مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

طرح تامین آب جایگزین سد نهند تبریز پیشرفت ۹۵ درصدی دارد 

1402/05/27 - 16:45 - کد خبر: 98343 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به خارج شدن سد نهند تبریز از مدار تولید و مصرف گفت: با کار جهادی و متعهدانه، طرح تامین آب جایگزین این سد در مدت کمتر از سه ماه اجرا شد و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مراحل اجرایی کل طرح تامین آب مناطق شمالی شهر پایان یافته است.

به گزارش نصر، محمد خانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پنج درصد باقیمانده طرح مزبور، با توجه به تغییر مسیر جریان هیدرولیکی تامین آب ، نیاز به تنظیمات شبکه توزیع است که همکاران شرکت آب و فاضلاب به صورت شبانه روزی در حال انجام تنظیمات و مرتفع کردن مشکلات فنی هستند.
وی با اشاره به قطعی و افت فشار چند روز اخیر در برخی مناطق شمال کلانشهر تبریز گفت: با قطع جریان آب سد نهند که با تولید ۹۵۰ لیتر برثانیه، آب شرب چندین شهرک واقع در قسمت شمالی شهر از جمله شهرکهای باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت را تامین می کرد، ساکنان این مناطق با تهدید قطعی آب مواجه شدند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب از اواخر سال گذشته پیش بینی و مطالعات لازم در رابطه با اجرای طرح جایگزین در صورت بروز حادثه در منابع تامین آب را انجام داده و نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار اقدام کرده بود ، با اعلام خروج سد نهند از مدار تولید و توزیع، موضوع طرح جایگزین با شدت و قوت پیگیری و عملیاتی شد.
خانی گفت: برای اجرای طرح تامین آب جایگزین، اقدامات موثر و همزمان به صورت شبانه روزی و جهادی از چند جبهه کاری از جمله افزایش ظرفیت انتقال آب چاههای شرق کلانشهر تبریز به مناطق تحت پوشش سد نهند شامل احداث خط انتقال در سایزهای ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیمتری به طول ۲۷ کیلومتر، بهسازی و اسید شویی چاهها و احداث سیستم کنارگذر (بای پس) خطوط انتقال چاهای شرق تبریز در محل فشار شکن باسمنج ، ایجاد ایستگاه پمپاژ جهت انتقال آب زرینه رود از مخازن مادر به مناطق تحت پوشش ولی عصر و باغمیشه با ظرفیت ۳۰۰ لیتر در ثانیه و تامین آب از چاههای تازه احداث شده در منطقه فن آوران و دره مارالان آغاز شد.
وی ادامه داد: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ، آب وارد مدار توزیع شد و به این ترتیب آب زرینه رود و چاههای شرق تبریز به مناطق مرتفع کلانشهر تبریز وصل شد.
خانی با بیان اینکه اجرای این عملیات در شرایط بحرانی و در کمتر از سه ماه تکمیل شد، اظهار کرد: اهالی مناطق شمالی تبریز از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره مند شدند و در عمل تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تاسیسات آب شرب در مناطق شمالی تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده بود، پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک ها به ناچار به هم خورد و برای به تعادل رساندن شبکه آبرسانی نیازمند تغییر مسیر آبرسانی بود.
وی با اشاره به اینکه بروز حوادث پیش بینی نشده و فنی، در سرعت اجرای این طرح آبرسانی تاثیر گذار بود، گفت: در نهایت با انجام اقدامات لازم آب مناطق شمال تبریز از جمله محلات باغمیشه، فرشته، نصر، ولی امر و سپهر به طور کامل برقرار و پایدار شد.
خانی اظهار کرد: اجرای طرح آبرسانی به بخشی از کلانشهر تبریز از طریق خط اتصال شمال به جنوب اقدامی جهادی و محصول یک کار تیمی و کوشش مجاهدانه و شبانه‌روزی و همچنین عزم راسخ دولت و همت مسئولان اجرایی در سطح وزارتخانه و سازمان‌های متولی و استان است.
وی ضمن عذرخواهی از بابت بروز قطعی و افت فشار صورت گرفته در شبکه توزیع در چند روز اخیر، از همراهی مردم شریف این مناطق با مسئولین آب و فاضلاب استان قدردانی کرد.
گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان طاقت‌فرسا، خشکسالی های چندساله و کمبود بارش ها باعث افت فشار آب در برخی از مناطق کلانشهر تبریز ‌شد تا اینکه در روزهای آخر تیرماه با خشک شدن سد نهند به عنوان یکی از منابع تامین آب قسمتی از مناطق شمال تبریز، افت فشار و قطعی آب در این مناطق ملموس شد.
بر این اساس طرح تامین آب جایگزین این سد از خط زرینه رود و چاه های جدید اجرا شد.
پیش از اجرای این طرح، آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات ها یک درصد تأمین می‌شد.
انتهای پیام/
طرح تامین آب جایگزین سد نهند تبریز پیشرفت ۹۵ درصدی دارد  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 4 نظر

پاسخ   ناصرفرشباف علیزاده   9 ماه پیش  

باعرض سلام خدمت آقای خانی،بنده دریکی ازبرج های کوی استانداری ساکن هستم،از۱۸مردادماه تا امروزآب نداریم نمی‌دونم چطوری می‌فرمایید که آب این منطقه وصل شده یه فکری به حال ما بکنید ممنون

پاسخ   اهل باغمیشه   9 ماه پیش  

جناب آقای خانی دروغ گفتن هم حدی دارد کدام کار جهادی وقتی از روز سه شنبه کار لوله گذاری در خیابان شهید ذاکر حیدری در شیت7 متوقف شده بود تا دیروز (شنبه) آنهم تا وقت اداری کار می کنند از جمعه گذشته تا این جمعه 27 مرداد آب در این مناطق بطور کلی قطع شده بود و این دو روز وقت ساعتی آب داریم حتما می دانی دروغ کلید همه گناهان است اگر عرضه دارید آب خانه مسئولین استان را یک روز قطع کنید

پاسخ   محمد   9 ماه پیش  

فاتحه دریاچه ارومیه را با قطع آب زرینه رود خواندید...

پاسخ   رسولی   9 ماه پیش  

کاش میشد که به مردم روش درست مصرف کردن آب را یاد می‌دادن که با آب شرب ساختمان سازی نکنن ماشین وحیاط و کوچه پارکینگ نشورند کاش در هر کوچه و خیابانی قدم به قدم بنرهای تبلیغاتی بزرگ طریقه مصرف آب را نصب میکردن کاش درمدرسه هرروز روش مصرف آب را به بچه‌ها یاد بدهند چون پدر و مادرهای این بچه‌ها خودشان روش مصرف آب را نمیدانن کاش در مصرف آب کتابی نوشته شود وبه کتاب‌های اموزشی بچه‌ها اضافه شود کاش درزمینه آموزش آب به مردم بیشتر هزینه شود تا این طلای با ارزش هرروز نابود نشود
پژوهشیار