فرماندار اسکو در مصاحبه اختصاصی با نصر تشریح کرد:

عاقبت شورای شهر سهند / تغییر چهره کندوان / برگزاری بزرگداشت آیت الله میلانی در اسکو

1402/05/28 - 07:19 - کد خبر: 98327 نسخه چاپی

نصر: فرماندار اسکو با اشاره به آخرین اتفاقاتی که در شورای شهر سهند افتاده؛ عدم توقف فعالیت ها در شهرداری سهند را یک ضرورت خواند.

به گزارش نصر، حسین فیروزی در مصاحبه اختصاصی سردبیر نصر  در ابتدا از این رسانه به پاس تلاش ها در راستای آگاه سازی عمومی تقدیر کرد.
 
سرنوشت شورای شهر سهند
فیروزی در خصوص اتفاقات اخیر در شورای شهر سهند گفت: وظیفه دستگاه حاکمیتی هدایت، نظارت و حمایت است و در حول این سه محور به عملکرد دستگاه‌ها نظارت می‌شود. شورای شهر جهت رفع مشکلات شهروندان ایجاد شده و همچنین شرح وظایف در قانون تعریف شده است اما با این وجود از شورای شهر سهند رضایتی نداشته و شاهد عملکرد خوبی نبودیم چنانچه شهرداری سهند بعد از انتصاب با وجود تذکرات متعدد در مدت کوتاهی استیضاح شد و دستگاه قضایی به حق به مسأله ورود کرده که قطعاً نتیجه به نفع مردم عزیز سهند خواهد بود. در حوزه اجرایی شهر بعضی اتفاقات پیش‌بینی شده بود چنانچه عملکرد و خدمات شهرداری لحظه‌ای متوقف نشده و در کنار آن برخی از قوانین بدون مصوبات شورای شهر قابل اجرا است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل با پنج نفر شورای شهر رسمیت می‌یابد تا بر عملکرد شهرداری نظارت کند سعی بر این است که اطاله وقت برطرف شود.
فرماندار اسکو گفت: بحث عمده بر روی مصوبات شورای شهر در هیأت تطبیق و نظارت کلی است که با حضور مستمر بازرسین استانداری در حوزه مالی و شهرسازی و سازمان بازرسی کل برخی مشکلات پیشگیری شده است.
 
تغییر چهره کندوان

 فرماندار اسکو در خصوص حوزه گردشگری روستای صخره‌ای کندوان گفت: این روستا از ظرفیت خوبی برخوردار است به گونه‌ای که سالانه دو میلیون گردشگر از این روستا بازدید می‌کند. کندوان در کنار بحث گردشگری به دلیل بافت خاصی که دارد به عنوان آثار تاریخی یاد می‌شود زیرا تنها روستای سنگی منحصر به فرد است که دارای سکونت اهالی روستا است و این موضوع روستا را از دیگر آثارتاریخی متمایز کرده است.
وی اذعان داشت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، روستای کندوان را در سال ۷۶ در فهرست آثار ملی ثبت کرده است و تلاش بر این است که ثبت جهانی گردشگری شود که به عنوان کاندیدا در سطح کشور مطرح شده و از لحاظ جذب گرشکر کمک بسزایی خواهد کرد. اما به دلیل ساخت و ساز‌های غیر مجازی که در دهه‌های گذشته صورت گرفته است این امر را غیرممکن ساخته است. این ساخت ساز‌های غیر مجاز به دلیل سکونت اهالی روستا و بر اساس ‌نیاز‌های روزانه صورت گرفته که با معرفی نقطه سکونت جایگزین این مشکل را حل خواهیم کرد.
فرماندار اسکو اضافه کرد: روستای کندوان در جایگاه اصلی خود نیست در این راستا شرکت مشاور نزدیک به دو دهه است مطالعاتی را انجام می‌دهد و تمام اقدامات را بررسی می‌کند تا برنامه‌هایی را در طرح جامع کندوان مصوب کند و این محدوده ۳۲ هکتاری روستای کندوان را که جوابگوی حجم گردشگران نیست گسترش یابد. توسعه روستای کندوان با خریداری زمین ۱۴ هزار مترمربع که خارج از محدوده روستا است صورت می‌گیرد و با تأسیس پارکینگ طبقاتی مشکل پارک خودرو‌ها حل و از آسیب به آثار تاریخی داخل روستا جلوگیری خواهد شد در کنار آن بنیاد مسکن نیز مشتاق ساخت مرکز تجاری و خدماتی به مساحت ۴۲ هزار مترمربع است که پارکینگ این مرکز دغدغه توقف خودرو‌ها را از بین می‌برد.
 
سهند و چالش هایش
فرماندار اسکو گفت: به دنبال سفر ریاست جمهوری احداث 16 باب مدرسه در شهر جدید سهند تصویب شد که با احداث نها چالش آموزش و پرورش در این شهر کاهش می یابد.
وی ادامه اد: در حوزه بهداشت و درمان نیز سکنه سهند با مشکل مواجه هستند که با همکاری وزیر راه و شهرسازی، شرکت عمران و وزارت بهداشت بیمارستان احداث و تجهیز خواهد شد.
فیروزی گفت: در شهر جدید سهند ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر که ۳۶ هزار مسکن مهر و چهار هزار واحد شرکت‌ها و خود مالکین ساخته شده است. برنامه محوری دولت رئیسی ساخت مسکن است که بیشترین پروژه در سطح استان در شهر سهند صورت گرفته در این راستا ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی برنامه چهار سال آتی شهر جدید سهند است که فعلا ساخت ۲۴ هزار واحد شروع شده و در مهر امسال ۴۰۰ واحد مسکونی تحویل داده می‌شود.
وی ادامه داد: مسکن‌های در حال ساخت زیر نظر مشاور بوده و با زیرساخت بهتر و با کیفیت تحویل داده می‌شوند. با وجود زمین رایگان متأسفانه افزایش قیمت مصالح منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن برای مالکان می‌شود اما دولت با افزایش مبلغ تسهیلات این مشکل را جبران می‌کند.
 
برگزاری گرامیداشت آیت الله میلانی
فرماندار اسکو همچنین از برگزاری آئین گرامیداشت آیت الله میلانی در اسکو خبر داد و افزود: مراسم گرامیداشت آیت الله میلانی که یکی از علمای تراز اول جهان اسلام است  در اسکو برگزار می شود.
وی ادامه داد: آیت الله میلانی از جمله علمایی بود که پیش از انقلاب دارفانی را وداع گفته اند و امام خمینی و رهبر انقلاب بارها از ایشان نام برده و ارادت خاص شان را اعلام کرده اند؛ این مراسم 28 شهریور ماه امسال در مسجد جامع بازار اسکو ترتیب می باید.

 سیمای شهرستان اسکو
 فرماندار شهرستان اسکو گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت افزایش جمعیت و انتقال سرریز جمعیت کلان شهر‌ها به شهر‌های جدید است با اجرای پروژه مسکن مهر این روند به سرعت پیش رفت تراکم ۵ درصدی جمعیت استان در شهرستان اسکو است.
وی در خصوص سیمای شهرستان اظهار داشت: اسکو با مساحت یک هزار و 782 کیلومترمربع نزدیکترین شهرستان به مرکز استان آذربایجان شرقی است که شامل دو بخش مرکزی و ایلخچی است و سه شهر جدید سهند، اسکو و ایلخچی را در بر دارد، طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیتی بالغ بر ۱۵۸ هزار نفر ثبت شده و با تکمیل واحد‌های مسکن مهر شهر جدید سهند که از سال ۹۵ جمعیت در این منطقه ساکن شده است؛ برآورد افزایش جمعیت بر اساس آمار سازمان مدیریت ۲۱۶ هزار نفر بوده که ۱۴۰ هزار نفر با ۳۰۰ مجتمع مسکونی در شهر جدید سهند زندگی می‌کنند و بعد از کلان شهر تبریز به عنوان پر جمعیت ترین شهر تلقی می‌شود. اسکو از طرف شرق به رشته کوه‌های سهند که از کرانه‌های کندوان است و از طرف غرب به دریاچه اورمیه مشرف است.
فیروزی اظهار داشت: شهرستان اسکو تولیدات کشاورزی نسبتاً کمی دارد ولی از طرفی از ارزش افزوده خوبی برخوردار است محصولات گران قیمت از جمله گل محمدی، گردو، بادام، پسته و زعفران در این شهرستان تولید می‌شود و برخی از محصولات مانند نان اسکو و دوشاب (شیره انگور) و پارچه کلاقه‌ای جزء برند‌های اسکو به حساب می‌رود که پارچه‌های کلاقه‌ای قدمت ۵۰۰ ساله دارد و حتی به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت های صنایع دستی این شهرستان گفت: اسکو به عنوان شهر ملی باتیک شناخته شده همچنین کاندیدای شهر کتاب است و 98.2  درصد جمعیت باسواد را در خود گنجانیده است و رتبه نخست را در شمال غرب کشور به خود اختصاص داده که نشانه فرهنگ بالای شهرستان است.
 اجرای 100 جشنواره فرهنگی
فرماندار اسکو اجرای جشنواره های فرهنگی و ورزشی را از دیگر اقدامات صورت گرفته خواند و افزود: شهرستان اسکو نیازمند اجرای اقدامات فرهنگی و مذهبی است که از اوایل امسال، بیش از یکصد جشنواره از جمله جشنواره گل محمدی، والیبال ساحلی دریاچه اورمیه و یا ۱۶ برنامه فرهنگی با بودجه شهرداری و شرکت عمران سهند اجرا شده که نزدیک به پنج هزار هموطن با علاقه بسیار در این جشنواره‌ها شرکت کرده‌اند.
وی اذعان داشت: میز‌های خدمت در کنار جنگ‌های شادی، نمایشگاه عکاسی، ورزش و مسابقات در حوزه اجتماعی و فرهنگ در تمام فاز‌های شهر جدید سهند برگزار شده که اقدام بزرگی است. برخلاف ذهنیت‌های غلط آمار آسیب‌های اجتماعی شهر جدید سهند نسبت به جمعیت و سایر شهرهای استان بسیار پایین است.
فرماندار اسکو در انتهای سخنان خود گفت: به دلیل اینکه فاز سه و چهار شهر جدید سهند مهر نشین هستند در امکانات با توزیع متوازن صورت نگرفته، بیشترین تلاش بر این است که تمامی امکانات در این دو فاز فراهم شود. با وجود اینکه ساکنین شهر سهند با سطح درآمد متوسط به پایین هستند اما دارای ۴۰ باشگاه خصوصی می‌باشند و این نشانه جوانی و علاقه‌مندی جمعیت سهند است همچنین با افتتاح کتابخانه سردار سلیمانی در عرض سه هفته سه هزارو ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند.
انتهای پیام/
عاقبت شورای شهر سهند / تغییر چهره کندوان / برگزاری بزرگداشت آیت الله میلانی در اسکو نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار