رتبه‌های برتر کنکور سراسری:

مدارس برای کنکور زبان برنامه خاصی ندارند!

1402/05/31 - 18:58 - کد خبر: 98590 نسخه چاپی

نصر: پس از اعلام نتایج آزمون سراسری تب انتخاب رشته داغ است و داوطلبان رشته‌های زبان و هنر هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما به نظر می‌رسد توجهی که جامعه به سه رشته علوم تجربی، ریاضی و انسانی دارند، نسبت به دو رشته زبان و هنر کمتر است و همین سبب دلسردی برخی افراد در این رشته‌ها می‌شود که حتی در آزمون‌های این رشته‌ها نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

به گزارش نصر، هر سال بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، داوطلبان رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و انسانی بیشتر از داوطلبان کنکور هنر و زبان مورد توجه قرار می‌گیرند و این دو رشته تا حدی به حاشیه رانده می‌شوند. حتی خیلی از افرادی که در کنکور زبان نتیجه خوبی کسب کرده‌اند، به دلایل مختلف سعی می‌کنند تا از طریق یکی از سه رشته دیگر که حتی شاید نتیجه ضعیف‌تری در آن به دست آورده‌اند، رشته مورد نظرشان برای تحصیل در دانشگاه را انتخاب کنند.
به همین بهانه، گفت‌وگویی داشتیم با دو نفر از رتبه‌های تک رقمی رشته‌های زبان و هنر تا بیشتر با برنامه‌های آنها برای آینده، علایق آنها و مسیری که پشت سر گذاشتند، آشنا شویم.

رتبه ۴ کنکور زبان: زبانم همیشه خوب بود!
مانی رضازاده‌نیا، صحبت را اینطور شروع می‌کند: من از بچگی زبان می‌خواندم. یعنی به نوعی تفریح برایم تبدیل شده بود اما در کنکور با توجه به نقش سوابق تحصیلی در اعلام نتیجه، انتظارش را نداشتم که جزو رتبه‌های زیر ۱۰ بشوم. من نسبت به سال‌های گذشته که نقش سوابق تحصیلی کمتر بود، انتظار رتبه زیر ۱۰۰ را داشتم اما تک رقمی نه و سر این ماجرا یک مقدار استرس هم داشتم.
وی در پاسخ به اینکه روزانه چقدر درس می‌خوانده، با توضیح این نکته که برای زبان درس یا کتاب خاصی را نمی‌خوانده و بیشتر برایش حکم تفریح را داشته است، ادامه داد: من بیشتر روی درس‌های علوم ریاضی کار می‌کردم. از بچگی کتاب‌های انگلیسی می‌خواندم و فیلم‌های زبان اصل را می‌دیدم و به طور کلی خودم را با یادگیری زبان درگیر کرده بودم.
رضازاده‌نیا اضافه می‌کند: کنکور اصلی من کنکور ریاضی است و می‌خواهم آن را ادامه دهم. در کنکور ریاضی حدود رتبه من ۱۵۰۰ شده و در دانشگاه قصد دارم از این طریق تحصیل را ادامه دهم. همچنین فعلا قصدی برای رفتن از کشور ندارم و دلم می‌خواهد در ایران به تحصیل ادامه دهم.
وی درباره رشته و دانشگاه مورد علاقه‌اش هم گفت: من به رشته‌های معماری و عمران علاقه دارم و با رتبه‌ای که کسب کرده‌ام برای ورود به دانشگاه علم و صنعت تلاش می‌کنم.
رتبه ۴ کنکور زبان درباره درس‌هایی که می‌خواند و آزمون‌هایی که در مدرسه به منظور آماده شدن برای کنکور زبان برگزار می‌شد هم توضیح داد: سطح سوالات کنکور در حد همان آزمون‌های آمادگی بود که در مدرسه از ما می‌گرفتند. حتی شاید کنکور امسال نسبت به آزمون‌های آمادگی قبل از کنکور، راحت‌تر هم بود. به نظرم کسی که به طور متوسط دو روز در هفته به کلاس‌های زبان خارج از مدرسه می‌رود، می‌توانست به راحتی این سوالات را جواب بدهد.
وی در پاسخ به این سوال که «اگر کسی نخواهد یا نتواند به این کلاس‌های خارج از مدرسه برود باز هم می‌تواند در کنکور زبان موفق باشد یا نه» هم گفت: به نظر من همان کلاس‌های مدرسه هم کافی است، اما بیشتر مدارس برای زبان برنامه خاصی ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند. به خاطر همین اگر کسی بخواهد در کنکور نتیجه خیلی خوبی بگیرد شاید نتواند تنها به برنامه‌های مدرسه تکیه کند و نیاز به کلاس‌های اضافی پیدا می‌کند. همچنین درباره نوع مدارسی که در آنها تحصیل کرده گفت که تمام دوران متوسطه‌اش را در مدارس غیردولتی گذرانده کرده است.
این رتبه برتر درباره میزان ساعات مطالعه‌اش در سال کنکور نیز توضیح داد: روزانه به طور میانگین ۴ ساعت درس می‌خواندم و اگر این مقدار بیشتر بود، قطعا نتیجه بهتری هم می‌گرفتم. البته هدف من ماندن در شهر تهران بود که با این رتبه فکر می‌کنم بتوانم بمانم. راستش را بخواهید هدف اول من دانشگاه تهران بود، اما با نتیجه فعلی بعید می‌دانم بتوانم قبول شوم.
رضازاده‌نیا درباره فعالیت‌های جانبی مثل ورزش کردن همزمان با درس خواندن برای کنکور هم با اشاره به اینکه سال‌های قبل از سال کنکور در خانه و البته نه به صورت جدی ورزش می‌کرده است، ادامه داد: سال‌های تحصیل ما همزمان با کرونا شد و برای همین خیلی از برنامه‌های تفریحی مدرسه تعطیل شدند اما الان و بعد از کنکور به باشگاه می‌روم و آنجا ورزش می‌کنم.
این رتبه تک رقمی رشته زبان در خصوص عوامل مهم برای کسب این نتیجه توضیح داد: استمرار در درگیرکردن ذهن با زبان، رمز موفقیت من بود. من هر روز مطلبی مرتبط با زبان برای خودم داشتم. از دیدن فیلم گرفته تا خواندن کتاب و صحبت کردن با دوستانی که در خارج از ایران داشتم. در واقع ما هر چقدر بیشتر با موضوعی درگیر بشویم، به مرور در آن موضوع بهتر می‌شویم. البته خانواده من هم در به دست آوردن این نتیجه خیلی موثر بودند. پدر و مادر من حتی وقتی می‌خواستم در آزمون ورودی مدرسه‌ام شرکت کنم، از من حمایت می‌کردند و به من دلگرمی می‌دادند. اگر آنها نبودند، قطعا در مدرسه دلخواهم قبول نمی‌شدم چه برسد به اینکه این رتبه را در کنکور بیاورم.

رتبه ۵ کنکور هنر: سوالات کنکور امسال عجیب و سخت بود!
هما دادگر، یکی دیگر از رتبه‌های برتر کنکور امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، همان ابتدا به سخت‌تر بودن سوالات آزمون امسال در مقایسه با سال‌های پیش اشاره کرد و ادامه داد: بعد از جلسه کنکور فکر نمی‌کردم نتیجه‌ام اینگونه بشود.
وی همچنین ادامه داد: البته من برای کسب این رتبه درس خواندم، اما با توجه به سختی سوالات، درباره به دست آوردن این نتیجه و این رتبه به شک افتادم.
هما دادگر درباره نوع مدرسه‌ای هم که دوران متوسطه در آن تحصیل کرده است، گفت: هم متوسطه اول و هم متوسطه دوم را در مدرسه غیرانتفاعی درس خواندم.
وی درباره دو نوبتی شدن کنکور برای اولین بار هم با اشاره به اینکه نوبت اول کنکور را آزمایشی داده است، اضافه کرد: در آن زمان واقعا برای کنکور آماده نبودیم. چون من از ابتدای امسال شروع به درس خواندن کردم و در آن چندماه آمادگی شرکت در آزمون را نداشتم. البته اینکه یکبار در شرایط آزمون قرار بگیرید برای داوطلبان خوب است اما به طور در میزان اضطراب من تاثیر چندانی نداشت. البته به نظرم سال بعد که نوبت اول کنکور قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود، بهتر است و چون با آزمون اصلی فاصله کمی دارد، بچه‌ها با آمادگی بیشتری در آن شرکت می‌کنند.
این رتبه تک رقمی کنکور هنر، خانواده و مدرسه را مکمل یکدیگر برای کسب این نتیجه و هر دو عامل را در آماده کردن شرایط برای داوطلبان مهم می‌داند. همچنین درباره علاقه‌اش به رشته و دانشگاهی که دوست دارد در آن به تحصیل بپردازد، می گوید: رشته گرافیک در دانشگاه تهران را می‌خواهم انتخاب کنم.
وی در خصوص میزان ساعاتی که در طول روز مطالعه می‌کرده است هم گفت: این اواخر حدودا روزی ۱۲ ساعت درس می‌خواندم اما اگر به طور کلی بخواهم بگویم، میانگین روزی ۱۰ ساعت درگیر درس بودم. گاهی زمان استراحت فیلم می‌دیدم ولی در برنامه‌ام ورزش نداشتم. مدرسه‌مان هم برنامه ورزشی در سال کنکور برای ما نداشت.
رتبه ۵ کنکور هنر سال ۱۴۰۲ می گوید: در حال حاضر به تحصیل در ایران فکر می‌کنم و گزینه رفتن برایم مطرح نیست.
انتهای پیام/
مدارس برای کنکور زبان برنامه خاصی ندارند! خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار