یک روانشناس:
مدرسه در تامین بلوغ عاطفی و آشنایی دانش آموزان با بهداشت روانی نقش اساسی دارد
نصر: یک روانشناس به مسئولیت مدرسه اشاره کرد و گفت: مسئولیت مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانش آموزان به مسائل اجتماعی، فردی و اخلاقی خلاصه نمیشود، بلکه مدرسه در تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار، تأمین بلوغ عاطفی و آشنایی دانش آموزان با بهداشت روانی نیز نقش اساسی ایفا میکند.
به گزارش نصر، لیلا نوعی با بیان اینکه فرزندان در مدرسه دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه میکنند، اظهار کرد: معلم با تکریم شخصیت، محبت، توجه و ایجاد اعتماد به نفس، آنها را در مسیر صحیح هدایت قرار میدهد، دانش آموزان در مدرسه چگونگی برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران و مسئولیت پذیری را میآموزند و راههای مبارزه با کینه توزی، دیگر آزاری و حسادت را یاد میگیرند.
وی با بیان اینکه چه مدرسههایی برای دانشآموزان دوست داشتنیاست، افزود: اولین چیزی که یک مدرسه را به لحاظ سلامت روانی تایید میکند، مدرسهای است که مسئولان و معلمان آن علاوه بر اینکه راههای ارتباط موثر با دانشآموزان را میدانند، به برقراری ارتباط با بچهها مشتاق بوده و آنها را به خودشناسی سوق دهند.
وی با اشاره به اینکه مدرسهای به لحاظ سلامت و روان سالم است که در آن افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، گفت: سطوح اولیه این ارتباط توسط، معلمان دیده میشوند و با روابطهای حمایتگرانه اصول کلی سلامت و روان مشخص میشود.
نوعی ادامه داد: این روابط ابعاد مختلف احساسات، اهداف و تصمیمگیری در مدارس دانشآموزان را شامل میشود، دانشآموزان باید احساسات خود را بشناسند و در مدرسه درباره آن صحبت کنند.
وی پرداختن به سلامت روان دانش آموزان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در مواجهه با چالشها و مشکلات روزمره، ما براساس ویژگیهای روانی خود با مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم، هر چه از بهداشت روانی بیشتری برخوردار باشیم آسیب پذیری کمتر خواهد بود.
این روانشناس به دلایل مشترک فرار از درس دانشآموزان اشاره کرد و گفت: یادآوری یک تجربه تلخ، ناامیدی، کمبود اعتماد بهنفس، فشارهای روحی و حواس پرتی از جمله دلایل مشترک فرار از درس دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه رابطه بین معلم و دانشآموز باید یک رابطه دلبستگی باشد، بر لزوم فعالیتهای معلمان برای افزایش اعتماد به نفس در دانشآموزان تاکید کرد و ادامه داد: اهمیت اعتماد به نفس در دانش آموزان را نباید نادیده گرفت، اعتماد به نفس و اعتماد به تواناییها برای کودکان بسیار مهم است تا مهارتهای اجتماعی خود را توسعه داده و از پتانسیل و توان کامل خود در داخل و خارج از کلاس درس استفاده کنند.
وی افزود: نقش معلم در اعتماد به نفس دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است، به یاد داشته باشیم که اعتماد به نفس منجر به موفقیت دانش آموزان در تحصیل بهتر آنها میشود و بهترین هدایا به دانش آموزان القای حس اعتماد به نفس قوی در آنها است.
وی متذکر شد: آموزش مهارتهای تازه به دانشآموزان، فراهم سازی زمینه برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان، بازخورد مثبت به آنها، تعدیل مقایسههای ذهنی دانشآموزان و کمک به شناخت هر چه بهتر خود، از جمله وظایف معلمان در برابر دانشآموزان است.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا