مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در نصر:

محکوم به جبران عقب ماندگی های گذشته ایم / عضویت 450 هزار نفر در کانون استان

1402/06/11 - 09:00 - کد خبر: 98978 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی گفت: باید عقب ماندگی های گذشته را با سرعت جبران کنیم.

به گزارش نصر، علی بینش با حضور در تحریریه نصر افزود: اوایل دهه ۸۰ بحث استفاده و آموزش یارانه در کتابخانه کانون تناسب نداشت چون پایه کانون کتاب بود. نسل کودکان امروزی آمیخته با تکنولوژی به روز هستند؛ بنابراین  گذر زمان کانون نیز به این نتیجه رسید که باید توانمندی های خود را برای هم پا شدن با نسل جدید به روز کند.
وی ادامه داد: کانون در چندسال اخیر در بحث استفاده کودکان از ظرفیت مجازی ورود پیدا کرده است. باید عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.
بینش با اشاره به ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدیمی ترین نهاد فرهنگی است که به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند؛ مخاطبان این کانون از ۴ سالگی پذیرش می‌شوند و تا ۲۰ سالگی می توانند از تمام خدمات در مراکز فرهنگی، هنری و کتابخانه کانون بهره مند شوند. هزینه ثبت نام در کانون سالانه ۲۰ هزار تومان است.
وی در خصوص میزان استقبال کودکان و نوجوانان استان از برنامه های کانون اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۴۵۰ هزار کودک در استان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودک و‌نوجوان هستند. عمده فعالیت های کانون در سه حوزه هنری، ادبی و فرهنگی است با ۶۲ عنوان مثل قصه گویی، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، شعر، سرود، داستان، نقاشی، بازیگری، معرفی شخصیت و… است.
وی به اجرای فعالیت های فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: هیچ فعالیتی در کانون آموزشی نیست بلکه فضایی است که توسط ابزار برای شناسایی، تبیین و انتقال مفاهیم تربیتی و همچنین کمک به پرورش استعداد کودکان به کار می روند.
وی به تولید ابزار فعالیت های فرهنگی در کانون خاطرنشان کرد ‌و افزود: بخش مهمی از فعالیت‌های کانون مرتبط با تولید کتاب، فیلم، بازی های فکری و سرگرمی های سازنده متناسب با گروه‌ ‌نیازهای سنی است.

 کتاب پایه فعالیت های کانون
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی به نقش کتاب در فعالیت های این کانون اشاره کرد و افزود: کتاب، پایه و اساس تمام فعالیت و اتفاقاتی ایت که در کانون صورت می‌گیرد. حضور در کانون باعث اعتماد به نفس، خودباوری، خردمندی و‌خردورزی کودکان و نوجوانان در آینده می شود. به واسطه تربیتی که در کانون‌برای افراد انجام می‌گیرد، باعث می‌شود تا در آینده و در برهه‌های حساس زندگی درست ترین تصمیم‌ها را بگیرد. بی‌شک افرادی که در کانون حضور داشتند، در بزرگسالس در هر طیفی از جامعه که قرار بگیرند، افراد موفقی خواهند بود.
وی ادامه داد: درحال حاضر بالغ بر ۲۴ مرکز ثابت کانون پرورش فکری کودکان، ۴ کتابخانه پست که از طریق پاکت‌های پستی به کودکان روستانشین و مناطق محروم کتاب می‌برد و ۵ کتابخانه سیار روستایی و شهری در آذربایجان شرقی وجود دارد.
 
کانون دولتی است
وی در ادامه به منابع مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: کانون در واقع یک شرکت صددرصد دولتی است و برای تامین هزینه های این شرکت دولت هزینه می کند.
وی اضافه کرد: بخشی از هزینه ها نیز از طریق فروش محصولات تولید شده فرهنگی کانون تامین می شود.

 تولید اسباب بازی
بینش در ادامه به موضوع تولید اسباب بازی اشاره کرد و افزود: این کانون دبیر شورای نظارت بر واردات اسباب بازی است و تمام واردات اسباب بازی که به شکل قانونی از مبادی گمرکی وارد می شود باید با مجوز کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان باشد که یکی از منابع درآمدی کانون نیز است.
وی ادامه داد: صنعت اسباب بازی یک صنعت هزینه بر است. این صنعت نیاز به سرمایه گذاری دارد. هر سرگرمی و بازی فکری و تولید اسباب بازی که امکان فروش در داخل کشور وجود داشته باشد، باید دارای مجوز از شورای نظارت بر اسباب بازی باشند.
وی در پاسخ به این سئوال که باتوجه به اینکه تنوع سرگرمی ها افزایش یافته، چه میزان از تولیدات کانون مورد استقبال قرار می گیرد؟ به نظر شما کانون توانسته است خود را با این تنوع ها به روز نگهدارد؟ ؛ گفت: اعتماد خانواده ها، نخبه ها، فرهیخته ها نسبت به کانون پرورش فکری، سرمایه معنوی بسیار گران بهایی برای ما محسوب می شود. تولیدات کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان همچنان مورد اعتماد خانواده ها است. ولی نیاز به توسعه دارد. این مقدار تولید کفاف تقاضای بازار و حتی اعضای کانون را نمی دهد. بعد ازچند سال 100عنوان کتاب تازه وارد چرخه کتابفروشی های کانون شده است.
بینش اضافه کرد: امسال کانون برای اولین بار غیر از کتاب های خود، از ناشران کتاب کودک، کتاب خریده است. ما می توانیم با ناشرین بخش خصوصی نیز تعامل داشته باشیم.
وی در خصوص تامین کتاب برای کودکانی که خانواده هایشان توان خرید کتاب را ندارند نیز گفت: اغلب کتاب های کانون که پشت آن ها نیز غیرقابل فروش نوشته در دو نوع چاپ می شود. یکی در کتابخانه های کانون یکی دیگر در فروشگاه ها چاپ می شوند. همه می توانند با عضویت در کانون از کتاب های کانون به صورت رایگان بهره مند شوند.تمامی محصولات یا برای فروش است و یا در قالب امانت در اختیار اعضا قرار می گیرد.

 اوضاع سینمای کانون
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی  در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت سینمای کانون نیز اظهار داشت: در یک مقطع کانون اثرات فاخری در تولیدات سینمایی داشت کارگردانان بزرگی با کانون همکاری کرده اند. بعد از انقلاب اولین آثاری که در سینمای ایران تولید شده و در جشنواره های جهانی درخشیده اند، توسط کانون بوده است.
وی تاکید کرد: از اواسط دهه 70، تولیدات فاخر سینمایی کانون کمرنگ شد. سیاست های فکری که در هر دوره کانون دارد یا کارگردانانی که به هر دلیلی با کانون ندارد، در راستای جبران عفول سینمای کودک، طی دو سال اخیر کانون به سمت تولید انیمیشن های فاخر و جذاب پیش رفته است. جدیدترین انیمیشن کانون که در مهرماه امسال اکران خواهد شد، بچه زرنگ است. یکی از اولین و بلندترین انیمیشن کودک در ایران است.
وی ادامه داد: در طول دوران فعالیت، کانون تا به امروز هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و کاملا غیر سیاسی و بدون جهت است. شاکله کانون و مخاطبانش کودک و نوجوان است.
انتهای پیام/
محکوم به جبران عقب ماندگی های گذشته ایم / عضویت 450 هزار نفر در کانون استان سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار