رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش آذربایجان شرقی مطرح کرد:

صادرات؛ تنها راه برون رفت از بحران صنعت کفش تبریز / افزایش 300 درصدی قیمت مصالح تولید کفش

1402/05/29 - 09:48 - کد خبر: 98410 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش آذربایجان شرقی گفت: چاره راه را فقط در صادرات می دانیم و در این راستا نیز فعالیت هایی انجام داده ایم؛ رکود اگر چه جهانی است و تنها کشور ما نیست اما راهکار هایی برای برون رفت وجود دارد، راهکار ما برای برون رفت از این وضعیت صادرات است اما نه با پروتکلی که دولت ما برای صادرات اتخاذ کرده است.

به گزارش نصر، "علیرضاجباریان فام" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
وی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک روز خبرنگار و تقدیر از تلاش های آژانس خبری تحلیلی نصر به وضعیت نامطلوب صنعت کفش اشاره کرد و گفت: قیمت تمام لوازم ساخت کفش نسبت به سال گذشته افزایش چند برابری داشته است، مثلا آستر بزی نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش قیمت داشته، چرم رویه و تمامی وسایل دیگر افزایش قیمت دارند، علاوه بر آن دستمزد کارگران با این که 20 درست افزایش داشته اما ما 50 درصد افزایش داده ایم و در برخی موارد 100 درصد اما باز امکان معیشت با این مبالغ وجود ندارد از سوی دیگر نیز دولت مالیات را با جدیت می طلبد!
جباریان ادامه داد: وضعیت پولی مناسبی نداریم، اگر دولت نتواند تسهیلات بانکی به کارگاه‌ها ارائه کند قطعا این کارگاه ها تعطیل خواهند شد.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت‌: چاره راه را فقط در صادرات می دانیم و در این راستا نیز فعالیت هایی انجام داده ایم؛ رکود اگر چه جهانی است و تنها کشور ما نیست اما راهکار هایی برای برون رفت وجود دارد، راهکار ما برای برون رفت از این وضعیت صادرات است اما نه با پروتکلی که دولت ما برای صادرات اتخاذ کرده است.
وی در ادامه به آمار واحد های تولیدی و فروش کفش در سطح تبریز پرداخت و گفت: 95 درصد واحد های تولیدی در تبریز بعنوان واحد های کوچک، دو هزار و 800 واحد تولیدی، یک هزار و 200 واحد فروش و چهار  هزار و 200 مورد پروانه دارند که هزار مورد دیگر نیز بدون پروانه فعالیت می کنند. 
  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش آذربایجان شرقی اضافه کرد: با احتساب کارگران 60 هزار نفر در صنعت کفش تبریز بصورت مستقیم فعالیت می کنند، مصرف سالانه در سه سال گذشته سه جفت بوده که اکنون به زیر سه درصد رسیده است. 
وی خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت تداوم داشته باشد کفش های چرمی به کفش های پلاستیکی تبدیل شده و از طرح های مصنوعی چرم استفاده خواهد شد.
وی افزود: در حوزه صنعت کفش دست دوز متاسفانه مشکل اصلی ما این است که تدیگر نیروی کار جدیدی وجود ندارد چون سود آنچنانی نداشته و باعث می‌شود که صنعت کفش دست دوز از بین برود.
انتهای پیام/
صادرات؛ تنها راه برون رفت از بحران صنعت کفش تبریز / افزایش 300 درصدی قیمت مصالح تولید کفش محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار