وزیر دفاع:

زیردریایی "فاتح" مجهز به موشک کروز ضدکشتی است

1397/11/29 - 07:31 - کد خبر: 99 نسخه چاپی

زیردریایی "فاتح" مجهز به موشک کروز ضدکشتی است

به گزارش نصر از تسنیم، امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مراسم الحاق زیردریایی فاتح که عصر امروز با حضور رئیس جمهور در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: ابتدا می‌خواهم موفقیت جدید جوانان برومند کشورمان در صنعت دفاعی را که به مجموعه موفقیت‌های پی‌درپی آنها اضافه می‌شود، به این متخصصین عزیز، ملت بزرگ ایران، دولت محترم و ریاست محترم جمهور که همواره پشتیبان نیروهای مسلح بوده‌اند و به‌ویژه صنعت دفاعی را مدبرانه با رهنمودها و تدابیر هوشمندانه هدایت و مدیریت می‌کنند، تبریک عرض کنم.

وی با بیان اهمیت دریا و قدرت دریایی گفت: سواحل طولانی ما در جنوب شامل دریای عمان و خلیج فارس، مهم‌ترین عامل ژئوپولیتیکی در موقعیت کشورمان است که یکی از ابعاد عمق راهبردی است و فرصت‌های فراوانی را برای توسعه کشور و ایفای نقش ملت ایران در تأمین امنیت برای ملتهای منطقه فراهم آورده است.

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ایران در مقاطعی از تاریخ به‌عنوان یک قدرت بزرگ دریایی بوده اما در دوره‌هایی از جمله سده‌های منتهی به انقلاب اسلامی به‌ویژه در دوره استعمار و در شرایطی که قدرت کشور در سایر حوزه‌ها نیز رو به اضمحلال رفته، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

امیر حاتمی تصریح کرد: ایران دارای سابقه طولانی حضور در دریا به‌عنوان یک قدرت دریایی بوده با وجودی که در چندین سده از این امر غفلت شده که جالب است بخش قابل توجهی از آن در دوره استعمار بوده است، اما در دهه‌های اخیر مورد توجه نظام قرار گرفته و به‌حول و قوه الهی، امروز دارای سرمایه عظیم در این حوزه هستیم که مهمترین آن نیروهای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است.

وی اضافه کرد: نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و نقش مهمی در بازدارندگی فعال که رویکرد اصلی در دکترین (رهنامه) دفاعی کشور است، ایفا می‌کند، به همین جهت، یکی از اولویت‌های صنعت دفاعی کشور بوده و در برنامه چهارساله وزارت دفاع در دولت دوازدهم ارتقای قابلیتهای راهبردی نیروی دریایی منظور شده و در این چهارچوب گام‌های مؤثری برداشته شده است. زیردریایی فاتح از آن جمله است که امروز تحویل نیروی دریایی پرافتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

امیر حاتمی با بیان اینکه ناوگان‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس‌ها حضور دارند، گفت: در عین حال، حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری خلاقانه از تجهیزات و نیروی انسانی، در خلیج مهم و راهبردی فارس بعد دیگری از قابلیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به‌نمایش می‌گذارد که نیازمند پشتیبانی تمام است. بر آنیم در مسیر دستیابی و بازیابی قدرت دریایی جهموری اسلامی ایران شایسته ملت ایران و زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی با گام‌های استوار و مصمم حرکت کنیم.

وی همچنین گفت: در زمینه صنعت دریایی که مؤلفه بسیار مهم در قدرت دریایی است تا سال 57 هیچ محصول بومی نداشتیم و در واقع فاقد صنعت دریایی بودیم؛ کل صنعت دریایی ما وابسته به غرب بود. امروز علاوه بر صنعت دریایی بزرگی که در بخش تجاری و غیرنظامی داریم، سازمان صنایع دریایی مستقل از سایر صنایع دفاعی در وزارت ایجاد شده و امروز 95 خانواده محصول در حوزه‌های سطحی و زیرسطحی را تولید می‌کنیم.

امیر حاتمی عنوان کرد: صنایع دریایی وزارت دفاع یکی از حوزه‌های صنعتی در بخش دفاع است که پس از گذشت 4 دهه تلاش و مدیریت جهادی، امروز به بلوغ رسیده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیان داشت: مسیر توسعه و پیشرفت صنعت دریایی ما در هر دو بخش شناوری اعم از سطحی و زیرسطحی، اثرسطحی و تندرو و سامانه‌های سلاح و تجهیزات آنها به‌موازات هم طی شده است. در بخش اول که تا حد زیادی مشترک با صنعت دریایی غیرنظامی است، می‌توانیم به تجهیز ناوگان غیر‌نظامی هم کمک کنیم که اخیراً تولید 44 فروند برای سازمان بنادر توافق شده، با برخورداری از عمق فناوری در این صنعت، به قابلیت طراحی و ساخت بومی شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تندرو دست یافته‌ایم و با هیچ گلوگاه فناورانه در این زمینه مواجه نیستیم. در زمینه تجهیز این شناورها نیز در تراز نیازهای بومی دفاعی خود قرار گرفته‌ایم. یکی از فناوریهای پیچیده مربوط به شلیک موشک از زیر آب است که در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی دفاع ما، کم‌هزینه بودن و بومی بودن آن است که البته با هم ارتباط دارند؛ ما با تکیه بر توان داخلی، امروز موفق شدیم بیش از 85 درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح را در داخل تأمین کنیم.

امیر حاتمی گفت: اعلام می‌کنم ما در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده‌ایم و این در حالی است که بودجه دفاعی ما به‌رغم تهدیدهای مختلف نظامی که وجود دارد و باید نیروهای مسلح آماده و توانمند در اختیار داشته باشیم، با کشورهای مشابه در منطقه قابل مقایسه نیست و بسیار پایین‌تر از آنهاست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص بهره‌گیری از استعداد‌های بخش‌های غیردولتی گفت: در تولید محصولات صنعتی دفاعی، علاوه بر سازمانهای تخصصی صنعتی بالغ بر 5000 واحد صنعتی و خدماتی، 500 شرکت دانش‌بنیان و یکصد دانشگاه در سراسر کشور به‌کار گرفته شدند در حالی که در گذشته کار روی صنعت دفاعی اختصاص به یک سازمان دولتی داشت. این پیشرفت‌ها در حالی حاصل شده که بخش دفاع در 4 دهه گذشته در نوک حملات تحریمی دشمنان قرار داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز صنعت دفاعی بدون تردید به جایگاهی که در چشم‌انداز کشور پیش‌بینی شده بود، دست یافته در حالی که 7 سال تا افق چشم‌انداز باقی مانده است. همان طور که اشاره شد شتاب در صنعت دفاعی در سال‌های اخیر به‌مراتب افزایش یافته که ناشی از بلوغ در این صنعت و تلاش جهادی بوده و از جمله در سال 1397 این شتاب محسوس‌تر بود به‌طوری که در این مدت نزدیک به یکصد پروژه تحقیق و توسعه به نتیجه رسیده است.

امیر حاتمی گفت: طراحی و ساخت زیردریایی 600تنی کلاس متوسط فاتح، که امروز تحویل نیروی دریایی راهبردی ارتش می‌شود، از جمله افتخارات صنعت دفاعی کشور در حوزه دریایی است و بدین ترتیب توانایی طراحی و ساخت زیردریایی‌های کلاس متوسط اثبات شده، به‌حول و قوه الهی، تلاش و مجاهدت نیروهای توانمند این صنعت و حمایت دولت و به‌ویژه ریاست محترم جمهور، شاهد تداوم این موفقیتها و دستیابی به تجهیزات برتر خواهیم بود. نکته مهم این است که این زیردریایی علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر توانایی شلیک موشک‌های کروز ضدکشتی را دارد که برای اولین بار در کشور انجام شده است.

وی در پایان افزود: این زیردریایی علاوه بر اینکه در دفاع و تأمین امنیت ملت ایران در چارچوب رویکرد بازدارندگی فعال یک عنصر مهم و تأثیرگذار است، یک پیام مهم هم برای ملت‌های منطقه دارد و آن اینکه منطقه ظرفیت و قابلیتهای لازم برای تأمین امنیت خود بدون نیاز به قدرت‌های سلطه‌جوی فرامنطقه‌ای را داراست و آنها باید از تحولات و رویدادهای دهه‌های اخیر درس گرفته و با پایان دادن به مداخله‌جویی‌های خود که با ایجاد بی‌ثباتی، باعث ریخته شدن خون ده‌ها و صدها هزار بیگناه در منطقه شدند؛ سرنوشت منطقه را به ملت‌های منطقه بسپارند.

انتهای پیام/

زیردریایی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار