امیرعبداللهیان؛

بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس تاکید داریم/ ایران و ترکیه آماده برگزاری نشست سه جانبه با عربستان سعودی هستند

1402/06/12 - 17:29 - کد خبر: 99186 نسخه چاپی

نصر: وزیر خارجه با اشاره به مسأله آب و مشکلات کم آبی و حساسیت‌های ایجاد شده در افکار عمومی در این باره گفت: ما اتفاق نظر داریم که کمیته فنی در حوزه اختلاف های آبی که سال گذشته تشکیل شده در آینده نزدیک به ایران سفر و دور جدید گفت‌وگوها در این زمینه برگزار شود.

به گزارش نصر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که صبح امروز میزبان هاکان فیدان،  وزیر خارجه ترکیه بود پس از سه ساعت رایزنی با همتای ترک خود به همراه او  در میان خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی حاضر شد. 
حسین امیر عبداللهیان در ابتدای این نشست خبری پس از خوشامدگویی به هاکان فیدان گفت: امروز در خصوص همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوهایی مفصل اما نتیجه بخش بین ما و هیأت همراه دو کشور انجام شد.
در این مذاکرات،  اجرای برنامه جامع همکاری‌‌های مشترک ایران و ترکیه که چند ماه پیش در جریان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تهران انجام شد مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
توافقات دو رئیس جمهور در مسیر درست و رو به پیشرفت قرار دارد. در مواردی که موانعی در مسیر همکاری‌ها وجود دارد اتفاق نظر داریم سازوکارهای موجود بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مجددا فعال شود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه در ادامه افزود: هدفگذاری حجم تبادل تجاری دو کشور 30 میلیارد یورو است. ما  اکنون در میانه راه هستیم. اخیرا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه سفری به آنکارا داشت و توافقات خوبی در زمینه اقتصادی بین دو کشور صورت گرفته است.

مسیرهای تاریخی ترانزیتی عامل رقابت نیستند
حسین امیرعبداللهیان ، وزیر خارجه در ادامه این نشست خبری گفت:  در حوزه حمل و نقل و ترانزیت اتفاق نظر داریم مسیرهای ترانزیت در منطقه مسیرها مکمل بین دو کشور است و مسیرها عامل رقابت نیست بلکه عامل تکمیل همکاری‌ها بین ایران و ترکیه است.
در این دیدار بر توسعه همکاری‌ها در حوز‌های علم، فناوری، صنعت، انرژی، بهداشت، استاد و دانشجو و تبادل تیم‌های ورزشی تأکید کردیم. معتقدیم علاوه بر موضوعات دوجانبه متنوع در دستورکار دو کشور باید در موضوعات کنسولی - به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور - همکاری‌های بیشتری داشته باشند.
بعد از گذشت پنج سال فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد.

ایران و ترکیه؛ آماده امضای سند همکاری های جامع
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به اینکه ایران و ترکیه آماده امضای سند همکاری‌‌های جامع  میان دو کشور هستند، گفت:  ما  اتفاق نظر داریم که نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال آن به اوراسیا اقدام کنیم.
این مسئله از موضوعات مهمی است که به افزایش حجم تبادل تجاری و دستیابی به حجم تبادل تجاری 30 میلیارد دلاری مدنظر روسای جمهور دو کشور کمک خواهد کرد. در خصوص افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با همکاران خود در ترکیه گفت‌وگو کردیم که علاوه بر بازارچه مرزی ساری سو بازارچه‌های کوزه دشت، پیراحمد کندی و ... در دستور کار قرار بگیرد. پیشنهاداتی از ترکیه دریافت کردیم که وزارت کشور در دستورکار جدی قرار داده است.
  
تاکید بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس
وزیر خارجه با اشاره به  مسأله آب و مشکلات کم آبی و حساسیت‌های ایجاد شده در افکار عمومی در این باره گفت: ما اتفاق نظر داریم که کمیته فنی در حوزه اختلاف های آبی که سال گذشته  تشکیل شده در آینده نزدیک به ایران سفر و دور جدید گفت‌وگوها در این زمینه برگزار شود. استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفتن حق‌آبه عرفی و زیست محیطی از منابع پایین دست ارس مورد تاکید ما قرار دارد.  وزیر خارجه ترکیه در مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات برای رفع نگرانی هموطنان ایرانی دستورات لازم را صادر خواهد کرد.

ضرورت مقابله مشترک با اسلام هراسی
حسین امیرعبداللهیان، مسائل منطقه ای را یکی دیگر از سوژه های گفت و گو با همتای ترک خود عنوان کرده و در این باره گفت:  درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. موضوع اول اینکه در حوزه جهان اسلام دو طرف اقدامات فعال‌تر برای مقابله با اسلام هراسی و جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم انجام بدهند.
بر ضرورت  تمرکز بر موضوع فلسطین و مسأله قدس به عنوان اولویت کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه تاکید کردیم. ما تأکید کردیم رژیم صهیونیستی و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نتیجه‌ای جز فتنه انگیزی و تفرقه افکنی بین کشورهای مسلمان و دامن زدن به ناامنی‌ها در منطقه نداشته است.

ایران تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را تحمل نخواهد کرد
وزیر خارجه با اشاره به تحولات در منطقه قفقاز گفت: زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز رسیده است. در این زمینه توافق های خوبی با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران از توافق  و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان حمایت می‌کند. همزمان ما هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

ایران، همچنان آماده میانجی گری فعال میان ترکیه و سوریه
وزیر خارجه ایران که به تازگی از سفر به سوریه و گفت و گو با مقام های این کشور بازگشته در ادامه با اشاره به اختلاف ها میان سوریه و ترکیه گفت: ما با تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، معتقدیم باید از مسیر دیپلماسی و گفتگو نگرانی‌های ترکیه و سوریه در موضوعات مرتبط با تروریسم، امنیت مرز و آوارگان حل و فصل شده و به همکاری دو کشور منجر شود.  ایران هم در قالب رابطه دوستانه با دو کشور و هم در قالب  نشست چهارجانبه به تلاش‌های خود برای رفع نگرانی برادران در ترکیه ضمن احترام به تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های سازنده خود در مسیر کاهش این تنش  ادامه می‌دهد.
در گفت و گوهای امروز امروز بار دیگر شاهد طرح ایده‌های سازنده از سوی وزیر خارجه ترکیه در مورد امنیت مرز مشترک، مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری به کشور خودشان بودم و از این بابت از مواضع سازنده ایشان قدردانی می‌کنم.

آمادگی ایران برای نشست سه جانبه با عربستان و ترکیه
حسین امیرعبداللهیان در ادامه افزود:  در باره وضعیت اوکراین و افغانستان گفت و گو کردیم. با توجه به عادی شدن روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی درباره شکل گیری فرمت های سه جانبه ( ایران ، ترکیه و عربستان ) با وزیر خارجه ترکیه گفت و گو کردم.
دو طرف اتفاق نظر داریم در آینده نسبت به تشکیل نشست سه جانبه ایران، عربستان  و ترکیه با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری اقدام کنیم. درباره پیشنهاد آقای هاکان فیدان در خصوص از سرگیری فرمت ایران، آذربایجان و ترکیه با هدف همکاری‌های نیرومندتر و  برقراری صلح و ثبات در قفقاز اتفاق نظر داریم.
بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس تاکید داریم/ ایران و ترکیه آماده برگزاری نشست سه جانبه با عربستان سعودی هستند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار