خبر/

«سرخاب ادب» در مقبره‌الشعرا

1402/06/08 - 10:07 - کد خبر: 98944 نسخه چاپی

نصر: اولین جلسه از سلسله نشست‌های ادبی پژوهی «سرخاب ادب» در محل مقبره الشعرای تبریز برگزار شد.

 به گزارش نصر،حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای، تبریز را گنجینه‌ای می‌ داند که از سرمایه‌های آن باید به نحو احسن بهره‌مند شد و مقبرة الشعرا را یکی از این گنجینه‌ها می‌خواند. وی به طرح ارتقای کارکردهای فرهنگی مقبرةالشعرا اشاره کرده و می‌گوید:
« پس از رسیدگی‌های لازم در دو سال اخیر، مقبره الشعرا میزبان برنامه‌های مختلف فرهنگی بوده و اکنون در آستانه ۲۷ شهریورماه، سالروز وفات، با سلسله جلسات سرخاب ادب به استقبال روز شعر و ادب فارسی می‌رویم.»
 وی از گردهمایی اهالی فضل و فرهنگ تبریز در بعد از‌ظهر روز ۲۷ شهریور ماه در خانه استاد شهریار و پس از آن گردهمایی در مقبرة الشعرا خبر داد.
 به گزارش نصر، در ادامه «دکتر محمد طاهری خسروشاهی» با اشاره به تقدس کوی سرخاب در میان شعرا، در بیان حکمت جاودانگی و ماندگاری استاد شهریار، لزوم نقد اشعار وی را مطرح کرد.
همانطور که آثار حافظ به دست «محمد گل اندام» گزینش و به نوعی تدوین می‌شد و در نهایت دیوان ماندگارش به دست چاپ رسید، اثار شهریار هم برای ماندگاری باید تدوین می شد. با توجه به فراز و فرود اشعار شهریار، وفور کتب گزیده اشعار وی قابل توجیه است .
« نقد و گزینش اشعار شهریار ای بسا موجب پرورش ماندگاری بیشتر اشعار شود»
 نکته دوم در باب جاودانگی شهریار به خصیصه شهرت و محبوبیت ‌بی‌همتای او مربوط می‌شود. شهریار تقریبا در طوفانی‌ترین بحران‌های ایران به اوج قدرت شاعری خود دست یافت. او در دوران افول شعر تغزلی و عاشقانه و در اوج حوادث اجتماعی سیاسی، عاشقانه می‌سرود.لطافت موجود در اشعار شهریار و خلق مجموعه حیدر بابا موجب محبوبیت و اشعار فارسی وی موجبات شهرت او را برآورده ساختند. همچنین شهریار هم از جایگاه دیانت برخوردار بود و هم هنرمندانه می‌دید و این خود در جاودانگی همواره اش بی تاثیر نیست. در پایان مراسم دوستداران علاقه‌مندان اشعار شهریار به شعرخوانی پرداختند.
به گزارش نصر،سلسله نشست‌های سرخاب ادب در هفته های پیش رو به ترتیب روز شنبه یازدهم شهریورماه ساعت ۱۷ با سخنرانی دکتر سعید کریمی با عنوان "تأملی کوتاه در نحو زبان شهریار" و همچنین سخنرانی دکتر حسن حیدرزاده با عنوان "استاد شهریار و موسیقی ایرانی"، روز شنبه هجدهم شهریور ساعت ۱۷ با سخنرانی دکتر احمد فرشبافیان با عنوان "نوستالوژی‌های شهریار" و روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۷ با سخنرانی استاد مصطفی قلیزاده با عنوان " سیمای پیامبر در شعر شهریار" در مقبره‌الشعرا برگزار خواهند شد.
انتهای پیام/
«سرخاب ادب» در مقبره‌الشعرا نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار