یادداشت/

سخنی با مدیران‌ دانشگاهی تبریز

1402/05/26 - 21:32 - کد خبر: 98321 نسخه چاپی

نصر: هر سال در فصل انتخاب رشته ی کنکور، بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در جهت جذب رتبه های برتر کنکور مسابقه گذاشته و بسته های تشویقی و تسهیلات مختلفی از قبیل خوابگاه های مناسب، کمک هزینه تحصیلی،  امکانات رفاهی و تحقیقاتی   را در نظر می گیرند تا داوطلبان با رتبه های کشوری خوب را جذب دانشگاه خود نمایند.

این‌ امر علاوه بر رشد علمی به ارتقاء جایگاه ملی آن‌ دانشگاه نیز کمک کرده و در ارزشیابی های این‌ مراکز در جهت جذب اعتبارات بیشتر، بسیار موثر است.
اما مراکز دانشگاهی تبریز چه دانشگاه تبریز  و یا علوم پزشکی تبربز و صنعتی سهند و شهید مدنی آذربایجان، بعه عنوان چهار دانشگاه دولتی مهم در این زمینه جزو غائبین همیشگی هستند و این بسیار جای تاسف دارد.
به تناسب فعالیتم در  راهنمایی  و نشست و بر خاست با قشر ی از داوطلبان کنکور، بر حسب احساس نیاز در باره توسعه ی استان و تبریز، وقتی به رتبه های برتر کنکور پیشنهاد  انتخاب دانشگاه های استان را میدهم، در جواب کم بود امکانات تحصیلی و دفاعی در این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های دیگر کشور را دلیل عدم رغبتشان بیان‌میکنند. بااین کم‌کاری ها بسیاری از رتبه های خوب کنکور استان جذب دانشگاه های تهران و اصفهان شده و در نهایت بعد از فارغ التحصیلی هم جذب بازار کار و صنعت و مدیرت آن‌مناطق می شوند که این خود فاصله ی توسعه یافتگی استان ما را با مناطق دیگر بیشتر میکند.
شاید یکی از علل کندی در رشد جایگاه دانشگاه های استان‌ بویژه دانشگاه تبریزدر رده بندی کشور ی  و بین‌المللی علاوه بر نبود عزم‌جدی در تبدیل و مولد سازی  دارایی های موجود ،همین‌موضوع ترکیب کیفی جمعیت دانشجویی آن‌باشد .شهر تبریز با آن‌سابقه ی دیرین در راه اندازی آموزش عالی  از ربع رشیدی  ۷۰۰ سال پیش تا تاسبس دانشگاه به سبک‌مدرن در دهه بیست،  ودارا بودن دانشگاه مادر و جامعی چون‌دانشگاه تبریر ،متاسفانه در سال های اخیر دچار سکون‌در ایجاد  و کسب موافقت قطعی برای ایجاد رشته های جدید شده و از دانشگاه های همتراز غیر تهرانی خود در این‌مورد عقب مانده است.
با رصدی ساده از بین صدها نشست و سمینار علمی داخلی و بین‌المللی برگزار شده در حوزه های مختلف دانشگاهی، سهم دانشگاه های استان، شایسته آن نیست.
مدیریت این مراکز دانشگاهی برای برون رفت از سکون‌ موجود و اعتلای سطح  علمی مراکز خود میتوانند با یک خانه تکانی در روش ها ی موجود و  برنامه ریزی صحیح، و بهره مندی از کمک مدیران و نمایندگان استان و  نخبگان دانشگاهی سابق و صاحبان فکر و ایده، اول باید  اعتبارات لازم  در مسابقه ی جذب نخبگان علمی و رتبه های ممتاز تک‌رقمی و دورقمی کنکور را مهیا نموده و در مرحله ی بعدی با ایجاد دوره ها و رشته های جدید و کسب موافقت از شورای گسترش، افق جدیدی را پیش روی جامعه ی با سابقه دانشگاهی و علاقمندان تحصیلات عالیه در استان فراهم‌ سازند تا با تحقق توسعه انسانی، اولین‌ قدم‌ توسعه ی منطقه ای و ملی برداشته شود.

به قلم: محمد باقر واصلی باسمنج
انتهای پیام/
سخنی با مدیران‌ دانشگاهی تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار