دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

در ماه‌های آینده شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه خواهیم بود

1402/06/06 - 12:59 - کد خبر: 98853 نسخه چاپی

نصر: دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه به زودی برنامه عملیاتی تغییر الگوی کشت به همت وزارت جهاد کشاورزی تدوین و نهایی خواهد شد، گفت: در اجرای راهبرد اساسی تغییر الگوی کشت، معیشت و زندگی مردم طبق تاکیدات رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور خط قرمز ماست.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان با اشاره به تغییرات اقلیمی صورت گرفته در جهان و به تبع آن در ایران گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بازه زمانی ۱۵ ساله شاهد کاهش ۱۰ درصدی بارش‌ها بودیم.
وی افزود: افزایش دما روزانه باعث تبخیر ۳۰ میلیون مترمکعب و سالانه ۲ میلیارد مترمکعب از آب دریاچه ارومیه می‌شود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه در یکسال گذشته ۶۰ درصد کاهش بارش برف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم، گفت: کاهش ۱۰ درصدی سطح برف و ۵۵ درصدی ارتفاع آن از جمله علل وضعیت حاد دریاچه ارومیه بشمار می‌رود.
معتمدیان با برشمردن تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش بارش بویژه برف، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و چاه های غیرمجاز به عنوان عوامل اصلی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، تصریح کرد: علیرغم اینکه می بایست توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صورت نمی گرفت اما میزان اراضی کشاورزی از ۳۹۰ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به ۵۲۰ هزار هکتار در سال ۱۳۹۸ رسیده است.
وی با بیان اینکه ۱۱۵ هزار چاه مجاز و غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فعال هستند، ادامه داد: ۴۲ هزار چاه غیرمجاز فعال یک میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند.
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ادامه، به توسعه نامتوازن بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سنوات گذشته بجای کشت محصولات کم آب بر، محصولات پرآب بر کشت شده به نحوی که سه محصول یونجه، سیب و چغندر قند بیشترین میزان آب را به خود اختصاص می دهند.
معتمدیان گفت: تغییر الگوی کشت به عنوان راهبرد اساسی دولت مطرح است. برای دستیابی به این راهبرد افزایش معیشت مردم از طریق کشت جایگزین از جمله گردو بصورت جدی پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: در تغییر الگوی کشت افزایش درآمد کشاورز برای دولت یک اصل مهم است.
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه حمایت دولت و مشارکت مردم را در اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت بسیار مهم دانست و افزود: معیشت و زندگی مردم با دریاچه ارومیه گره خورده است و دولت با درک این مسئله در پی اجرای دقیق راهبرد تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات با ارزش افزوده بالا در راستای افزایش درآمد کشاورزان است.
معتمدیان ترویج، اقناع و آموزش را سه اصل مهم در تغییر الگوی کشت دانست و گفت: از ظرفیت فعالین زیست محیطی در این مسیر استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام با همکاری دستگاه های مربوطه به خوبی پیش می رود، گفت: پس از افتتاح فاز نخست تونل انتقال آب از کانی سیب، فاز دوم نیز به زودی به بهره برداری می رسد.
آبگیری سد چپر آباد به زودی
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: به زودی آبگیری سد چپرآباد به عنوان یکی از پروژه های مهم در نجات دریاچه ارومیه با اهتمام وزارت نیرو اجرایی می شود.
معتمدیان تصریح کرد: با توجه به اهتمام جدی دولت بویژه در تصویب ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سالجاری برای نجات دریاچه ارومیه، پیش‌بینی می‌شود پرونده پروژه‌های نیمه تمام تاپایان امسال بسته شود.
وی گفت: با اتمام پروژه‌های سخت افزاری، تمرکز دولت بر روی پروژه‌های نرم‌افزاری بویژه تغییر الگوی کشت خواهد بود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دغدغه مندی مردم نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه قابل تقدیر است گفت: علیرغم اینکه دشمن درصدد بهره برداری از دغدغه‌مندی مردم به نفع خود بوده، اما مردم مثل همیشه نسبت به فراخوان های متعدد ضد انقلاب جواب منفی دادند.
معتمدیان افزود: مردم به خوبی درک می کنند که دولت پای کار است و از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
به گزارش ایسنا به نقل از استانداری آذربایجان غربی، وی ادامه داد: با توجه به روند اتمام پروژه های نیمه تمامی چون فاز دوم کانی سیب، تصفیه خانه تبریز، سد چپرآباد و ساماندهی چاه های غیرمجاز و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش های خوب در فصل پاییز، دریاچه اردمیه در ماههای آتی وضعیت خوبی خواهد داشت.
انتهای پیام/
در ماه‌های آینده شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه خواهیم بود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار