نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

رفع بحران آب تبریز نتیجه همدلی و تلاش جهادی بود

1402/05/26 - 22:10 - کد خبر: 98322 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران آب باید علمی و عادلانه باشد گفت: هرچند بحران کمبود آب تنها مربوط به کشور ما نیست اما مطالبه مردم در خصوص رفع قطعی‌های مکرر این نعمت الهی به حق است که با همدلی و تلاش جهادی مسئولان آب استان این موضوع رفع می‌شود.

به گزارش آب منطقه ای آذربایجان شرقی، «حجت الاسلام و المسلیمن سید محمدعلی آل هاشم» در دیدار معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مسئولان آب و فاضلاب کشور با تقدیر از فعالیت‌های شبانه روزی کارگران و مهندسان و مسئولان که با همدلی و تلاش جهادی مشکل آب شرب شرق تبریز را حل کردند گفت: البته باید توجه داشته باشیم؛ اینکه بخشی از تبریز دچار قطعی آب می‌شود و بخشی اصلا نه، نشانگر این است که توزیع آب در شهر عادلانه نیست و مسئولان استان و شهر برای توزیع عادلانه آب در تمام مناطق و محلات باید به طور جدی وارد عمل شوند.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه در این روزها کار ما شده پاسخ دادن به تلفن‌های مردم که فلان جا برق قطع شده و فلان جا آب نیست، تاکید کرد: ضمن اینکه مردم باید در مصرف انرژی از جمله آب صرفه‌جویی کنند اما دولت هم وظیفه دارد به صورت علمی مخاطرات ناشی از قطعی آب و برق را به حداقل برساند به حداقل برساند.
وی با اشاره به اینکه براساس گزارش مسئولان آب استان خشک شدن سد نهند و گرمای هوا موجب افت شدید فشار آب در شهرک‌های واقع در شمال تبریز از جمله باغمیشه، نصر، استانداری و بخش‌های از شهرک ارم شد ادامه داد : قطعی‌های مکرر آب در این مناطق موجب نگرانی و گلایه مردم این شهرک شده و آنها خواستار تعیین تکلیف وضعیت آب بودند.
حجت الاسلام و المسلیمن آل هاشم خشکسالی‌های چندساله و کمبود بارش‌ها را از عوامل باعث افت فشار آب برخی از مناطق کلانشهر تبریز ‌عنوان کرد و ادامه داد: روزهای آخر تیرماه با خشک شدن سد نهند به‌عنوان یکی از منابع تامین آب قسمتی از مناطق شمال تبریز افت فشار و قطعی آب در تبریز ملموس شد و مردم واقعا اذیت شدند اما با تلاش کارگران و مهندسان و مسئولان این موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شد.
امام جمعه تبریز با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت: دریاچه ارومیه روز به روز به طرف خشک شدن حرکت می‌کند، باید مسؤولان در این رابطه تلاش بیشتری کنند.
«محمد جوانبخت» معاون آب و آبفای وزیر نیرو هم در این دیدار با بیان اینکه با قطع جریان آب سد نهند که با تولید 950 لیتر برثانیه، آب شرب چندین شهرک واقع در قسمت شمالی شهر قطع شد ادامه داد: آب شرب این مناطق که جمعیتی بالغ بر ۲۸۰ هزار نفر را در خود جای داده از سد نهند تامین می‌شد.
وی افزود: با توجه به  اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در تامین و شرکت آب و فاضلاب در توزیع از اواخر سال گذشته پیش بینی و مطالعات لازم در رابطه احتمال اجرای طرح جایگزین در صورت بروز حادثه در منابع تامین آب را انجام داده و نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار اقدام کرده بودند، با اعلام خروج سد نهند از مدار تولید و توزیع، موضوع طرح جایگزین با شدت و قوت پیگیری و عملیاتی شد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو به اقدامات طرح تامین آب جایگزین اشاره کرد و ادامه داد: افزایش ظرفیت انتقال آب چاه‌های شرق کلانشهر تبریزبه مناطق تحت پوشش سد نهند شامل احداث خط انتقال در سایزهای 600 و 400 میلی‌متری به طول 27 کیلومتر، بهسازی و اسید شویی چاهها و احداث سیستم کنارگذر (بایپس) خطوط انتقال چاهای شرق تبریز در محل فشار شکن باسمنج، ایجاد ایستگاه پمپاژجهت انتقال آب زرینه رود از مخازن مادر به مناطق تحت پوشش ولی عصر و باغمیشه با ظرفیت 300 لیتر در ثانیه و تامین آب از چاههای تازه احداث شده از جمله آنها است.
«یوسف غفارزاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه استان هم در دیدار با اشاره به با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ گفت: برای رفع بحران قطعی آب تبریز آب زرینه رود و چاه‌های شرق تبریز به مناطق مرتفع وصل شد. اجرای این عملیات در شرایط بحرانی و مدت زمان اجرا شده که در کمتر از 2 ماه تکمیل شد در نوع خود بی‌نظیر بود که در واقع با کار جهادی و متعهدانه اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در تولید  و شرکت آب و فاضلاب در توزیع، پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از دو ماه آماده بهره‌برداری شد و اهالی این مناطق از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره‌مند شدند.
«محمد خانی» مدیرعامل آب و فاضلاب استان هم در این دیدار گفت: با توجه به اینکه تاسیسات آب شرب در مناطق شمالی تبریز از بالا به پایین و قطرهای بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده بود پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک‌ها به ناچار به هم خورد و برای به تعادل رساندن شبکه آبرسانی نیازمند تغییر مسیر آبرسانی بود که با انجام اقدامات لازم آب مناطق شمال تبریز و شبکه آبرسانی تبریز از جمله محلات نصر، فرشته و سپهر به طور کامل برقرار شد.
وی خاطر نشان کرد: شتاب‌بخشی در اجرای طرح آبرسانی به بخشی از کلانشهر تبریز از طریق خط اتصال شمال به جنوب  اقدامی جهادی و محصول یک کار تیمی و کوشش مجاهدانه و شبانه‌روزی بود.
مسئولان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان ضمن عذرخواهی از مردم تبریز از بابت بروز قطعی و افت فشار از صبوری و همراهی شهروندان با مسئولین آب استان تشکر و قدردانی کردند.
انتهای پیام/
رفع بحران آب تبریز نتیجه همدلی و تلاش جهادی بود نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسن كريم زاد   8 ماه پیش  

سلام فرشته نين سويو ايندى١٤٠٢/٥/٢٧گلمير نيه يالان دييرسيز،نصر ،بو يالانچى ايش باشيندا اؤلانلار سيزى ده يالانچى گورسدير ،بونلارا چوخ اينانمايين
پژوهشیار