رئیس سازمان هواپیمایی:

از مهر ۱۴۰۰ تا امروز هیچ هواپیما و موتوری را برای تعمیر به خارج اعزام نکرده‌ ایم/ صادرکننده روغن موتور هواپیما هستیم

1402/05/31 - 13:10 - کد خبر: 98562 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به موضوع نهضت تعمیر قطعه در کشور گفت: هر جایی که تحریم وجود دارد باید برای خودمان خودکفایی و توانمندی ایجاد کنیم و این اتفاقی است که امروز در صنعت هوایی کشور افتاده و با وجود وابستگی جدید صنعت به دنیا، ما امروز روی پای خودمان ایستادیم و برای بعضی از کشورهای دوست که هواپیماهایشان را در کشور خودمان تعمیر می‌کنیم و حتی کشورهای بزرگ، امیدآفرین شدیم.

به گزارش نصر، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به موضوع نهضت تعمیر قطعه در کشور گفت: هر جایی که تحریم وجود دارد باید برای خودمان خودکفایی و توانمندی ایجاد کنیم و این اتفاقی است که امروز در صنعت هوایی کشور افتاده و با وجود وابستگی جدید صنعت به دنیا، ما امروز روی پای خودمان ایستادیم و برای بعضی از کشورهای دوست که هواپیماهایشان را در کشور خودمان تعمیر می‌کنیم و حتی کشورهای بزرگ، امیدآفرین شدیم.
محمد محمدی‌بخش با مقایسه وضعیت فعلی و دوران کرونا بیان کرد: شرایط دنیا در بازه زمانی کرونا و اثراتی که بر اقتصاد هوایی دنیا گذاشت به‌خصوص در کشور ما و همچنین موضوع تحریم و موضوعات متعددی که بر ما گذشت، متاسفانه وضعیت هوایی کشور را در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مشکلات جدی مواجه کرد، به‌گونه‌ای که تعداد هواپیماها، ‌ تعداد پروازهای عبوری و بهره‌برداری مردم از بخش هوایی کشور و پروازهای بین‌المللی دچار چالش جدی شده بود و به مرز خطرناکی نزدیک می‌شدیم.  البته این موضوع مختص ایران نبود و در همه جای دنیا حاکم بود؛ اما در کشور ما به‌دلیل شرایط تحریم، مضاعف شده و کار را برای ما بسیار  سخت می‌کرد.
وی با بیان اینکه ابتدای دولت رئیس‌جمهور تدبیری را در هشت ماده برای بخش هوایی کشور ابلاغ کردند، افزود: بر اساس آن دستور و ابلاغیه دولت به بخش هوایی کشور، چهار راهبرد پیش‌بینی شد؛ اولین راهبرد موضوع تاب‌آوری ناوگان بود که ما بتوانیم حداقل روی پای خودمان بایستیم؛ در حالی که بحث تاب‌آوری با توجه به شرایط تحریم بسیار سخت است. با استفاده از همه ظرفیت‌های  موجود کشور، بخش‌های دانش‌بنیان، استفاده از بخش‌های دفاعی و استفاده از شرکت‌های موجود و پای کار آوردن همه بضاعت کشور در صنعت هوایی، موضوع تاب‌آوری و نهضت تعمیر قطعه به راه افتاد.

از مهر ۱۴۰۰ هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی‌فرستیم
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مثال شاهد این است که از مهر ۱۴۰۰ تا امروز هیچ هواپیما و موتوری را برای تعمیر به خارج اعزام نمی‌کنیم. این توانمندی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و این تاب‌آوری باعث شده که هواپیماهای ما بیشتر سر خط باشند. این موضوع مقایسه خوبی برای گذر از این مساله است.
محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌های سازمان هواپیمایی برای توسعه و نوسازی ناوگان بیان کرد: برنامه ۱۰ ساله‌ای تدوین شده؛ یک برنامه یک ساله و سه برنامه سه ساله که مشخصا امروز نزدیک به ۱۹۰ فروند هواپیما در چرخه خدمت داریم؛ در صورتی‌که در شهریور ۱۴۰۰، این عدد نزدیک به ۱۰۰ فروند بود؛ بخشی از هواپیماها زمینگیر بود که به چرخه برگشت و بخشی از هواپیماهایی که خریداری شده بود که در این شرایط سخت تحریمی اضافه شد و این مسیر کماکان ادامه دارد. الان با کمک دولت و تامین اعتبار برای سال ۱۴۰۲، نوسازی ناوگان را به‌عنوان یک سند تحولی در حوزه هوایی کشور در دستور کار داریم و فکر می‌کنیم تا پایان سال به عدد ۲۵۰ فروند هواپیما برسیم.
محمدی‌بخش که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه چند نگاه در حوزه صنعت هوایی وجود دارد، گفت: یک نگاه اینکه این صنعت کاملا وابسته است که باید از صفر تا ۱۰۰ از خارج تامین شود. این نگاه برای کشوری که در شرایط عادی زندگی می‌کند و شرایط تحریمی را ندارد شاید قابل قبول باشد؛ اما تجربه ۴۳ ساله ما در جمهوری اسلامی ایران و حتی تجربه اخیر کشورهای بزرگی مانند روسیه نشان می‌دهد که اگر از قبل برای موضوع تحریم فکری نکنیم، در حوزه هوایی دچار چالش جدی می‌شویم. بعد از تحریم غرب علیه روسیه، بخش عمده‌ای از هواپیماهای غربی روسیه زمینگیر شد، چون به این مقوله توجه جدی نکرده بودند با اینکه روسیه خودش در حوزه هواپیماسازی دارای تکنولوژی و صنعت پیشرفته بود.
وی ادامه داد: ما چون از قبل به این موضوع فکر کرده بودیم، ارتقای جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری به مقطعی‌که بتواند نظارت‌های عالیه داشته باشد و مجوزهای طراحی و ساخت دهد، یکی از موضوعاتی بود که سال ۱۴۰۰ با کمک ایکائو اتفاق افتاد و جایگاه سازمان هواپیمایی ارتقا پیدا کرد؛ بعد از آن با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتماد به جوان‌ها، ارائه گواهینامه‌های بین‌المللی که در سطح استاندارد زیر نظر هواپیمایی کشوری بتوانند طرحی و تولید کنند، توانستیم زنجیره تامین را بزرگ کنیم و وابستگی‌هایی که ما را زمین‌گیر می‌کرد، قطع کنیم.

صادرکننده روغن موتور هواپیما هستیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: برای مثال ما برای روان‌کارها یا روغن‌های موتور هواپیما مشکلات جدی داشتیم و شرکت‌های معروف دنیا، مثل توتال، نایکو و شل، به ایران روغن موتور هواپیما یعنی مصرفی‌ترین کالای یک مجموعه هوایی را نمی‌دادند، اما ما با همکاری شرکت دانش‌بنیان در یک بازه زمانی کوتاه نه تنها تامین‌کننده نیاز خودمان هستیم بلکه به صادرکننده هم تبدیل شدیم و این اقدامات می‌تواند ما را در حوزه تاب‌آوری پیش ببرد.
محمدی‌بخش با اشاره به موضوع نهضت تعمیر قطعه که به‌عنوان فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده، گفت: هر جایی که تحریم وجود دارد باید برای خودمان خودکفایی و توانمندی ایجاد کنیم. هر جایی ما توانمندی ایجاد کردیم، تحریم یا کم‌اثر یا بی‌اثر شده است. این اتفاقی است که امروز در صنعت هوایی کشور افتاده و با وجود وابستگی جدید صنعت به دنیا، ما امروز روی پای خودمان ایستادیم و برای بعضی از کشورهای دوست که هواپیماهایشان را در کشور خودمان تعمیر می‌کنیم و حتی کشورهای بزرگ، امیدآفرین شدیم.

هواپیمای سیمرغ ظرف یک سال، پرواز عملیاتی انجام داد
وی با اشاره به موضوع ساخت هواپیمای مسافربری گفت: این کارخانه با فرمان مقام معظم رهبری ذیل وزارت دفاع تشکیل شد و سال‌های سال کار کرد که بنا به دلایلی متوقف شد؛ اما بنا به دستور رئیس جمهوری  دوباره آغاز به کار کرد تا جایی که هواپیمای سیمرغ، اولین هواپیمایی ایران ظرف همان زمان‌بندی یک ساله، پرواز عملیاتی‌اش را انجام داد و امروز ما مدعی هستیم که کارخانه هواپیما را داریم؛ اما باید روی بدنه و مدل هواپیما کار کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت هواپیما در دنیا را هم روی خودمان نمی‌بندیم، گفت: اما فرق می‌کند کشوری که صاحب کارخانه هواپیماست، برای مشارکت وارد گفتمان شود یا کشوری که هیچی ندارد. امروز ما با گفتمان اینکه صاحب کارخانه هستیم و می‌توانیم سامانه‌های زیادی را از مجموعه هواپیما طراحی و تولید کنیم، حتی برای ساخت مشترک وارد مذاکره می‌شویم. این نکته کلیدی و خودباوری است که وجود دارد و از همه مهم‌تر سرریز دانش ساخت هواپیما در کارخانه، تاب‌آوری صنعت را در سایر حوزه‌ها ارتقا می‌دهد.
انتهای پیام/
از مهر ۱۴۰۰ تا امروز هیچ هواپیما و موتوری را برای تعمیر به خارج اعزام نکرده‌ ایم/ صادرکننده روغن موتور هواپیما هستیم خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار