خبر/

ذخیره ای استراتژیک برای سالهای آینده / آب سد نهند به عنوان پشتیبان ذخیره می‌شود

1402/06/09 - 10:34 - کد خبر: 99012 نسخه چاپی

نصر: سد نهند که یکی از منابع تامین آب شرب تبریز است به عنوان ذخیره پشتیبان و استراتژیک آب این شهر عمل خواهد کرد.

به گزارش نصر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: تابستان امسال، در شهر اولین‌ها تولید و مصرف آب شرب کلانشهر تبریز در حالت سر به سر قرار گرفت و وقتی مصرف از تولید پیش‌تر می‌رود، آب برای مدتی در شهر قطع می‌شود اما امسال که خشکسالی به چنین وضعیتی دامن زده و یکی از منابع تامین آب شهر تبریز را خشکانده است نشان از شرایط جدی در تولید و توزیع آب دارد.
محمد خانی اظهار کرد: این سد که به دلیل کاهش بارندگی در شمال تبریز، خشک و به ناچار از مدار آبرسانی تبریز خارج شد که در ۲۷ سال گذشته بی سابقه بود و اگر اقدامات شرکت آبفای استان نبود کلانشهر تبریز دچار بحران شدید می شد.
وی به مشکلات تامین آب مناطق شمالی تبریز در اثر خشک شدن سد نهند اشاره کرد و افزود: تمامی چاه ها و خط انتقال زرینه رود در جنوب شهر تبریز واقع شده بودند و خطی برای انتقال آب این مناطق به شمال وجود نداشت از این رو با تغییر جریان آب و پمپاژ آب از مرکز به شمال شهر و کار شبانه روزی چند ماهه، این مشکلات تا حد زیادی برطرف شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی بیان کرد: کاهش برداشت از سد نهند و خارج کردن مناطقی از شهر که از این سد تامین آب می شدند در پنج مرحله صورت گرفت و همه مناطق شمال تبریز با حدود ۳2۰ هزار نفر جمعیت به صورت مرحله ای به خط زرینه رود و چاه های سعید آباد و هروی وصل شد.
خانی تاکید کرد: امروز موضوعی که برای تبریز تهدید بود به فرصتی برای این شهر تبریز شده و آب سد نهند ذخیره خواهد شد و در فصول دیگر نیز برداشت نمی شود تا در مواقع بحرانی و ضروری، وارد مدار شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس شبکه آبرسانی به تبریز، ۱۲۰ حلقه چاه برای تامین و جریان داشتن آب در لوله ها حفر شده بود تصریح کرد: در چهار ماه گذشته و برای عبور از بحران آبی تبریز، ۴۰ حلقه چاه عمیق ۳۵۰ متری در سعید آباد، مارالان، فناوران و هروی زده شده که ۳۰ حلقه وارد مدار شده و ۱۰ حلقه چاه نیز در مراحل پایانی قرار دارد.
مدیر عامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ۱۶ حلقه چاه قدیمی نیز برای آبدهی بیشتر، بهسازی شده و در کنار خط زرینه رود، به عنوان منابع تامین آب شرب تبریز عمل کنند.
خانی با بیان این‌که پروژه‌های جایگزین سد نهند، طرحی بلند مدت و دائمی است، افزود: با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، قدرت مانور شبکه توزیع آب تبریز افزایش یافت و توان تولید آب شهر برای سال‌های بعدی بالا رفته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است.
وی از احداث ۴۰ حلقه چاه که ۲۰ حلقه از آن در نزدیکی شهرک فناوران است خبر داد و گفت: آب این چاه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر شبکه‌های داخلی به سمت مخزن یکصد هزار مترمکعبی که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در اوایل خرداد آماده شده، هدایت و به مخازن تبریز وصل شده است.
مدیر عامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تنها راه حل تامین پایدار آب تبریز را انتقال آب ارس به این شهر و شهرهای در مسیر عنوان کرد و گفت: ۳۵ کیلومتر از این مسیر اجرا شده و یکصد کیلومتر نیز در دست اجراست و اگر به دنبال حل ریشه ای مشکل آب در تبریز هستیم این طرح باید هرچه زودتر تکمیل شود.
خانی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را تحت پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است و مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.
سد نهند در استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز، در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد و با هدف تأمین قسمتی از آب شهر تبریز بر روی رودخانه نهند که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه آجی‌چای می‌باشد احداث شده است.
حجم کل مخزن سد نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون متر مکعب است.
انتهای پیام/ 
ذخیره ای استراتژیک برای سالهای آینده / آب سد نهند به عنوان پشتیبان ذخیره می‌شود نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار