عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

تحریم‌ها، دیپلماسی علمی را محدود نکرده است

1398/09/28 - 14:17 - کد خبر: 9835 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با اینکه تحریم‌ها محدودیت‌هایی در کشور ایجاد کرده است اما در خصوص فعالیت‌ها و دیپلماسی علمی تنها توانسته تاثیر اندکی روی رفت و آمدهای محققان به کشور داشته باشد. با این وجود همچنان ارتباطات علمی بین المللی با کشورهای همسایه و اروپایی به قوت خود باقی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علیرضا رهایی رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی پُل، روز پنجشنبه در گفت و گو یی با اشاره به اینکه تعدادی از محققان به دلیل برخی محدودیت‌های اعمال شده نسبت به کشور نتوانسته‌اند در این کنفرانس حضور پیدا کنند، اظهار داشت: برخی محدودیت‌ها به دلیل مسائل تحریم در حوزه آموزشی و علمی بر رفت و آمدها تاثیر گذاشته است و محققان به این کنفرانس نرسیدند اما مقالات خود را ارسال کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعدادی از محققان از کشورهای مختلف مثل آمریکا، کانادا، ایتالیا، هندوستان و مالزی در کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: از نظر کلی با ظرفیت و ارتباط خوبی که در کشور ایجاد شده است، بسیاری از مسائل در خصوص سطح علمی ایران از طریق مجلات و رسانه‌ها به دنیا منتقل می‌شود و کمبودی از نظر دانش، مدیریت مسائل علمی و راهبردی نداریم و محرومیت باعث ایجاد مشکلاتی نشده است.
رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی پُل عنوان کرد: دانشگاهیان، پژوهشگران و پیمانکاران کارهای بزرگی در کشور با اتکا به دانش درونی انجام می‌دهند و اقداماتی نیز باوجود تمامی محدودیت‌ها درحال انجام است اما ارتباط با خارج کشور باعث می‌شود که فعالیت‌ها را با کیفیت بیشتری انجام دهیم.
به گفته رهایی، ارتباطات با سایر کشورها بهره خوبی به بخش‌های تخصص داخل کشور می‌دهد اما در نبود آن‌ها نیز به خوبی کارها انجام می‌شود.

رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی پُل در ادامه تصریح کرد: ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با سایر کشورها بسیار پر رنگ است و دولت به صورت خاص به این مسئله ورود نکرده است اما خوشبختانه دانشگاه‌ها از گذشته ارتباط خوبی با مراکز علمی خارج کشور داشته‌اند و هم اکنون با وجود تمامی محدودیت‌ها نیز ما دانشجویان مشترک بسیاری با سایر کشورهای منطقه و اروپایی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: ارتباط مشترک با اساتیدی که در کشورهای مختلف هستند باعث می‌شود تا تحقیقات و پروژه های مشترک شکل بگیرد و بسیاری از تجربیات علمی از این طریق منتقل می‌شود و مسئله دیپلماسی علمی تاثیرگذاری زیادی از مسائل سیاسی نداشته است.

انتهای پیام/
تحریم‌ها، دیپلماسی علمی را محدود نکرده است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار