است که تولید طیور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۶ میلیون تن بوده است.
از سوی دیگر بر اساس داده های آماری در این گزارش، در بحث تولید گوشت گاو و گوساله نیز تولیدی بالغ بر ۷۲ میلیون تن تا پایان ۲۰۲۳ پیش بینی شده است و ایلات متحده و برزیل نیز در صدر تولید قرار بگیرند. ضمن اینکه در حوزه تولید گوشت گوسفندی نیز برآورد می شود تا پایان مدت نامبرده تولید جهانی به حدود ۱۷ میلیون تن برسد.
از سوی دیگر در حوزه تولید سوسیس و کالباس نیز این گزارشات حاکی از این است که کشور آلمان با تولید حدود ۱۵۰۰ نوع محصول مختلف در صدر تولید کنندگان جهانی قرار دارد.
این در شرایطی است که از منظر صادرات سوسیس و کالباس نیز کشورهای آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، اتریش، هلند، برزیل، فرانسه و دانمارک در رتبه های بعدی قرار دارند.
انتهای پیام/
افزایش نرخ سوسیس و کالباس تابعی از گوشت و مرغ خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار