اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت پسیل پسته در شهرستان اسکو

رتبه اول شهرستان اسکو با سطح زیر کشت 850 هکتار پسته در آذربایجان شرقی 

1402/05/30 - 17:00 - کد خبر: 98517 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت پسیل پسته در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش نصر، ابوالفضل فرشبافیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به این که پسته (طلای سبز) به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه ویژه‌ای در بین تولیدات کشاورزی داشته و بخش عمده‌ای صادرات غیرنفتی را شامل می شود مدیریت آفات و بیماریهای پسته از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. 
وی ادامه داد: پسيل معمولي پسته بلافاصله پس از متورم شدن و بازشدن جوانه‌هاي پسته در روزهاي اول بهار شروع به فعاليت مي کند و جمعيت آن معمولاً به ‌طور سريع افزايش مي‌یابد. اين آفت با تغذيه از شيره نباتي برگ، جوانه و ميوه، خسارت زيادي به محصول پسته وارد مي آورد و علی رغم سابقه طولانی استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی در کنترل پسیل پسته متاسفانه بعلت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت نسبت به سموم شیمیایی، شاهد افزایش جمعیت و طغیانهای ادواری این آفت هستیم . 
فرشبافیان افزود: پسيل معمولي  يک آفت بومي در پسته کاریهاي ايران و کشورهاي همجوار مي باشد. اين حشره در حال حاضر آفت کليدي و مهم باغهاي پسته در ايران است.  با توجه به چند نسلی بودن آفت هر ساله باغداران براي کنترل آفت از حشره کشهاي مختلف و در دفعات متعدد استفاده مي کنند، لذا با هدف کاهش مصرف آفت کش هاي شيميايي و مدیریت بهتر این افت طرح های پایلوت در این شهرستان اجرا می شود. 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر شهرستان اسکو با سطح زیر کشت 850 هکتار پسته ، رتبه اول استان را داراست. 
انتهای پیام/
رتبه اول شهرستان اسکو با سطح زیر کشت 850 هکتار پسته در آذربایجان شرقی  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار