قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

ضربه به بنیان‌های مالی موادمخدر ۴۰ درصد افزایش یافت/ ضرر ۲۵ هزار میلیاردی قاچاقچیان

1402/06/01 - 15:57 - کد خبر: 98648 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از افزایش ۴۰ درصدی ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه های قاچاقچیان کشف و ضبط شد.

به گزارش نصر، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: ضربه به بنیان های مالی عرضه‌کنندگان موادمخدر مقدمات پیشگیری اساسی از توسعه این مواد در کشور است. در این زمینه با توسعه اقدامات اطلاعاتی در مرزها، دستاوردهای زیادی داشتیم به نحوی که در سال ۱۴۰۱ ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر ۴۰ درصد افزایش یافت.
وی یادآوری کرد: ۱۶ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۰ و ۲۵ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱ به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شد و این مساله باعث تغییر مسیر قاچاقچیان شده است.
به گفته کاظمی، مقابله قاطع و فراگیر با کسانی که در این عرصه کار می کنند باعث شد که ایران در سطح جهانی رتبه اول کشفیات مواد مخدر را داشته باشد به گونه ای که در سال ۲۰۲۱ حدود هزار تن و در سال گذشته ۷۰۰ تن کشفیات داشتیم و در این مسیر هم پارسال ۱۱ شهید تقدیم کردیم.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه بیان کرد: در اقدامی پیشگیرانه، ۴۰ هزار کانون یاری‌گران زندگی در همین تعداد مدرسه ایجاد کردیم تا مهارت های مقابله ای دانش دانش آموزان را نسبت به مواد مخدر افزایش دهیم.
وی افزود: ۱۷۴ ماده روان گردان در جهان وجود دارد که با توجه به تغییر الگوهای کشت، توزیع و جنسیت مصرف کنندگان مواد مخدر، اقدامات پیشگیرانه هم باید تغییر کند.
وی ادامه داد: سطح جهانی نرخ ابتلا به مواد مخدر ۵.۸ دهم درصد است که این رقم در ایران، ۵.۴ درصد است.
کاظمی توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان و در همسایگی ما تولید می شود و میانگین سن ابتلا به مواد مخدر در جهان، ۱۹ و در کشور ما ۲۴ سال است؛ همچنین سرعت دسترسی به مواد مخدر بر اساس شواهد و با توجه به رشد فضای مجازی، شدت گرفته است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نرخ دسترسی به مواد مخدر صنعتی، سریعتر است ولی نرخ دسترسی به مواد مخدر سنتی بالاتر و کندتر است. ساماندهی معتادان متجاهر در تهران و در سطح کشور با قوت ادامه دارد و ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران از چهار تا پنج هزار نفر به ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است و در سطح کشور نیز ظرفیت نگهداری این معتادان، ۱۲۴ درصد رشد دارد.
وی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر را در سطح جامعه جمع آوری کردیم و این افراد باید براساس قانون، ۶ ماه تا یک سال باید در کمپ بمانند اما اغلب بین سه تا ۶ ماه در کمپ نگهداری می شوند زیرا درمان اعتیاد به بیش از ۶ ماه زمان نیاز دارد.
وی ادامه داد: وقتی معتادان را از خیابان ها جمع می کنند، فرصتی ۶ ماهه به آنها داده می شود و ضمن اطلاع رسانی به خانواده ها، اعلام می شود که این افراد به کمپ ماده ۱۵ می روند تا خود را درمان کنند ولی اگر درمان نکنند، مجرم محسوب می شوند و به کمپ ماده ۱۶ منتقل می شوند تا مثل یک زندانی در آنجا نگهداری و درمان شوند.
انتهای پیام/
ضربه به بنیان‌های مالی موادمخدر ۴۰ درصد افزایش یافت/ ضرر ۲۵ هزار میلیاردی قاچاقچیان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار