استاندار آذربایجان غربی:

امنیت، مهمترین پیام عبور زوار اربعین از مرز تمرچین است

1402/05/30 - 12:20 - کد خبر: 98500 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص مرز تمرچین برای عبور زوار اربعین از سال گذشته و تداوم آن در سال جاری گفت: امنیت، مهمترین پیام این طرح است و قطعا تردد زائران از این مرز چند برابر سال گذشته خواهد بود.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در گفت وگویی افزود: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم این بود که بتوانیم از همه ظرفیت‌های مرزی ایران و عراق در ایام اربعین استفاه کنیم که با توجه به این امر، مرز تمرچین در پیرانشهر برای عبور زوار بازگشایی شد.
وی اضافه کرد: از جمله مزیت‌های عبور زوار از مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر در ایام اربعین، نزدیک تر بودن مسیر به ویژه به شهر مقدس سامرا و وجود آب و هوای مناسب است که پارسال رضایت زائران تردد کننده را نیز در پی داشت.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: سال گذشته با تلاش‌هایی که صورت گرفت، ۷۰ هزار نفر از این مرز عبور کرده و به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند.
وی با اشاره به برنامه ریزی‌های گسترده صورت گرفته برای سال جاری و میزبانی از چندین برابر زائران سال گذشته اظهار کرد: امسال توصیه شده که زائران پنج استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان مرز تمرچین را برای عبور انتخاب کنند.
معتمدیان با بیان اینکه الزامی برای تردد زائران این استان‌ها نیست، یادآور شد: زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف برای عبور ۵۰۰ هزار نفر در ایام اربعین امسال از مرز تمرچین تامین و تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شده است.
وی تاکید کرد: علاوه بر آن، امسال قرار است زائران از منطقه قفقاز و کشورهای همسایه شمال غرب ایران نیز از مرز تمرچین عازم عتبات عالیات شوند که این امر موجب تسهیل کار آنها نیز خواهد شد.
وی یکی از مهمترین ماموریت‌های امسال را رفع مشکلات پیش آمده طی سال جاری و اتخاذ تدابیری برای بهبود شرایط زوار به ویژه در زمان بازگشت از عتبات عالیات عنوان کرد و گفت: سال گذشته بخشی از مشکلات ما در حمل و نقل به ویژه در بازگشت بود که امسال تدبیر لازم در این خصوص صورت گرفته و با ایستگاهی که در الحسینیه بغداد راه اندازی کرده‌ایم، این مشکل حل شده است.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه کاهش هزینه‌های حمل و نقل در آن سوی مرزها هم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده تا سهولت رفت و آمد زائران با هزینه مناسب بیشتر شود.
معتمدیان با اشاره به برگزاری همایش ویژه اربعین با حضور وزیر کشور در ارومیه و با حضور موکب دارانی از استان‌های شمال غرب کشور افزود: در اربعین، حرکت اصلی مربوط به خود مردم است و ما نیز کمک کار و تسهیل کننده کار آنها هستیم.
وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های خوب راه اندازی مرز عبور زوار اربعین طی سال گذشته از مرز تمرچین، حضور هموطنان اهل سنت و همچنین اقلیت‌های دینی در پذیرایی از زوار بود که جلوه‌های بسیار زیبایی از اتحاد و وحدت ادیان را خلق کرد و در خاطره‌ها ماندگار شد.
معتمدیان ادامه داد: امسال نیز موکب داران بسیاری برای حضور در تمرچین و مسیرهای منتهی به مرز اعلام آمادگی کرده و مستقر شده‌اند.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که با راه اندازی مرز تمرچین به عنوان مرز عبوری زوار محقق شد، بهبود وضعیت راه‌ها و زیرساخت‌ها بود که به خوبی تحقق یافت و مسیرهای منتهی به مرز، تعریض و چهار بانده شده تا زائران به خوبی و با سهولت بیشتری از این مسیرها تردد کنند.
به گزارش ایرنا، مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال گذشته برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.
انتهای پیام/
امنیت، مهمترین پیام عبور زوار اربعین از مرز تمرچین است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار