گزارش/

۱۱ پروژه دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی در آذربایجان شرقی

1402/06/09 - 09:38 - کد خبر: 99003 نسخه چاپی

نصر: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر خردادماه سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، ۱۱ پروژه آبی اولویت دار برای استان تعریف و مصوب شد که نشان از توجه دولت به رفع تنش آبی در این استان داشت.

به گزارش نصر، این پروژه ها که هزینه مالی آن ۳۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود می بایست ظرف مدت سه سال تکمیل و آماده بهره برداری می شد تا از بروز مشکلات بعدی در این حوزه جلوگیری شود.
شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان متولی اصلی تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی در استان، بلافاصله اقدامات لازم برای جذب اعتبارات مصوب و تخصیص یافته را آغاز و به پروژه های اولویت دار تزریق کرد که تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبارات محقق شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تشریح پروژه های مصوب دولت در حوزه آب در استان، گفت: اجرای چهار هزار هکتار شبکه پایاب در سدهای سهند و آیدوغموش و توسعه بهره برداری ارس، طرح انتقال آب به میانه، جایگزینی ۲۶.۵ کیلومتر از خط آبرسانی تبریز با لوله های فولادی، مخازن ۱۰ و ۱۰۰ هزار متر مکعبی از جمله طرح های مصوب بودند که برخی از آنها به طور کامل یا بخشی از آنها به بهره برداری رسیده است.
«یوسف غفارزاده» افزود: یکی از مهم ترین طرح هایی که به طور کامل بهره برداری شد تصفیه خانه و انتقال آب به میانه از گرمی چای بود که با بهره برداری از این طرح، مشکلات ۲۰ ساله میانه پایان یافت و در واقع در طول ۱.۵ سال به اندازه ۲۰ سال گذشته کار انجام شد.
وی ادامه داد: خط انتقال این طرح به طول ۴۹ کیلومتر با لوله های ۸۰۰ و ۹۰۰ میلی متری اجرا شده و برای تامین آب میانه از گرمی چای تا ۱۴۲۵ تعریف شده است.
غفارزاده، هزینه صرف شده برای این طرح را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تصفیه خانه این طرح ۴۵۰ لیتر در ثانیه ظرفیت دارد اما تا ۹۰۰ لیتر در ثانیه نیز قابل افزایش است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان به تاکید بر اجرای شبکه های پایاب در استان در جریان سفرهای رئیس جمهوری به منطقه، اشاره کرد و گفت: این شرکت در راستای اجرایی نمودن این طرح، خوداجرایی توسط کشاورزان با تامین تجهیزات از سوی دولت را پیشنهاد داد که مورد تجلیل وزارت نیرو نیز واقع شد و به عنوان الگو، به دیگر استان نیز ابلاغ شد.
غفارزاده ادامه داد: در گام نخست یک هزار و ۲۰۰ هکتار از پایاب سد آیدوغموش میانه به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار و حق بهره برداری برای مدت چهار سال به سرمایه گذار واگذار شد.
وی ادامه داد: از ویژگی های بارز این طرح می توان به اجرای سریع آن و همچنین کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها اشاره کرد.
وی افزود: در همین راستا، تفاهم نامه دیگری در پایاب سد سهند هشترود امضا و چهار هزار و صد هکتار از اراضی پایاب به بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه این تفاهم نامه ها، تاکنون یک هزار و ۸۴۰ هکتار از اراضی پایین دست این سدها بهره برداری شد.
غفارزاده به اجرای عملیات بهبود عملکرد تاسیسات آبرسانی تبریز به عنوان یکی از طرح های اولویت دار آبی در استان اشاره کرد و گفت: این طرح شامل آبگیر، خط انتقال، سیستم حفاظت کاتدیک، مخازن و ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه بود که با اجرای این طرح، نیاز مشترکین در این شهر به طور کامل تامین شد.
وی به بهره برداری از مخازن ۱۰ و ۱۰۰ هزار متر مکعبی نیز اشاره کرد و گفت: این مخازن نقش مهمی در تامین آب تبریز و مدیریت آب در مواقع بحرانی دارند که برای ساخت آنها بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
غفارزاده به بهره برداری از خط انتقال ۷۰ میلیون متر مکعبی پساب تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این طرح تحقق نخستین وعده دولت سیزدهم برای احیا دریاچه بود.
وی ادامه داد: این طرح با ظرفیت برداشت و انتقال ۱۲۳ میلیون مترمکعب در سال، مردادماه سال گذشته بهره برداری شد و در فاز نخست ۵۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به سمت دریاچه روانه می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: انتقال پساب عجب شیر به دریاچه در راستای توسعه گردشگری و پرورش آرتمیا، افتتاح قطعه سوم راه جایگزین و تونل سد خداآفرین، بهره برداری از ۷۰۰ هکتار از شبکه آبیاری اراضی قلعه چای، تخصیص آب به حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در دولت سیزدهم و تخصیص ۱۷ میلیون مترمکعب آب شرب به شهرها و روستاهای استان از دیگر طرح هایی است که در دولت سیزدهم جامه عمل پوشید.
غفارزاده همچنین به اقدامات این شرکت در زمینه مهندسی رودخانه ها و سواحل اشاره کرد و گفت: انجام ۶۵۰ کیلومتر عملیات نقشه برداری از رودخانه ها و مسیل های پرخطر، انجام ۶۰۰ کیلومتر تعیین حد و بستر رودخانه، بازگشایی و لایروبی به طول ۴۴ کیلومتر، رفع تصرف از بیش از ۲۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و گرفتن ۴۵۰ سند ترک برگ برای ۱۲ هزار هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه ها و رود ارس از جمله اقدامات انجام شده در این راستاست.
وی ادامه داد: بازگشت ۱۵۰۰ هکتار از اراضی زیر آب رفته رودخانه ارس به خاک ایران با انجام ساحل سازی یکی دیگر از اقداماتی است که شرکت آب منطقه ای در ۲ سال گذشته انجام داده است.
وی بیان کرد: ساحل سازی در ۶۰ کیلومتر انجام شده و در ۳۰ کیلومتر باقیمانده نیز با همکاری جمهوری آذربایجان، انجام خواهد شد.
غفارزاده به جلوگیری از هدر رفت ۶۸.۳ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در این مدت اشاره کرد و گفت: ۸۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در حال حفر شناسایی، ۵۶۶ مورد توقیف دستگاه های حفاری، انسداد ۲ هزار و ۱۰۵ حلقه چاه و جلوگیری از برداشت اضافی آب در یک هزار ۴۳۸ حلقه از اقدامات شرکت در ۲ سال گذشته است.
انتهای پیام/
۱۱ پروژه دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار