وزیر کار در شورای اداری کوهبنان مطرح کرد:

شرط دولت برای ممانعت از واردات زغال سنگ 

1402/05/31 - 15:01 - کد خبر: 98575 نسخه چاپی

نصر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر مدیران معادن دولتی و بخش خصوصی قول بدهند زغال مورد نیاز کشور را با عیار مناسب تامین کنند، پیگیری لازم برای ممنوعیت واردات این محصول انجام خواهد شد.

به گزارش نصر، صولت مرتضوی روز سه شنبه در شورای اداری شهرستان کوهبنان افزود: یکی از مشکلات ما این است که کارخانجات به ظرفیت اسمی در تولید نرسیده اند، در واقع اگر ظرفیت تولید یک کارخانه به یک سوم برسد یعنی دیگر دخل و خرج با هم نمی خواند و باید این مساله ریشه یابی شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کارخانجات در کاهش توان تولیدشان به ضعف مدیریتی و بخش دیگر به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات باز می گردد، تصریح کرد: کم انگیزگی کارگران نیز از علل کاهش ظرفیت تولید برخی کارخانجات است و ما نیز اعتقاد داریم مشکلات باید در کوتاه مدت حل شود و حتما نیز حل خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه حل های موجود برای رفع مشکلات مجموعه زغال‌سنگ خاطرنشان کرد: در این راستا چند کار می توان انجام داد یا می‌توان از صندوق فولاد به این مجموعه ورود و در آن سرمایه‌گذاری کرد یا مجموعه زغال سنگ از بخش خصوصی شریک بگیرد و یا اینکه به بخش درون سازمانی یا بخش خصوصی واگذار شود.
مرتضوی همچنین اظهار داشت: ضریب ۱.۵ برای افرادی است که زودتر از موعود از کار افتاده یا فوت می‌شوند که اعمال شود و برای تخصیص چهار درصد حقوق به افرادی که برای آنها اعمال نشده است باید فرایند قانونی طی شود زیرا همه منابع صندوق بازنشستگی دولتی نیستند و بخش زیادی از آن مردمی است.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی از طریق مجاری قانونی نسبت به مطالبات کارگران اقدام کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه که با سرمایه گذاری در مجموعه زغال سنگ باید این کارخانه را از وضعیت موجود نجات داد، تصریح کرد: ایده بازنشستگی کارگرانی که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند، خوب است اما برای این مهم به منابع نزدیک به ۲ هزار همت نیاز داریم تا کسورات آن تامین شود، البته قول مساعد می‌دهیم که این موضوع را پیگیری و در راستای رفع آن تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث رفع مشکلات درمانی، سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت هزینه‌های درمان است، خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان از منابع تامین اجتماعی به بیمه تکمیلی تخصیص می یابد که کارگران باید از آن بهره مند شوند.
مرتضوی با اشاره به اینکه هر ۶ ماه یا هر یک سال یک بار حتما کارگران باید مورد آزمایشات متنوع پزشکی و معاینات درمانی قرار بگیرند، گفت: به منظور توسعه گردشگر معادن، اختیار آنها را به استاندار و مسئولان استان تفویض می کنیم.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها مکلفند منابع تبصره ۱۶ را پرداخت کنند، گفت: وضعیت اشتغال کرمان بهتر از سایر استان های دیگر بوده و این استان پیشران اقتصاد کشور است.

ضعف تجهیزات در معادن زغال سنگ
استاندار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: زغالسنگ بین سه شهرستان کوهبنان، زرند و راور مشترک است و اثر مستقیم هم بر زندگی مردم منطقه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.
محمدمهدی فداکار افزود: با وضعیت فعلی مجموعه زغالسنگ، یعنی نوسازی نشدن و ضعف تجهیزات و امکانات، این مجموعه نه اقتصادی است و نه رضایتمندی کارگری را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه زغالسنگ، طرح توسعه خاص می‌خواهد و نیازمند نوسازی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی برای توسعه در این مجموعه وجود دارد اما باید نوسازی شود و از ظرفیت‌های استان هر چه در توان باشد انجام می‌دهیم.
استاندار کرمان به مدل و تجربه موفق در معادن زغال سنگ طبس اشاره کرد و گفت: دنبال سرمایه‌گذار برای زغالسنگ استان هستیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز (دوشنبه) وارد کرمان شد و صبح روز سه شنبه از کارخانه زغالشویی زرند و معدن زغال سنگ هشونی کوهبنان واقع در شمال این استان بازدید کرد.
کوهبنان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد و یکی از قطب های تولید زغال سنگ در کشور محسوب می شود.
انتهای پیام/
شرط دولت برای ممانعت از واردات زغال سنگ  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار