بخش کنسولی سفارت ایران در باکو:

آذربایجان مرزهای زمینی خود را به دلیل کرونا بسته است

1402/05/31 - 11:22 - کد خبر: 98550 نسخه چاپی

نصر: بخش کنسولی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد: مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان به خاطر تدابیری کرونایی بر روی همه همسایگانش بسته است.

به گزارش نصر، بخش کنسولی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در خبری اختصاصی به خبرنگار مهر و در خصوص اینکه آیا زائران جمهوری آذربایجان می‌توانند برای سفر اربعین از خاک کشورمان استفاده کنند، اعلام کرد: تا مهر ماه مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان با همه همسایگان آنها بسته است و این موضوع به روابط دو جانبه میان ما و آنها ارتباطی ندارد و از این جهت مشکلی وجود ندارد.
بخش کنسولی سفارت ایران در باکو در ادامه توضیح می‌دهد: مصوبه قرارگاه کرونایی نخست وزیری جمهوری آذربایجان، مقررات بسته بودن مرزهای زمینی با همه همسایگان این کشور را تا مهر ماه سال جاری تمدید کرده است. بر این اساس اتباع آذربایجانی هم برای خروج زمینی از مرزها و هم ورود زمینی باید مجوز مخصوص از دولت خودشان داشته باشند.
گفتنی است مرزهای هوایی میان ایران و آذربایجان باز است و هفته‌ای دو پرواز دوشنبه‌ها و جمعه‌ها بین تهران و باکو برقرار است.
به گزارش مهر، در پی حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در سال گذشته، دولت این کشور اقدام به تخلیه سفارت این کشور در تهران کرد و از آن زمان تنها سرکنسولگری آذربایجان در تبریز مشغول به فعالیت است. اخیراً نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در اطلاعیه‌ای خطاب به ایرانیانی که قصد سفر هوایی به جمهوری آذربایجان را دارند، اعلام کرد که بنابر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از تاریخ دوم تیرماه ۱۴۰۲‌، روند صدور روادید فرودگاهی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی جمهوری آذربایجان متوقف خواهد شد و هموطنانی که نیاز به دریافت روادید ورود برای سفر به جمهوری آذربایجان دارند می‌توانند قبل از سفر و از طریق (سامانه آسان ویزا) اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی کرده و یا جهت دریافت روادید در گذرنامه حضوراً به نمایندگی‌های دیپلماتیک و سرکنسولگری‌های جمهوری آذربایجان مراجعه کنند.
در این اطلاعیه آمده بود: مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان نیز از زمان شیوع کرونا تاکنون برای تردد مسافری به روی اتباع خارجی و همسایه همچنان و تا تصمیمات بعدی بسته است.
دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دارای چهار گذرگاه فعال مرزی جاده‌ای و ریلی در شهرهای آستارا، بیله سوار، جلفا و پلدشت هستند.
در سالهای گذشته زائران آذربایجانی برای سفر اربعین از مرز آستارا وارد کشور می‌شدند که به دلیل مصوبه کرونایی دولت آذربایجان امسال امکان ورود زمینی به ایران ندارند، مگر آنکه دولت آذربایجان بخواهد استثنائاتی برای زائران کربلا در نظر بگیرد.
انتهای پیام/
آذربایجان مرزهای زمینی خود را به دلیل کرونا بسته است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار