سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز ؛

کمبود آب چالش جدی حوزه فضای سبز تبریز است

1402/05/28 - 21:17 - کد خبر: 98395 نسخه چاپی

نصر: سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: کمبود منابع آب خام، چالش جدی حوزه فضای سبز این شهر و انجام اقدامات اساسی و جبرانی پایدار در این زمینه ضروری است.

به گزارش نصر، سیامک آسیایی روز شنبه در جلسه بررسی طرح‌های توسعه شبکه آب خام فضای سبز تبریز با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت بهینه منابع آب خام حوزه فضای سبز، افزود: از مهمترین و اساسی‌ترین راهکارهای حل مشکل آب خام حوزه فضای سبز، اجرای طرح جامع آب خام تبریز است که با همکاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری و با تعیین مشاور طرح مزبور، مقدمات انجام مناقصه آزاد در این زمینه در حال انجام است.
وی با اشاره به اقدامات بلندمدت و کوتاه مدت سازمان سیما، منظر و فضای سبز در خصوص مدیریت بهینه آب خام حوزه فضای سبز شهرداری تبریز، اظهار کرد: تحقق اجرای کامل طرح جامع آب خام تبریز از اهداف چندین ساله شهرداری بوده و در سال جاری با تعیین ردیف بودجه عمرانی این طرح وارد فاز اجرایی می شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: انتقال آب از مناطق پربرخوردار به کم برخوردار و وصل شبکه‌های آب خام مناطق به یکدیگر از مزایای اجرای این طرح است و با تحقق آن به راحتی آب مورد نیاز برخی مناطق کم برخوردار از مناطق پرآب غرب و جنوب غرب تبریز تامین می‌شود.
آسیایی، ادامه داد: برای تامین آب خام مورد نیاز فضای سبز این شهر، ۴۰ کیلومتر لوله گذاری و توسعه شبکه آب خام فضای سبز انجام و آبیاری سنتی به مکانیزه تبدیل شده است.
وی استفاده از سیستم مه‌پاش در آبیاری چمن کاری‌ها، حفر چاه‌ جذب برای تقویت سفره‌های زیرزمینی و ذخیره‌سازی آب، افزایش رطوبت زیرسطحی خاک نباتی، تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه‌های مقاوم و کم نیاز آبی و کاهش تدریجی سطح چمن کاری در سطح شهر را از راهکارها و اقدامات اخیر حوزه سیما، منظر و فضای سبز در مدیریت بهینه منابع آب خام شهری اعلام کرد.
آسیایی، افزود: تلاش می شود در بحران کم‌آبی موجود با مدیریت بهینه منابع آب خام حوزه فضای سبز این شهر، خللی در روند نگهداری و توسعه فضاهای سبز شهری پیش نیاید.
طرح جامع آب خام تبریز به منظور استفاده از پساب و انتقال آب غرب به شرق تبریز جهت ایجاد شبکه شهری برای آبیاری فضای سبز اجرا می شود.
کلانشهر تبریز دارای ۲۸۵ پارک و بوستان محلی و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار فضای سبز است که ۳۰۰ هتکار از فضای سبز این شهر به چمن کاری اختصاص دارد.
سرانه کمی فضای سبز تبریز شامل تمامی فضاهای سبز در اختیار شهرداری حدود ۱۶ مترمربع است در حالی که بر اساس استاندارد باید ۲۵ مترمربع باشد.
سرانه کیفی فضای سبز تبریز شامل پارک ها نیز حدود ۴.۷ مترمربع است که در شرایط استاندارد این سرانه حدود ۱۵ مترمربع است.
انتهای پیام/
کمبود آب چالش جدی حوزه فضای سبز تبریز است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار