ناظر گمرکات آذربایجان شرقی مطرح کرد:

افزایش بیش از 18 درصدی صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی

1402/06/07 - 09:36 - کد خبر: 98884 نسخه چاپی

نصر: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: در چهار ماهه ۱۴۰۲ صادرات انجام شده از آذربایجان شرقی افزایش ۱۸ درصدی از نظر وزنی و افزایش بیش از دو درصد از نظر ارزش نسبت به دو سال گذشته داشته است.

به گزارش نصر، لیلی اورنگی پیش از ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دولت، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرنظر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی می‌باشد و گمرک به عنوان مرزبان اقتصاد کشور یک سازمان حاکمیتی با وظایف بسیار پیچیده و اثر‌گذار بر روی افراد جامعه می‌باشد که باعث افتخار است در کنار سنگربانان اقتصاد یعنی واحد‌های تولیدی خدمت می‌کنیم.
وی ادامه داد: گمرک به عنوان مجری مقررات سایر سازمان‌ها و سیاست‌های دولت، از صفر مرزی تا مرکز استان و کشور با کمترین امکانات و بیشترین تخصص و توانایی خدمات ارائه می‌دهد. وظایف گمرک سنگین و پیچیده است زیرا هم اعمال قوانین و اخد حقوق عوارض برای دولت و ارائه خدمات، تسهیل‌گری بر عهده گمرک است که در جبهه‌های متفاوت زندگی افراد تأثیرگذار می‌باشد.
اورنگی اذعان داشت: از جمله وظایف گمرک خدمات دهی به مسافران، ‌امانات پستی و خدمات به مواکب در حوزه مسئولیت اجتماعی در این ایام می‌باشد، که باید با دقت و تخصص زیاد و اعمال مقررات با تسهیل‌گری و سرعت، کار‌ها را پیش برد، این امر باعث می‌شود نیرو‌های گمرک از دقت، سرعت و ضریب هوشی بالا برخوردار باشند تا تمامی خدمات در شأن، منزلت و سلامت مردم کشور باشد.
وی گفت: گمرکات آذربایجان شرقی در خدمت صنعت استان می‌باشد و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است در حوزه صادرات و واردات خدمت‌رسان به واحد‌های تولیدی از جمله عرصه صنعت، صنایع بزرگ ماشین‌سازی، صنایع غذایی، پتروشیمی می‌باشد همچنین عمده مخاطب گمرک تبریز واحد‌های تولیدی است و بر اساس رسالت شبانه روزی خدمت‌رسانی می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته خدمات مسافرتی و تجاری ارائه می‌شود.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی در ادامه افزود: آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک می‌باشد که بر اساس اهمیت، گمرک تبریز به عنوان ستاد نظارت معین شده است که ارتباطات با مقامات استانی و ملی از طریق این ستاد صورت می‌گیرد و گمرک سهلان به عنوان اداره کل منطقه ویژه اقتصادی واردات کالا و تسهیلات امور واحد‌های تولیدی را با استانداردترین ساختار و مقررات بر عهده دارد و گمرک جلفا در منطقه آزاد ارس قرار دارد. و در حوزه واردات و صادرات انجام وظیفه می‌کنند در کنار این سه اداره کل گمرکات نوردوز، مراغه و خداآفرین به عنوان اداره از اهمیت بالای برخوردار هستند، چنانچه گمرک خداآفرین برای واحد‌های تولیدی و گمرک مراغه در امور صادرات شیشه و خشکبار کمک بسزایی دارند همچنین گمرک‌های جلفا به عنوان دروازه اوراسیا و تنها مرز استانی نخجوان خدمات صادرات، ترانزیت و مسافرتی را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: در راستای سیاست اقتصادی، مقاومتی واحد‌های تولیدی متمرکز شده در شهرک‌های صنعتی، شهرستان بناب و پتروشیمی که حجم صادرات و واردات بالای دارند به نسبت عملکر و تعداد ترانزیت‌هایی که صورت می‌گیرد جهت رفع چالش ترافیکی و دیگر مشکلات نیرو‌های گمرک بصورت مجزا در این مکان‌ها مستقر شده‌اند.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: صادرات از گمرکات استان در دولت سیزدهم بالغ به پنج هزار و ۶۰۰ هزار تن با ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد و از نظر وزنی ۲۹ درصد افزایش داشته که بیشتر از ۵۰ درصد صادرات کشور توسط گمرک تبریز صورت گرفته است.
اورنگی در خصوص صادرات گمرکات استان توضیح داد: گمرک تبریز دو میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات و گمرک سهلان ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار و گمرک جلفا ۵۰۰ هزار تن با ۲۷۲ درصد افزایش و به ارزش۲۸۰ میلیون دلار با ۱۵۹ درصد افزایش و گمرک نوردوز یک هزار و ۵۰۰ هزار تن با ۴۳ درصد افزایش و به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار بیش از ۱۰۰ درصد افزایش و گمرک بناب ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار و گمرک مراغه ۱۵۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیون دلار در پی داشته است.
وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های گمرک ایران در خصوص اهمیت دادن به فعالیت گمرکات مرزی است که این آمار نشان دهنده‌ی اولویت گمرک ایران برای توانمند‌سازی گمرکات مرزی است.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی در خصوص کالا‌های صادراتی گفت: عمده کالای صادراتی گمرکات استان ‌اشیاء پلاستیکی، چدن، آهن، فولاد، خشکبار، سوخت‌های معدنی از جمله روغن موتور و قیر، مصنوعات مسی، فولادی، فرآورده‌های غلات، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای و شکلات، شیرینی می‌باشد.
اورنگی در خصوص عمده کشور‌های که طرف معامله کالا‌های صادرتی استان توضیح داد: کشور اول صادرات کالا ترکیه با صادرات یک میلیون ۵۰۰ هزار تن و از نظر ارزشی یک میلیارد و یکصد میلیون دلار که شامل ۷۶ درصد صادرات استانی و کشور دوم عراق با صادرات یک میلیون ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۶۸۰ میلیون دلار که ۱۲ درصد صادرات استانی و کشور سوم ارمنستان با صادرات یک میلیون ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار که ۳۱ درصد صادرات استانی و کشور چهارم افغانستان با صادرات ۱۳۵ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار میلیون دلار که ۳۱ درصد صادرات استانی که ۱۰۹ درصد صادرات استانی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته از دولت سیزدهم،  واردات از گمرکات استان ۸۸۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد ۶۴۰ میلیون دلار که ۲۶ درصد افزایش یافته است.
اورنگی در خصوص عمده کالای وارداتی از گمرکات استان توضیح داد: وسایط نقلیه زمینی (کشنده ) به وزن ۵۷ هزار تن به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار ۱۴ درصد افزایش و ماشین آلات وسایط مکانیکی ۱۶ درصد افزایش، قطعات، گوشت ۱۰ درصد افزایش، خوراکی، توتون و تنباکو ۵۷ درصد کاهش، قطعات ماشین آلات ۸۱ درصد رشد را در پی داشته است.
وی ادامه داد: در راستای تسهیلاتی که برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفته شده است با توجه به تعهدات ارزی می‌توانند به جای ارز طلا و نقره وارد کشور کنند.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی توضیح داد: کشور‌های معاملات وارداتی شامل ترکیه که کالایی به وزن بالغ بر ۶۰۰ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار که از نظر وزنی ۸ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۸ درصد افزایش یافته و امارات کالایی به وزن ۹۰ هزار تن و ارزش ۳۰۰ میلیون دلار ۳۷ دزصد افزایش وآلمان کالایی به وزن ۲۳ هزار تن و ارزش ۲۵۰ میلیون دلار که ۱۰۰ درصد افزایش و چین کالایی به وزن ۵۶ هزار تن و ارزش ۲۳۰ میلیون دلار که ۲۵ درصد افزایش و کره جنوبی کالای به وزن ۶ هزار تن به ارزش ۶۰ میلیون دلار ۱۲۵ درصد افزایش و ایتالیا کالایی به وزن۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۵ میلیون دلار ۴۳ درصد افزایش و ژاپن کالای به وزن پنج هزار تن به ارزش ۳۲ میلیون دلار با ۲۸ درصد کاهش و روسیه کالایی به وزن ۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیون دلار و ۵۸ درصد افزایش واسپانیا کالایی به وزن ۴ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیون دلار ۳۱ درصد افزایش وهند کالای به وزن ۱۰ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیون دلار ۲۶ درصد افزایش داشته واردات داشته‌اند.
وی ادامه داد: از لحاظ ارزش نیز ۲۹ درصد رشد صادرات از گمرک جلفا و ۹۲ درصد رشد صادرات از گمرک نوردوز بوده در چهار ماه اول سال صورت گرفته که گمرک سهلان بیشترین میزان صادارت را به خود اختصاص داده است.
اورنگی اظهار داشت: ۷۰ درصد صادرات از گمرکات استان به کشور‌های ترکیه، عراق و ارمنستان است که ۲۵ درصد محصولات صادراتی مربوط به فولاد واحد‌های تولیدی استان است که در کنار وظایف مقرراتی بحث حقوق و عوارض بر عهده گمرک می‌باشد که در چهار ماهه اول سال افزایش ۹۸ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: در راستای ارائه تسهیلاتی که گمرک ایران برای واحد‌های تولیدی و تجاری در نظر گرفته است با ضمانتنامه‌های بانکی تأمین مالی اظهارنامه اخذ شود که برای واحد‌های معمولی و فعالان اقتصادی که در سامانه ثبت شده یک سال به فعالیت خود ادامه دهند.
اورنگی در انتهای سخنان خود گفت: گمرک تبریز رشد محسوس ۵۱۱ درصدی درصادرت و ۵۹۰ درصدی در واردات را از فدراسیون صادرات روسیه کسب کرده همچنین در دو سال اخیرگمرک تبریز در راستای تسهیل در خدمات‌رسانی به مواکب اربعین، تشریفات گمرکی ستاد‌ها را بر عهده گرفته که در این راستا به ۷۷۷ کامیون حامل کالا خدمات ارائه کرده که ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/
افزایش بیش از 18 درصدی صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار