معاون وزیر راه:

یک‌ هزار کیلومتر بزرگراه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

1402/06/09 - 22:02 - کد خبر: 99068 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در راستای توجه دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت های حوزه راه، تلاش می‌شود تا پایان امسال ۸۰۰ تا یک هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور به بهره برداری برسد.

به گزارش نصر، «خیرالله خادمی» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قطعه ۶ آزادراه ارومیه - تبریز و پروژه های زیرساختی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران افزود: در بخش ریلی نیز افتتاح چهار پروژه در برنامه این شرکت قرار دارد که اولین پروژه در این حوزه شامل خط آهن بستان آباد - خاوران خرداد ماه امسال با حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید و سه پروژه مسیر ریلی نیز در حال اجرا است.
وی اظهار کرد: هم اکنون پروژه های مسیر ریلی به طول ۴۰۷ کیلومتر در کشور در حال اجرا بوده که با بهره برداری از آن ها، استان های اردبیل، کردستان و رشت به شبکه ریلی کشور اضافه می شوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور نیز جزو برنامه های امسال این شرکت است که بزرگترین مسیر آزادراهی کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر در مسیر شیراز - اصفهان به بهره برداری می رسد.
خادمی، ادامه داد: علاوه بر این آزادراه، پنج آزادراه دیگر نیز در سطح کشور به بهره برداری می رسد که از این تعداد دو آزادراه شامل مراغه - هشترود به طول ۳۰ کیلومتر در چهار خط و قطعه اول تبریز - مرند به طول ۲۴ کیلومتر در آذربایجان شرقی قرار دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی، یک هزار و ۵۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور در دست اجراست، یادآور شد: این شرکت به طور متوسط سالانه ۸۰۰ تا یک هزار کیلومتر پروژه بزرگراهی، ۸۳ کیلومتر پروژه آزادراهی و ۱۷۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور احداث کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امسال میزان اجرا و بهره برداری از پروژه های مسیر ریلی نزدیک ۲.۵ برابر متوسط سالانه و پروژه های آزادراهی حدود سه برابر متوسط سالانه است.
خادمی، با بیان اینکه آذربایجان شرقی با توجه به برخورداری از ظرفیت های خاص خود، دارای بیشترین پروژه آزادراهی در کشور است، افزود: آزادراه تبریز - ارومیه در ۶ قطعه به طول ۱۶۰ کیلومتر در دست اجرا بوده که سه قطعه از آن به طول ۷۰ کیلومتر بهره برداری شده و زیربار ترافیک رفته است.
وی اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه نیز با مشارکت سرمایه گذار داخلی به طول حدود ۳۲ کیلومتر از دو سال گذشته آغاز شده و قطعات سه و پنج آزادراه تبریز - ارومیه نیز با الحاق به قطعه ۶ از سوی این سرمایه گذار اجرا می شود.

برای اتمام ۲۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی کشور نیاز به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه اعتبار سالانه پروژه های ریلی در کشور حدود چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال اعتبار لازم برای اتمام ۴۰۰ کیلومتر پروژه های این حوزه اختصاص یافته است، گفت: در بخش آزادراهی برای اتمام ۲۹۳ کیلومتر پروژه در این حوزه نیاز به سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت دولت و بخش خصوصی است. اعتبار سالانه پروژه های ریلی در کشور حدود چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال اعتبار لازم برای اتمام ۴۰۰ کیلومتر پروژه های این حوزه اختصاص یافته است.
خادمی، با اشاره به اینکه برای بهره برداری از حدود ۸۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی کشور نیز نیاز به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: هم اکنون پیشرفت پروژه هایی که امسال قرار است به بهره برداری برسد بیش از ۷۵ درصد است.
وی یادآور شد: متوسط پیشرفت فیزیکی کل پروژه های زیرساختی در دست اجرای این شرکت در کشور حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد بوده و سالانه برای توسعه زیرساخت های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تخصیص می یابد در حالی که برای اجرا و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام در این حوزه ها حداقل به ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه متوسط اجرا و ساخت پروژه های زیرساختی در کشور ۱۰ ساله است، گفت: به طور متوسط برای اجرا هر کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور حداقل یکصد میلیارد تومان هزینه می شود.
خادمی، افزود: ظرفیت پیمانکاری ما در کشور سالی حداقل یکصد هزار میلیارد تومان اجرای پروژه است در حالی که به علت محدودیت منابع و حجم بالای پروژه ها در این بخش، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این حوزه اختصاص می یابد.

دولت با اجرای برنامه های تشویقی از سرمایه گذاران حوزه راه حمایت می کند
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه دولت با اجرای برنامه های مختلف تشویقی از سرمایه گذاران حوزه توسعه زیرساخت های حمل و نقل حمایت می کند، گفت: از جمله این برنامه ها افزایش پرداخت سود سپرده از سه درصد به ۱۰ درصد به سرمایه گذاران این حوزه است.
خادمی، ادامه داد: دولت تلاش می کنند با برنامه ریزی لازم زمینه را برای احداث شهرک های مسکونی در حاشیه آزادراه ها توسط سرمایه گذاران پروژه های آزادراهی فراهم کند تا آنان بتوانند از سود شهرک سازی در حاشیه آزادراه ها بهره مند شوند.
انتهای پیام/
یک‌ هزار کیلومتر بزرگراه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار