نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی؛

تکمیل حلقه آبی تبریز پیگیری می‌شود

1402/05/29 - 16:31 - کد خبر: 98460 نسخه چاپی

نصر: نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش انجام شده برای تامین آب جایگزین سد نهند تبریز، گفت: نیمی از رینک (حلقه) ۵۶ کیلومتری این شهر اجرا شده است و تکمیل طرح از طریق وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، روح اله متفکر آزاد روز یکشنبه در بازید از روند تکمیل پروزه آبرسانی تبریز به همراه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی یکی دیگر از نماینده های مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر چند مشکل قطعی آب مناطق شمال شهر تبریز رفع شده است اما خشک شدن آب سد نهند زنگ خطری برای تامین آب این شهر بود و از این رو تکمیل رینگ(ارتباط) آبی این شهر و البته در کنار آن برنامه های اساسی همچون انتقال آب ارس را بیش از پیش ضروری می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی روز یکشنبه در جریان بازدید دو نماینده تبریز در خانه ملت از روند تکمیل پروژه آبرسانی تبریز اعلام کرد: دهم تیرماه گذشته و با توجه به نبود آب در سد نهند، این خط را که ۶ شهرک باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت از این محل تامین آب می شدند از مدار خارج کردیم و آب این مناطق را از طریق پمپاژ آب از داخل شهر تامین کردیم.
محمد خانی ادامه داد: این مناطق از اول اردیبهشت تا دهم تیرماه به ترتیب از مدار خط آبرسانی نهند خارج و به خط لوله جنوب شهر و آب زرینه رود وصل شدند و در واقع با این کار، رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ آب وارد مدار شد.
خانی گفت: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب این شهر، در واقع آب زرینه رود به ۳۵ درصد از این شهر وصل شد و اهالی این مناطق از آب سبک این خط انتقال بهره مند شدند و تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه تاسیسات آبیاری تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده است، گفت: پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک ها به ناچار به هم خورد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «سیدمحمدرضا تاج الدینی» و «روح الله متفکرآزاد» امروز در بازدید از این طرح آبی، از همت و تلاش کارکنان شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان، به جهت تامین نیاز آبی جایگزین سد نهند تبریز در مدت کمتر از سه ماه قدردانی کردند.
نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کردند: تکمیل و بهره برداری به موقع از طرح آبی جایگزین نهند، گامی اساسی در تامین کسری آب شرب تبریز است.
سالانه نیاز آبی تبریز ۴۰۰ لیتر افزایش می یابد و امسال با خارج شدن سد نهند از مدار تولید که ۹۵۰ لیتر نیاز این شهر را تامین می کرد کسری یکهزار و ۳۵۰ لیتری به شبکه آبرسانی تبریز وارد و موجب قطع آب برخی مناطق شمالی شهر شد.
شرکت آبفای استان برای جبران خشک شدن آب سد نهند و تامین نیاز ۶ هزار لیتری مصرف استان در ثانیه اقدام به حفر چند فقره چاه و اجرای رینک آبی به منظور انتقال آب زرینه رود به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب تبریز به شمال شهر کرد.
پیش از اجرای طرح آبی جایگزین نهند، آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات ها یک درصد تأمین می‌شد.
انتهای پیام/
تکمیل حلقه آبی تبریز پیگیری می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار